Ha valaki nem emlékezne rá a rendszerváltás előtt lengyel Nysa mentőautók szolgáltak az egészségügyben. Akik nem járatosak az autózásban, elmondom, ezekben a kocsikban még Warszava motorok dübörögtek. Aki meg vezetett már ilyen háromsebességes kocsit vagy M21 Volgát az megtapasztalhatta ezeknek a képességeit. Jól szirénáztak, de messze voltak a hangsebességtől. Egy, egy ízben volt alkalmam betegként kipróbálni egy ilyen fapados mentőt Mezőcsáton. Később a miskolci mentőállomás szerviz vezetője járt a nyakamra, állandóan azt bizonygatta, milyen nehéz ezeknek a járműveknek a karbantartása. Tök igaza volt, csak ha mi erről regényt írunk akkoriban , semmire nem mentünk volna . Ez volt ez jutott nekünk.
Ami érdekes – ezek a kocsik is sűrűn kerültek a bontóba. Általában mire oda kerültek mindent kiberheltek ezekből csak egyet nem .Azt a kis fekete dobozkát amelynek a reléje martin kürtöt varázsolt a két dallamú dudából. Több ilyen szerkezetet szereztem amiből tökéletes riasztókat lehetett barkácsolni. S még arra emlékszem, hogy a rejtett státuszú rendőrkocsikba is ezeket szerelték be, igaz szabálytalanul. A szükség törvényt bont alapon. Főleg akkor terjed ez a szokás amikor még nem ismerték, no meg nem is létezett hivatalosan Kojak, kirakható kék lámpa.
Jut eszembe, hogy egyszer kaptam egy ilyet ajándékba , amit a megyei rendőrök bevitték a gyárba s próbálták leutánozni. Készült is belőle néhány darab, prototípus, de használatra alkalmatlan volt. Sőt arról is tudok, hogy a kormányőrök is beszereztek néhány ilyen mágneses kék lámpát aminek következményeként rengeteg volt a baleset. A mágnes ugyanis nem tapadt az aluminium tetejű Audikra. Menet közben elszálltak. Csak idő kellett míg rájöttek, hogy mi a bibi.