"Ki fogom tolni az utcára a végtag nélküli hajléktalanokat, mert nem fogok tudni mit csinálni." - üzeni a nagyvilágnak Iványi Gábor, a Magyarországi Evangélikus Testvérközösség (MET) nevében. De tud mit csinálni. Fizesse meg az adót, fizesse meg a dolgozók után a járulékot, ne halmozzon fel köztartozást, és lássa el azt a feladatot, amit állami támogatás fejében saját maga vállalt. Az elmúlt 13 évben 8,6 milliárd forint állami támogatásban részesült csak a szociális feladatokra a MET és az Oltalom Karitatív Egyesület. Hová tűnt el a pénz? Miért lett akkora köztartozása a MET-nek, hogy idáig jutott el a szervezet, hogy a saját dolgozóinak nem teljesíti a fizetési kötelezettségeit? Ezek az alapvető kérdések. De Iványi Gábor ezzel nem foglalkozik, helyette ma már nyíltan és büszkén használja túszul a legkiszolgáltatottabbakat személyes harcához. Visszataszító és aljas dolog a rászorulókra és a kiszolgáltatott emberekre hivatkozva kötelezettséget nem teljesíteni. Márpedig itt ez a helyzet. Az elmúlt napokban elhangzott teljesen valótlan állításokkal szemben ugyanis a MET és az Oltalom Karitatív Egyesülettel kapcsolatban a következők a tények:
- nem 20 ezer, hanem összesen 1 ezer férőhelyen nyújt szociális szolgáltatásokat a 2 szervezet. - az általuk ellátott feladatokat állami támogatással teszik, összesen 8,6 milliárd Ft-ot kaptak 2010 óta - Budapesten a hajléktalan ellátás férőhelyeinek mindössze 5%-át tartják fenn - országosan összesen 240 szervezet vesz részt a hajléktalan ellátásban, ebből a MET-en és az Oltalom Karitatív Egyesületen kívül 28 szervezet kap civil szervezeteknek járó normatív finanszírozást. Az ő esetükben - a MET-tel és az Oltalom Karitatív Egyesülettel ellentétben - adótartozásról nem tudunk, feladatukat stabilan ellátják. - ha a MET úgy dönt, hogy megszünteti a szolgáltatásait, akkor az állam és az önkormányzatok felelősségüknél fogva ellátják a rászorultakat. A szociális ellátások megszervezésének felelősségi köreit a szociális törvény tartalmazza. - minden szociális szolgáltatást végzőnek törvényi kötelezettsége van a szolgáltatás esetleges megszűntetése előtt 3 vagy 6 hónappal a kormányhivatal felé jelzéssel élni. A MET ilyen hivatalos jelzéssel nem élt. Aki a szociális területen feladatteljesítést vállal állami finanszírozás mellett, példát is mutat kiállásával, tetteivel. Jelenleg Iványi Gábor tetteivel, kiállásával a rájuk bízottakat veszélyezteti, és saját a MET munkavállalóival szemben felelőtlenül jár el. Bízom benne, hogy a személyeskedésen még felül tud kerekedni a másokért vállalt felelősségvállalás, és a többi szolgáltatóhoz hasonlóan a MET is teljesíti az alapvető elvárásokat: betartja a törvényeket, megfizeti az adót, ellátja az elvállalt feladatát. Válaszolja , Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára
A Miniszterelnökség közleménye (1. rész) - Nyílt levél Donáth Anna, a Momentum Mozgalom európai parlamenti képviselője részére Tisztelt Képviselő Asszony! Ön Facebook oldalán néhány napja közzétett egy írást, amelyben arról ad tájékoztatást, hogy a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (a továbbiakban: MET) érdekében Ön az Európai Bizottsághoz fordult. Állítása szerint ezt azért tette, mert (i) "Iványi Gábor egyháza már nem tudja fizetni az alkalmazottait a NAV-elvonások miatt", illetve (ii) a "magyar állam ugyanis alkotmánybírósági és európai emberi jogi döntés ellenére sem hajtja végre a kötelezettségét, és nem ismeri el egyházként a minden feltételt teljesítő MET-et". Tekintettel arra, hogy Ön egy - még az Európai Unió joga szerint is nyilvánvalóan - tagállami hatáskörbe tartozó kérdésben (ld. az Európai Unió működéséről szóló szerződés 17. cikk (1) bekezdését) fordult az Európai Bizottsághoz, élek a gyanúval, hogy nem csak hatásköri kérdésekben nem rendelkezik kellő ismeretekkel, hanem a MET körül kialakult helyzet kapcsán is nélkülözi a tények ismeretét. Egyéb, a nemzeti szuverenitáshoz való viszonyulásával kapcsolatos találgatásokba nem bocsátkoznék. Ezért szeretném felhívni a figyelmét a következőkre.
