Több mint kétmilliárd euró (mintegy 600 milliárd forint) veszteség keletkezik évente Magyarországon abból, hogy mintegy 400 ezer 15 és 29 közötti fiatal nem végez társadalmilag és gazdaságilag hasznos tevékenységet – állítja a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) az Európai Alapítvány az Élet- és Munkakörülmények Javításáért (Eurofound) tanulmányára hivatkozva. A probléma a nyugat-európai országokat is érzékenyen érinti, és a válság, valamint évtizedes strukturális okok állnak mögötte. Ugyanakkor a FIVOSZ kutatásai azt igazolják, hogy a magyar fiatalok az uniós átlagnál jobban preferálnák a vállalkozói létet, ám több tényező – például a finanszírozási nehézségek vagy a személyes kapcsolatok, képzések hiánya – eltántorítja őket az üzleti és karrierterveik megvalósításától. A FIVOSZ november 17-21. között immár hetedik alkalommal rendezi meg vállalkozásösztönző országos rendezvényét, a Fiatal Vállalkozók Hetét.
Jelentős veszteség származik abból, hogy Magyarországon mintegy 400 ezer 15 és 29 év közötti fiatal nem dolgozik és nem is tanul. Az Eurofound számait idézve a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) rámutat: évente több mint kétmilliárd euró, nagyjából 600 milliárd forint veszteséget jelentenek a magyar gazdaság számára a gazdaságilag aktív, ám foglalkoztatásban nem álló és a gazdaságilag inaktív, ugyanakkor nem is tanuló fiatalok.
Az összveszteségben nem kevesebb mint 100 millió eurót (megközelítőleg 30 milliárd forintot) tesznek ki a munkanélküliséggel összefüggő szociális kiadások, a fennmaradó összeg pedig mindenekelőtt a foglalkoztatás hiányából származó jövedelem- és adókiesés.
„A 400 ezer magyar fiatal be- vagy visszavezetése a foglalkoztatás világába a magyar gazdaság egészét érintő érdek és sürgető feladat, amelynek megoldása döntően két tényezőtől függ: akarnak-e a fiatalok Magyarországon dolgozni, valamint van-e olyan struktúra, amely segítheti őket a terveik megvalósításában. A kutatások igazolják, hogy a motiváció megvan, a FIVOSZ pedig rendelkezik azzal a megoldáskészlettel, amely a hazai foglalkoztatási probléma kezeléséhez szükséges lehet” – mondja Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.
Luxemburg áll a legjobban az ifjúsági munkanélküliség terén
Az Eurofound által közölt adatok szerint az ifjúsági munkanélküliség problémája a legérzékenyebben Bulgáriát érinti az EU tagállamai között, náluk 2011-ben a GDP 3,31 százalékát tette ki a nem dolgozó és nem tanuló fiatalok generálta 1,27 milliárd eurós veszteség. A sor végén előtte Görögország (3,31 százalék/GDP) és Írország áll (2,77 százalék/GDP), hazánk a bruttó hazai össztermék 2,2 százalékát kitevő 2,13 milliárd eurós kiadásával az ifjúsági munkanélküliség által leginkább érintett európai országok között szerepelt. A legjobb értékeket Luxemburgban (0,23 százalék/GDP), Svédországban (0,33 százalék/GDP), valamint Dániában (0,54 százalék/GDP) rögzítették. Az Eurofound tanulmányának módszertani specifikuma, hogy – a KSH statisztikai eljárásával szemben – a munkanélküliek közé nem csupán a gazdaságilag aktív, ám foglalkoztatásban nem álló fiatalokat számították bele, hanem a gazdaságilag inaktív, ugyanakkor nem tanuló fiatalokat is.
Mint a FIVOSZ friss – 3500 18 és 40 év közötti fiatal megkérdezésével készített – országos reprezentatív kutatásából kiderül, a fiatalok túlnyomó többsége Magyarországon képzeli el a jövőjét. A megkérdezettek 72 százaléka nem tervez külföldi munkavállalást a következő három évben, felük bizonytalan, felük viszont határozottan elveti a külföldi munka lehetőségét.
A foglalkoztatási lehetőségek közül a megkérdezettek számára az alkalmazotti léttel szemben a vállalkozásalapítás vonzóbb alternatíva: míg 43,9 százalékuk inkább vállalkozó lenne, addig csak 39,9 százalék választaná azt a lehetőséget, hogy alkalmazott legyen. Ezzel az értékkel felülmúljuk az Európai Unió tagállamaiban mért értékek átlagát.
