SzántóGráf

Európa legkorszerűbb műtrágyagyára épül Pétfürdőn

A napokon át szállított gigászi méretű berendezések kulcsfontosságú részei a Nitrogénművek Zrt. beruházásának, amellyel Európa legkorszerűbb műtrágyagyárát hozzák létre Pétfürdőn. A 46 millió euróból megépülő új üzem idén őszre készül el, míg a termelésbe várhatóan jövő év elején kapcsolódik be.

A napokig utazó, a lakosságot és a szakembereket egyaránt lázban tartó gigászi szállítmány berendezései kulcsfontosságú elemei a Nitrogénművek Zrt. beruházásának, amellyel Európa legkorszerűbb műtrágyagyára jön létre Pétfürdőn. „A Nitrogénművek Zrt. jelenleg folyamatban lévő beruházásainak összértéke meghaladja a 350 millió eurót. Ennek része a Pétisó üzem teljes rekonstrukciója, amelynek során egy új granuláló üzem lép be a termelésbe. Ehhez érkeztek a hatalmas méretű berendezések, a szárítódob, a nedves gázmosó és a dolomit por bunker. Az új granuláló a tervek szerint idén őszre készül el, majd a beüzemelési időszakot követően várhatóan jövő év elején kezdi meg a termelést. Kapacitása 2.000 tonna/nap lesz, és mintegy 46 millió euróból valósul meg” – tájékoztatott Suba Péter, a Nitrogénművek Zrt. kereskedelmi vezérigazgató-helyettese. A teljes projekt kivitelezésének koordinálását egy külön szervezeti egység, a Műtrágya beruházási projekt iroda végzi. A fiatal mérnök szakemberekből álló csapat így a szaktudás fejlesztésével és megőrzésével egyben biztosítja a magyar vegyipar gyarapodását is.

 

A korszerűsítésnek és kapacitásbővítésnek alapot ad, hogy európai összehasonlításban a magyarországi műtrágya-felhasználás – az éves szinten 64 kg/ha felhasznált nitrogén-hatóanyaggal – európai szinten egyelőre a középmezőnyben van. Tehát a hazai mezőgazdaság műtrágya felhasználásában még jelentős potenciál van, így a következő években éves szinten a hazai műtrágyapiac akár 4-5%-kal növekedhet. Emellett az exportpiacok kereslete is bővülést mutat.

 

Maga az üzemépület óriási lesz: közel 50 méter magas, és több mint 1200 m2 alapterületű. Ebben kap helyet a most ideszállított legnagyobb tároló, a 19 méter magas dolomit por bunker, amely 300 tonna por tárolására alkalmas. Az épület vázát adó acélszerkezet felépítéséhez a következő hónapokban két toronydaru folyamatos munkájára lesz szükség. A műtrágyagyártás alapanyagát tároló, 40 m3 kapacitású tartály és a szintén hatalmas, 20 m magas és 7,5 m átmérőjű gázmosó az épületen kívül helyezkedik majd el. Ilyen kapacitású üzem csupán egyetlen egy lesz még a világon, Törökországban, jelenleg ennek az építése is folyamatban van.

 

Precíz szállítás

A négy éjszakán át utazó szállítmány a gönyűi kikötőből összesen 140 kilométert tett meg közúton, mielőtt Pétfürdőre megérkezett. A 200 tonna össztömeget meghaladó teher megmozgatásához több mint 150 fő összehangolt munkájára volt szükség. Az egyik legfontosabb feladat a megfelelő útvonal megtalálása volt, amely járható a túlméretes rakománnyal, és nincs rajta bonthatatlan akadály, például közúti felüljáró vagy a kijelölt útszakasz felett átívelő híd. A végleges útvonal kiválasztását követően az összes érintett útszakasz bejárására, statikai vizsgálatok elvégzésére, és a túlsúlyos szállításhoz és a településeken való áthaladáshoz szükséges hatósági engedélyek beszerzésére volt szükség.

 

A kijelölt útvonal felett az áthaladó elektromos vezetékek, légkábelek megemelésére, helyenként azok lebontására és kikapcsolására, majd a szállítmány áthaladása után visszaépítésére volt szükség. De nem csak a légvezetékek, az útjelző portálok is akadályt jelentettek, ezért a szakemberek ezeket is elbontották, majd a szállítás után visszaépítették. A nagyszentjánosi vasúti átkelő ideiglenes áramtalanításának és az ezzel járó vonatforgalom-kiesésnek az engedélyeztetése három hónappal az áthaladás előtt megtörtént.

 

A szállítás során az épített és a természetes környezet védelmét egyaránt szem előtt tartotta a Nitrogénművek Zrt. Ennek érdekében a Nádor-csatornán átívelő közúti híd bekötő szakaszait feltöltötték, a szállítmány teljes útvonalán gallyazás történt, a Közút által megjelölt szakaszokon kátyúzás folyt, továbbá, ahol ez szükséges volt, lemezek elhelyezésével kiszélesítették a kanyarokat.

 

Ezúton is köszönjük az érintett települések vezetőinek, az E.On, a Bau-Trans és a Magyar Közút szakembereinek a közreműködést, valamint a lakosság megértését és érdeklődő támogatását, amellyel segítették a különleges szállítmány sikeres megérkezését” – hangsúlyozta ki Suba Péter.

Exit mobile version