Hadd kezdjem a végéről! Az az állítás, miszerint a magyar állam különböző fórumok döntése ellenére nem ismeri el egyházként a MET-et, valótlan. Vérmérséklettől függően lehet ezt valótlan tényállításnak, de akár hazugságnak is nevezni. Hátterében értelemszerűen állhat tájékozatlanság, de akár szándékos rosszindulat, politikai haszonlesés is. Ennek eldöntését Önre bízom. De térjünk rá a tényekre, kiegészítve egy kis történeti kitekintéssel is. A MET-et még az Állami Egyházügyi Hivatal vette nyilvántartásba, a vallás szabad gyakorlásáról szóló 1865. évi XLIII. törvény alapján. A MET ún. elismert vallásfelekezeti státuszt kapott, bevett egyházi jogi státusza a MET-nek tehát sosem volt. Az egyértelműség kedvéért még egyszer leírom: a MET soha nem volt bevett egyház, ennek megfelelően a bevett egyházi jogállásának visszaállítására vonatkozó minden követelés nélkülözi a valóságalapot. Ugyanakkor, a MET - a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény (a továbbiakban: Ehtv.) 2019 áprilisától hatályos szabályozása alapján - bejegyzett egyházi státuszt élvez, és ilyenként a bíróság tartja nyilván. A nyilvántartás közhiteles, Ön is ellenőrizheti annak tartalmát. A tényszerűség kedvéért tájékoztatom, hogy az Ehtv. 2019-től hatályos szabályozása szerint Magyarországon a vallását bárki szabadon, jogi személyiség nélküli közösségben, de akár jogi személy kereteiben is gyakorolhatja. A jogi személyiséggel rendelkező vallási közösségeknek négy szintjét különbözteti meg a jogszabály: a vallási egyesületet, a nyilvántartásba vett egyházat, a bejegyzett egyházat, valamint a bevett egyházat. Ezt a jogi struktúrát sem az Alkotmánybíróság, sem az európai uniós szervek nem kritizálták (utóbbiak jogszerűen nem is tehetnék). Mindebből világosan látszik, hogy a MET státusza (bejegyzett egyház) a szervezeti struktúra második grádicsán helyezkedik el. Sőt, a MET helyzete annyira unikális, hogy egyedüliként rendelkezik bejegyzett egyházi státusszal. Az Öntől kölcsönzött kifejezéssel élve: ennyire "gonosz" a kormányzat, hogy a MET nem egyszerűen egyházi státuszú, hanem a második legmagasabb egyházi státuszt élvezheti.
