SzántóGráf

Háredi sorkatonai szolgálat – Katz megpróbálta eltitkolni a Legfelsőbb Bíróság elől a hadsereg valós információit

ujkeletlive

Binjámin Netanjahu miniszterelnök múlt héten ígéretet tett az askenázi háredi Agudat Jiszráel párt vezetőinek a jesiva diákok katonai szolgálat alóli mentességét biztosító jogszabály megszavazását illetően, amennyiben támogatják az idei költségvetés és a deficit visszafogása érdekében fontos, úgynevezett csapdába esett nyereségek megadóztatása törvényt. Bár az askenázi frakció részben állta a szavát, Itamar Ben-Gvir [Ocma Jehudit] nemzetbiztonsági miniszter lázadása miatt, éppenhogy sikerült megszavazni az említett törvényt. Ettől függetlenül, a társadalmi elutasításon túl a kormányon belül is megosztó, úgynevezett katonai sorozási mentességet biztosító törvény megvitatása, az előzetes elfogadására kijelölt illetékes bizottság napirendjére sem került azóta.

Eközben Jiszráel Katz védelmi miniszter [Likud] megpróbálta eltávolítani a kormány Legfelsőbb Bíróságnak adott védelmi minisztériumi válaszából az izraeli hadsereg azon egyértelmű kijelentéseit, miszerint akár már három éven belül az összes sorköteles ultraortodox besorozható katonának az adott toborzási körben, – jelentette tegnap este a Kan közszolgálati csatorna.

Arra hivatkozva, hogy jelenleg nincs érvényben hatályos mentességi törvény, a Legfelsőbb Bírósághoz beadott petíciók beadói kérelmezik, hogy a bíróság kivétel nélkül utasítsa a hadsereget a sorköteles háredi fiatalok toborzására. A védelmi rendszert képviselő igazságügyi minisztérium a petíciókra adott válaszának értelemszerűen magában kell foglalnia a hadsereg egyértelmű álláspontját, miszerint akár már 2026-ra korlátozás nélkül be tudnak fogadni minden ultraortodox újoncot.

A háredi sorkatonai mentességet ellenző Joáv Gallant [Likud] védelmi miniszter menesztése után, a helyére kinevezett Katz feladta volt egy, a háredi frakciók és vallási vezetők számára elfogadható mentességet biztosító törvény kidolgozása és elfogadtatása a Kneszetben, ami nyilvánvalóan nem áll összehangban a 14 hónapja tartó többfrontos háború miatt többszörösen is terhelt hadsereg igényeivel. Ily módon Katz próbálkozása a hadsereg jelentésének kihagyását illetően, jogilag nem elfogadható kísérletnek minősül lényeges információk elrejtésére a Legfelsőbb Bíróság elől.

A háredi pártok megnyugtatására a koalíció olyan törvényjavaslatot próbál elfogadtatni, amely látszólag bizonyos fokú ultraortodox toborzást eredményezne, de nagyjából lehetőséget biztosítana a katonai szolgálat alóli széles körű felmentésre, azzal indoklással, miszerint  a hadsereg úgysem nem képes befogadni a jelenleg szolgálatra jogosult mintegy 70000 háredi sorköteles fiatalt, amit azonban a katonaság felsővezetői többször is cáfoltak.

Katz tervezett jogszabálya egy régi típusú kezdeményezést melegít fel, és még csak a látszatát sem kelti az ultraortodoxok valódi szándékot tükröző toborzásának, és nemcsak a hadsereg, de a Pénzügyminisztérium szakmai véleményezésével is szembe megy. A pénzügyi tárca több ezer ultraortodox sorozását, valamint személyes szankciók kiszabását követeli a javaslat mesterkélt kiterőivel szemben, hangsúlyozva ez utóbbi esetében várható messzemenő negatív gazdasági következményeket, és az egyén biztonsági terheinek jelentős növekedését.

Jogev Gardos, a Pénzügyminisztérium költségvetési igazgatója csatolta álláspontját Katz vázlatához, hangsúlyozva – „amennyiben a kialakuló rendelet lényegében hasonló lesz ehhez a tervezethez, akkor az messzemenően negatív gazdasági és költségvetési hatásokat eredményez, valamint jelentős mértékben növeli az egyénre háruló védelmi terheket.”