Hamarosan kezdődik a Fiatal Vállalkozók Hete
November 17-21. között immár hetedik alkalommal rendezi meg a FIVOSZ az országos ingyenes programsorozatát, a Fiatal Vállalkozók Hetét, ahol amellett, hogy az előadásokon őszintén terítékre kerülnek a hazai vállalkozói szférát érintő problémák és kihívások, konkrét segítséget is nyújtanak a fiataloknak vállalkozásuk elindításában. A négynapos rendezvényen mások mellett Gunnar Froh, a WunderCar alapítója, valamint Palásti József, a Fornetti tulajdonosa is előad, a legismertebb hazai vállalkozók társaságában. A Fiatal Vállalkozók Hetét az idén is a nemzetközi eseménysorozat, a Global Entrepreneurship Week (GEW) keretében rendezik meg a világ 152 országához hasonlóan. A GEW a világ legnagyobb vállalkozástámogató és -ösztönző eseménysorozata, az a platform, ahol fiatalok milliói kapnak releváns információkat és inspirációt ahhoz, hogy a gazdasági élet értékes szereplőivé válhassanak. Tavaly a Fiatal Vállalkozók Hetének több mint 40 rendezvényén több mint 7 ezer fiatal és 137 előadó vett részt hazánkban.
Vállalkozói hajlandóság lenne a magyar fiatalok körében, ám több tényező is hátráltatja őket abban, hogy elérjék üzleti és karriercéljaikat. Egy vállalkozás elindításának anyagi, tapasztalati és kapcsolati feltételei egyaránt vannak, ám mint az a kutatás eredményeiből jól látszik, a fiataloknak mindenekelőtt pénzügyi segítségre van szükségük. Több mint 50 százalékuk a vállalkozásalapításhoz vissza nem térítendő támogatás vagy kedvezményes hitel igénybevételét látja szükségesnek, 46 százalékuk pedig azt szeretné, ha a vállalkozás elindítása előtt adó-, könyvelési és jogi tanácsokat kaphatna. Emellett nagyjából minden negyedik 18 és 40 év közötti fiatal venne részt olyan képzésen, ahol vállalkozói ismereteket tanítanak.
„Az arányszámokat tekintve a magyar fiatalok az uniós átlagnál szívesebben választanák a vállalkozói létet, ami a magyar gazdaság számára hatalmas kiaknázatlan erőforrás jelen pillanatban. A kedv tehát meglenne, arra viszont szükség van, hogy a fiatalok megkapják a megfelelő segítséget. A fiatalok vállalkozóvá válását célzó pályázatok alkalmas eszközei lehetnek a probléma kezelésének megfelelő szakmai és a fiatalok számára releváns kivitelezés mellett. Ezért az ilyen programokon keresztül történő segítségnyújtásban a FIVOSZ-nak – mint az ifjúsági vállalkozásfejlesztés nemzetközi szinten elismert úttörőjének – elengedhetetlenül fontos szerepe lehet a közeljövőben” – teszi hozzá Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.
A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségéről
A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) több mint húszezres elérésével a fiatal magyarországi vállalkozók és vállalkozó kedvű fiatalok hivatalosan elismert érdekképviseleti szerve mind hazánkban, mind az Európai Unióban. Célja, hogy segítse a következő vállalkozói generációt, és megteremtse azt a vállalkozói réteget, akik cégeiket hosszú távon sikeresen vezetve megerősítik a kkv-szektort, és hozzájárulnak egy sikeres nemzeti gazdaság megteremtéséhez. A szövetség egyedülálló szolgáltatásaival és nemzetközi kapcsolatrendszerével érdemi segítséget nyújt a vállalkozásindításban és vezetésben a 18 és 40 év közötti fiatalok számára; ennek keretében pedig kiemelten hatékony támogatást nyújt országszerte a Vállalkozz Itthon! vállalkozásfejlesztési programján keresztül. A Szövetség sikerközösségében komoly háttérre lelhetnek azon fiatalok, akik egyedül nem tudnak, vagy nem mernek vállalkozást indítani, mert nem rendelkeznek az elinduláshoz szükséges ismeretekkel. Komplex működési modellje miatt mára a FIVOSZ a magyar gazdasági utánpótlás-nevelés kulcsszereplőjévé vált.
A felmérésről
A felmérés a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége megbízásából 2014 januárjában 3500 – régiónként 500 – 18 és 40 év közötti fiatal megkérdezésével készült, a válaszadók nem, életkori csoportok és régió szerinti összetétele megbízhatóan reprezentálja a hazai fiatal lakosságot. Az országos reprezentatív kutatás célja a fiatalok vállalkozási kedvének, vállalkozói attitűdjének, a vállalkozói hajlandóságukra ható társadalmi, gazdasági és egyéb befolyásoló tényezőknek, a fiatal vállalkozók eredményességének, az esetleges sikerek és kudarcok okainak, tapasztalatainak a feltérképezése volt