Fentiek alapján tehát valótlan az az állítás, hogy a MET jogi tekintetben nem egyház, ennél fogva ormótlanság azt is állítani, hogy a magyar állam nem tett eleget bármely, rá nézve kötelezést megállapító fórum döntésének. Ön Facebook postját azzal kezdi, hogy "Iványi Gábor egyháza már nem tudja fizetni az alkalmazottait a NAV-elvonások miatt". Ezzel kapcsolatban mindenképpen szükséges hátrébb lépni néhányat, és rátekinteni a MET finanszírozására. Azért is szükséges ez, mert egyrészt az Ön állításából, de Iványi Gábor folyamatos csődkommunikációjából is az süt, hogy Magyarország Kormánya egyáltalán nem támogatja a MET köznevelési, szakképzési és szociális feladat ellátását, mintha a MET mindezen feladatait kizárólag a saját maga által előteremtett forrásokból finanszírozná. Azonban ez a sugalmazás sem felel meg a valóságnak, sőt. Az igazság ugyanis az, hogy a 2010-2023 közötti időszakban a Kormány mindösszesen 28,757 milliárd forint összegű kifizetést teljesített a MET felé. Ebből az összegből a köznevelési és szakképzési tevékenységek támogatása az említett időszakban 16,8 milliárd forint, míg a szociális tevékenység támogatása 8,6 milliárd forint volt. Ezen túl, csaknem 1,2 milliárd forint került kifizetésre a MET-nek a polgárok által személyi jövedelemadójuk felajánlható 1%-ából és annak állami kiegészítéséből. Itt jegyzem meg, hogy a MET állami kiegészítésre való jogosultsága kifejezetten bejegyzett egyházi jogállásához kapcsolódik (íme, még egy bizonyítéka annak, hogy a MET egyházi státuszával kapcsolatban napvilágot látott, és Ön által is átvett állítások legalábbis tévesek). Továbbá, kétségtelen tény, hogy az Emberi Jogok Európai Bírósága a magyar államot kártalanítás megfizetésére kötelezte, amire tekintettel a Kormány mindösszesen 2,176 milliárd forintot fizetett meg a MET számára. Itt fontos hangsúlyozni azt is, hogy a magyar állam minden, valamely, arra joghatósággal rendelkező döntéshozó fórum által megállapított fizetési kötelezettségének maradéktalanul eleget tett. Ezen túlmenően a magyar állammal szemben semmilyen, a MET felé teljesítendő fizetési kötelezettség nem került megállapításra, ilyen igény érvényesítésére vonatkozóan sem magyar, sem nemzetközi fórum előtt nincs folyamatban eljárás.
Összegezve az előző bekezdésben írtakat, leszögezhető, hogy a 2010-2023 közötti időszakban a magyar állam mindösszesen 28,757 milliárd forint kifizetést teljesített a MET felé. Azaz, az adófizetők pénzéből 28,757 milliárd forint a MET támogatását szolgálta. Megállapítható tehát, hogy túl azon, hogy nem igaz az állítás, miszerint a magyar állam nem állította vissza a MET egyházi státuszát, valótlan az is, hogy a Kormány anyagilag ellehetetlenítette a MET-et. Miként valótlan az is, hogy a magyar állam tartozik a MET-nek. Éppen ellenkezőleg, a MET hozzájut minden, jogállásához kapcsolódóan őt megillető állami forráshoz, azonban nem tett eleget az államháztartás felé fennálló befizetési kötelezettségeinek, így valójában a MET tartozik a magyar államnak, valamint - az alábbiakban kifejtettek szerint - saját munkavállalóinak. Mindezek után adódik néhány kérdés. Kérem, hogy gondolja meg ezeket, és legközelebbi brüsszeli útja vagy levelezése során ezeket is vesse fel. Mindenekelőtt, hogyan jutott oda a MET, hogy a 28,757 milliárd forint állami forrásbiztosítás ellenére foglalkoztatottjai után nem fizette be a járulékokat, ezzel becsapva a munkavállalóit, és megfosztva őket, de legalábbis veszélyeztetve egészségügyi és/vagy nyugellátásukat? Az, hogy ez felvet büntetőjogi kérdéseket is, szinte mellékes a becsapott alkalmazottak számához képest. Azonban azt mindenképpen itt kell rögzíteni, hogy az Ön által pejoratívan csak "NAV-elvonások" címszóval illetett folyamat egy objektív feltételeken alapuló végrehajtási eljárás: az adózónak köztartozása keletkezett, amit a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) köteles behajtani. Minden adózó esetében így van ez, és így van ez a felhalmozott közüzemi tartozások kapcsán is. Ennek ellenére, tudomásom szerint mind a NAV, mind a közüzemi szolgáltatók adtak fizetési haladékot a MET-nek, sajnos hiába.
