Vágatlanul – vendégem, Titusz a motorok doktora – Tóth Tibor még emlékezik Kuksi csodamotorjára – a kétüteműt ötvözte a négyüteművel – levédte a szabadalmát, vajon ennek ki lehet az örököse
Szántó István
Tibolddarócon mindenki ismerte Velencei Tamást, a nagy motorost.
Miskolcon viszont Kuksi, az édesapja Velencei János volt a motorozás fenegyereke. Jóval túl a hatodik ikszen nagy mikulás szakállával bármelyik gépével leiskolázta a fiatalokat. A motorosrendőrőket is.
Jómagam, ismerve a vezetési szokását semmi pénzért nem ültem volna mögéje. Induláskor kétszer is egy kerekezett, hogy szorosabban kapaszkodjon az utasa. A miskolci rendőrök eleinte igen csak meglepődtek az öregen amikor levetették vele a bukóját. Ennek a barátkozásnak az eredményeként mindig bemutatott egy két trükköt nekik amit még a világbajnok korából mentett haza. Kuksi édesapja Kuksi négy kedvenc motorját, köztük a Brumit is elhozta magával Amerikából.
Egy télen valamennyi a garázsomban vészelte át a hideg napokat. Jogom volt a legkisebbet meghajtani a városban. Néhány kör után rá kellett jönnöm, hogy egy idő után a kétszer két kerék nem olyan izgalmas, de mégis kényelmesebb. Nosztalgiázni kellemes, de ehhez már nem hiányzik a mázsás vastömeg amely önállóan képtelen magát egyensúlyozni. Emlékeztem, Kuksinak volt egy óriási ötlete, amelyet még Amerikában szabadalmaztatott. Lényege, hogy a salakmotoroknál a két és a négyütemüek előnyeti ötvözi.
Csuda szuper elgondolás volt. Itt Miskolcon Kilián István mühelyében sokáig dolgoztak a megvalóstásán, végül Kuksi 1995 – ben bekövetkezett halálakor a csodamotor szerkesztése félbemaradt.
Nem tudni hová lett a félkész motor, s most erről beszélgettem Titusszal, Tóth Tiborral. Egyúttal eldicsekedtem, fiatalon engem is megcsapott a ricinusos-benzingőz illata. Még húsz éve is motoroztam…..