Pénzügyi szakmai körök úgy becsülik, hogy a tartalékos katonai szolgálat okozta gazdasági kár havonta 50 ezer sékel tartalékos katonánként. A védelmi rendszer jövőbeni szükségleteit évi 60 napos tartalékos szolgálatra becsülik 300 ezer tartalékos esetében, ami éves szinten 30 milliárd sékel költséget jelent, és ami jóval magasabb, mint a reguláris katonák behívásának költsége. Az ultraortodox férfiak toborzási potenciálját 18–26 éves kor között körülbelül 60 ezer főre becsülik – mindazokra vonatkozóan, akik túllépték a szolgálat halasztási státuszt, valamint évente további 14 ezer fő, akik elérik a 18 éves kort.

Továbbá, Gardos hangsúlyozza, miszerint – „minden besorozott korú ultraortodox zsidóra sorozási kötelezettséget kell előírni, és csak ezután kell megállapítani egy mentességi kvótát. A szolgálatnak biztonsági előnnyel kell járnia – a sorkatonai szolgálat vagy a ZAKA nem könnyíti meg a tartalékszolgálat terhét. Azok pedig, akik nem vonulnak be, személyes szankciókkal lesznek sújtva.”

Továbbá, a dokumentum szerint mindazok, akik nem vonulnak be, szinte minden állami támogatáshoz való jogukat elveszítenék. A kincstár indoklásában rámutat, hogy a negatív ösztönzők (szankciók) hatékonyabbak, mint a pozitív irányúak.

Végezetül, a minisztérium arra figyelmeztet, hogy a jelenlegi általános toborzási célokat kitűző mechanizmusok további alkalmazása, a személyes sorkötelezettség bevezetése nélkül, nem fog jelentős bevonulást eredményezni a szektorban, ami  „súlyos károkat okozhat az izraeli gazdaságban két szempontból is: fenntarthatatlan szolgálati terhet ró a tartalékos katonákra, és akadályozza az ultraortodox férfiak gazdasági integrációját.”

A pénzügyminisztériumi elemzést megelőzően Katz részt vett egy formális meghallgatáson, amely során a hadsereg személyzeti főosztályának vezetője – Dado Bar Kalifa dandártábornok, valamint további magas rangú katonai tisztviselők tájékoztatták az ultraortodoxok toborzását illetően, a katonaság igényei illetve feltételei hátterében.

A megbeszélésen nagyjából ugyanaz hangzott el, amit elődje Joáv Gallant is támogatott. Katz kérésére a hadsereg személyzeti főosztálya bemutatta a katonaság képességét, szükségletét és felkészültségét, hangsúlyozva miszerint 2026 júliusáig körülbelül 10 ezer ultraortodox toborzása szükséges tekintettel a hosszú háború okozta humánerőforrás-veszteségekre.

A hadsereg további indoklása szerint három feltétel szükséges a sikeres állománybővítéshez az ultraortodox közvélemény vagy legalábbis annak egy része, és természetesen a vezetés egyetértése; szankciók kiszabása azokra, akik megtagadják a törvény által előírt szolgálatot; és ennek megfelelően a megkülönböztetés nélküli végrehajtás.

Az ultraortodox frakciók a háredi sorkatonai szolgálat mentességét biztosító törvény megszavazásától tették függővé a költségvetés támogatását. Az ultraortodoxok politikai szektor és vallási vezetőik között is ellentétek merültek fel. Miközben a szefárd Sász és az askenázi Agudat Jiszráel vezetői még húznák az időt és tárgyalnának a kormánnyal, a Tórai Tanács bölcsei eleve tisztázták elutasító véleményüket a terítéken lévő  törvénnyel szemben, azt is sérelmezve, hogy ehhez képest néhányan mégis visszatértek tárgyalni a számokról, figyelmen kívül hagyva a Tanács bölcseinek véleményét.

Az Agudat Iszráel magas rangú képviselője korábban azt nyilatkozta, hogy a védelmi miniszter által kidolgozott törvény nem fogja elnyerni a rabbik Tórai Tanácsának jóváhagyását, annak ellenére sem, hogy van aki esetleg egyetért a nevezett számokkal.

Amikor a törvény eljut a Tanács asztalára, nagy valószínűséggel az Agudat Iszráel nem fogja támogatni, mondván – „a törvény a jesiva diákok 50%-os besorozásáról szól, és mi nem tudunk egyetérteni ilyen számokkal. Álláspontunk egyértelmű: minden fiatalember, aki Tórát akar tanuni megteheti ezt bármilyen akadály vagy kormányzati nyomás nélkül. Ha erre szükség van, nem habozunk szembeszállni az állammal, hogy megvédjük a Tóra világát és minden jesivák diák jogát arra, hogy félelem és korlátozás nélkül szentelje életét a tanulásnak.”

The post Háredi sorkatonai szolgálat – Katz megpróbálta eltitkolni a Legfelsőbb Bíróság elől a hadsereg valós információit first appeared on Új Kelet Live.

Exit mobile version