Visszatérve a foglalkoztatottakért való felelősséghez, Iványi úr folyamatosan ezer körüli alkalmazotti létszámot említ, de egyetlen becsapott munkavállaló is sok lenne. Ha már létszámadatoknál tartunk, kérem, engedje meg, hogy jelezzem, a MET és az általa fenntartott intézmények legfrissebb adatszolgáltatása alapján a köznevelés és szakképzés terén a MET intézményrendszere 2.800 gyermeket nevel-oktat, míg a szociális területen mindösszesen 1.100 férőhellyel bírnak a MET intézményei (a hivatalos, MET-től származó adatok tehát hibahatáron túli eltérést mutatnak az Iványi Gábor által folyamatosan kommunikált 20.000 fős ellátotti létszámhoz képest). Egy ekkora intézményrendszer - racionális gazdálkodás mellett - nem igényel ezer fős alkalmazotti létszámot. A köznevelési és szakképzési intézményeiben alkalmazott pedagógusok és nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők létszáma kevesebb, mint 400 fő. Így azt az eredményt kapjuk, hogy az 1.100 szociális intézményi férőhelyre mintegy 600 foglalkoztatott jut, feltéve, hogy elfogadjuk Iványi Gábor kommunikációját a létszámadatokról. Ez a szám indokolatlanul magasnak tűnik, és nem felel meg az ésszerű gazdálkodás követelményének. További kérdés, hogy hol van az a 28,757 milliárd forint, amit a magyar állam kifizetett a MET-nek az elmúlt évek során? Szintén kérdés, hogy valójában mire is vágyik Iványi Gábor, és Ön milyen szándékot támogat. Iványi Gábor ugyanis egy minapi közleményében úgy fogalmazott, hogy "a "nyilvántartásba vett", majd "bejegyzett egyház" fikció, a nevében szereplő "egyház" kifejezés megtévesztő, semmiféle különleges jog nem jár vele". Mire utal Iványi Gábor azzal, hogy az "egyház" kifejezés a MET esetében megtévesztő? És mire gondol akkor, amikor különleges jogokat hiányol? Egyházat szeretne építeni, vagy különleges jogokat szerezni magának? Megjegyzem, érdekes, hogy az szja 1% felajánlásokra és különösen az így befolyó összeg állami kiegészítésére való jogosultságot Iványi úr nem tekinti különleges jogosultságnak...
Végezetül, hadd kérjem Önt arra, hogy a fentiekben írtak alapján értékelje újra a MET helyzetével kapcsolatos álláspontját, és ennek alapján vonja vissza az - egyébként az ügyben joghatósággal nem rendelkező - Európai Bizottságnak írt levelében foglaltakat. Kérem továbbá arra is, hogy amennyiben arra lehetősége van, próbálja meggyőzni Iványi Gábort arról, hogy felelősen gazdálkodjon a rá bízott javakkal, és különösen felelősen járjon el abban az egyébként elismerésre méltó szolgálatban, amit kétségtelenül a társadalom perifériájára szorult emberek között végez, mint teszik ezt egyébként rajta kívül még sokan mások is (mintegy 240 szervezet), akár civil szervezeti formában, akár egyházi keretek között. Csak hajléktalan ellátásban a MET-hez hasonló finanszírozás mellett 28 szervezet működik, de esetükben nincs információnk köztartozásról. Mintegy utóiratként, fogadja, kérem, személyes véleményemet: minden esetben kínálkozik megoldás, még akkor is, ha valaki hibázott. De mindaddig, amíg Iványi Gábor - túszként használva azokat az elesetteket, akik belé és egyházába vetették bizalmukat - sérelempolitikát folytat, és csökönyösen ragaszkodik jogilag megalapozatlan követeléseihez, valóban különleges elbánást igényelve magának, kevés esély mutatkozik arra, hogy a felek álláspontja közeledhessen egymáshoz. Természetesen a magyar állam tisztában van a polgárai iránti felelősséggel, így egyetlen gyermek, rászoruló sem marad oktatás-nevelés, illetve ellátás nélkül, amennyiben a MET úgy dönt, hogy a továbbiakban nem folytatja köznevelési, szakképzési, vagy szociális ellátási feladatát, szolgálatát. Válaszolja, Üdvözlettel: Fürjes Zoltán egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség