Jó néhányszor telesírtam már a párnámat, hogy átvertek a Fóti AAA autócentrumban. Egy verőfényes péntek délután egy rendszámos Suzukit úgy adtak el, hogy hazafelé derült ki, a forgalmija érvénytelen. Majd tetézte a bajt, hogy a karambolos autónak nem volt fékje – az autópályán Miskolcig lépésben gurulhattam. A futómű is életveszélyes volt.
Azonnal félmillióba került az egymilliós autó üzemképessé tétele. Panaszkodtam a rendőrségen, a közlekedési hatóságnál és mindenütt ahol lehetett. Nem értettem, hogy az érvénytelen forgalmival miként járhattuk be a próbautat Fót környékén.
Az ottani rendőrök tettek egy nagyot a cseh autóház simlis működésére. Már már úgy tűnt, hogy hiába hadakozok a kártérítésért, a jóvátételért az AAA állam az államban. Prága a központjuk olyan messze van, hogy nem hallatszik el a sirámom viszont a szőrös csápjaik itt mindent behálóznak. Bosszantó, hogy egy ilyen nagy pofonért kétszáz kilométert kellett autóznom.Nos, örömmel olvasom, hogy valaki végre hatékonyan fellépett a maffiamódszerekkel működő csehek ellen. Szép nagy kerek bírsággal illették a céget. Számomra ez megnyugvás lenne, ha ebből a zsozsóból mondjuk a saját károm is megérülne.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Autocentrum AAA AUTO Kft. (AAA) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, hiszen úgy jelenítette meg a fogyasztók törvényes jogait reklámjaiban, mintha azok az AAA ajánlatának sajátosságai lennének. A GVH a jogsértésért mintegy 30 millió forint bírságot szabott ki az AAA-ra, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását. A GVH határozatában egyetemleges felelősként nevesítette a cég anyavállalatát, az AAA Auto International a.s.-t.
A GVH megállapította, hogy az AAA 2016. február 1-jétől tisztességtelen magatartást tanúsított a fogyasztók a Polgári Törvénykönyv szerinti jogainak (kellék- és jogszavatosság) bemutatásánál. A 12 hónapos szavatosság ígérete (kellékszavatosság), valamint a gépkocsi legális eredetére vonatkozó garancia (jogszavatosság) a vállalkozás szórólapjain, kültéri és beltéri plakátjain, valamint rádióreklámokban, sajtóhirdetésekben, online hirdetésekben, elektronikus direkt marketing levelekben és a www.aaaauto.hu honlapján jelent meg olyan jellemzők között, amelyek az AAA kínálatának sajátosságait írták le, többek között az alábbiak szerint:
„Miért vásároljon használt autót az AAA Autó-nál?
Közel 800 jó minőségű autót kínálunk országosan
Garantáljuk az autók legális eredetét
Lízingre vásárolt autóval még akár aznap távozhat
12 hónap szavatosságot vállalunk az autók műszaki állapotára
(…)”
A GVH az AAA-ra kirótt bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte, hogy
a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott és jelentős számú fogyasztót ért el;
a versenyhatóság nemrégiben marasztalta el a vállalkozást, és mindössze egy rövid időszak telt el utóbbi határozat meghozatala és a jelen ügyben vizsgált magtartás megkezdésének időpontja között.
A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe a vállalkozás megfelelési programjának vázlatát.
A GVH szerint kívánatos volna, hogy az információs céllal kommunikált fogyasztói jogok (elállás, garancia, piaci szereplők egyéb szerződéses kötelezettségei stb.) ne keveredjenek össze az egyes ajánlatok valóban speciális, a vállalkozások üzleti döntéseitől függő elemeivel a kereskedelmi gyakorlatban. Így a versenyhatóság azt várja a vállalkozásoktól, hogy egy-egy fogyasztói jogot ne úgy tüntessenek fel, mintha az kizárólag a vállalkozás fogyasztóbarát hozzáállásán múlna, illetve mintha annak biztosítása nem lenne a vállalkozás kötelezettsége a hatályos szabályozás alapján.
Fi