SzántóGráf

Életteli operett egy férfiról és egy nőről, akik majdnem elmennek egymás mellett – Marica grófnő bemutató Miskolcon

 

Kálmán Imre legkedveltebb operettjének bemutatójával indul az évad a Miskolci Nemzeti Színházban. Szeptember 22-én kerül a nézők elé a Marica grófnő a Nagyszínházban. A népszerű slágerekkel, szerelemmel, bonyodalommal és hazugsággal teli, mégis boldog befejezéssel végződő történetből kiderül: a valódi szerelemhez először önmagunkkal kell szembenéznünk, játszmák nélkül.

 

Az előadást Szabó Máté állítja színpadra, aki szerint a darab legnagyobb varázsa, hogy rendkívül érzékletesen ragadja meg mind szövegben, mind zenében a kirekesztettséget. A cigánnyal való „együttmuzsikálás” fájdalmas gyönyörűségét. – Mivel ez az egyik legismertebb operett, így kihívást jelent, hogy az ismert számok hogyan tudnak mégis pozitív meglepetést okozni. Ahhoz, hogy érvényesen, a műfajban rejlő sokrétűséget is megmutatva lehessen színpadra állítani egy operettet, szerintem itt is az emberből kell kiindulni, mint bármely más előadásban, és talán egy bizonyos ponton el kell rugaszkodni – állítja a rendező.

Az előadás látványvilágával kapcsolatban elárulta, Cziegler Balázzsal és Füzér Annival egy valóságos világot igyekeztek teremteni, olyat, ami élő, változékony. Ez azért fontos, mert a díszlet, a kastély, közvetlenül a főszereplő, a tiszttartó befolyása alatt van. – Illusztráció helyett a valóságosból indultunk ki, abból, hogy a tiszttartó szívét-lelkét belerakja a kastély felújításba, a történet folyamán tulajdonképpen fokozatosan felvirágzik az épület. Emellett bizonyos momentumokban helyet hagytunk a költészetnek, a túlzásnak, a letisztultságnak is – tette hozzá Szabó Máté.

A címszerepben Eperjesi Erikát láthatja a közönség, aki már számos alkalommal játszotta Marica szerepét, de Kálmán Imre operettjét énekelni mindig varázslatos élmény számára: – Ez egy korszakokat átívelő, lenyűgöző, mindig népszerű muzsika. Minden korosztály számára érhető, befogadható és élvezhető. Eddig három féle rendezésben játszottam ezt a szerepet – egy turnén német nyelven is, ami külön kihívás volt – és mindhárom rendező más oldalát láttatta meg velem Marica karakterének. Ez egy színész számára a legideálisabb, hiszen így sokkal több színt tud megmutatni magából, és ezáltal a szerep és a megformálás is fejlődik az eltelt évek és az előadások alatt. Szabó Máté rendezése adta számomra a legtöbb újdonságot és kihívást az újszerű megközelítés és a prózai jelenetek igazi mélysége által. Marica szerepe nem csak a kedvesen mosolygó és szépeket éneklő primadonna, hanem igaz érzéseket, mély gondolatokat átadó valódi női karakter – mondja Eperjesi Erika.

Az előadásból már volt nyáron egy előbemutató, szeptember 22-én a felújítópróbák után kerül közönség elé a darab. Szőcs Artur, Tasziló gróf megformálója szerint kifejezetten jót tesz, ha eltelik egy nyár a próbafolyamat után, mert ilyenkor tovább érik benne a szerep. – Annyi minden éri a színészt ez alatt a pár hónap alatt: nyaralás, munka, új élethelyzetek, ráadásul ilyenkor kicsit lenyugszik az ember, mindig egy kicsit érettebb, jó esetben bölcsebb lesz, és ezeket a tapasztalatokat mind be lehet építeni, amikor újra elővesszük a darabot – árulta el a színész-rendező. Szőcs Artur sem most először találkozott Marica történetével. – Pont tíz évvel ezelőtt álltam először színpadon a Marica grófnőben. Akkor Liebenberg Istvánt játszottam a Szegedi Szabadtéri Játékokon. Nagyon szerettem azt az előadást is, és igazából akkor jegyeztem el magam ezzel az operettel. Nem volt tehát számomra ismeretlen sem a darab, sem a karakter. Nekem mindig varázslatos marad ez az Erdélyben játszódó történet. Tasziló, akit játszom, gazdatiszti állást vállal, mert Pesten elszórakozta a vagyonát, és szerelmes lesz. A hegyekben szerelmesnek, elnyomottnak lenni, esténként együtt mulatni a szolgákkal, a cigány muzsikosokkal zenéltetni, együtt énekelni, ezek jól játszható, nagyon élvezetes helyzetek a színész számára – állítja a színművész.

 

Kálmán Imre – Julius Brammer – Alfred Grünwald

Marica grófnő – operett

rendező: Szabó Máté

 

A magányos, mogorva, de jó kiállású Endrődy gróf saját családi vagyonának hágott nyakára, ezért gazdatiszti állást vállal egy vidéki birtokon. A birtok úrnője, Marica grófnő, egy szerelmi csalódástól feldúlva érkezik haza, és szintén a vidéki magányban keres nyugalmat. A gróf és Marica találkoznak és menthetetlenül egymásba szeretnek. Egy nagyon ismerős világ bontakozik ki, ahol az őszinteség nem magától értetődő, és a szerelmesek saját hazugságaikba gabalyodva kerülnek egyre távolabb a boldogságtól. Amíg rá nem jönnek, hogy a valódi szerelemhez először önmagukkal kell szembenézniük, játszmák nélkül.

A Marica grófnőben olyan népszerű operettslágerek csendülnek fel, mint a Szép város Kolozsvár, Hej, cigány, Szent Habakuk, Ringó vállú csengeri violám, melyek végigkísérnek bennünk a viharos-romantikus hullámvasúton.

 

 

 

Kálmán Imre – Julius Brammer – Alfred Grünwald

MARICA GRÓFNŐ

Operett

Fordította: Harsányi Zsolt

Kardos G. György átdolgozását felhasználva,

színpadra alkalmazta: Szabó Máté

 

 

Marica grófnő                                              EPERJESI ERIKA

                                                                       BALOG TÍMEA           

 

Tasziló gróf                                                   SZŐCS ARTUR

SARÁDI ZSOLT

Liza, Tasziló gróf lánytestvére                    TENKI DALMA           

Popolescu Dragomir Móritz herceg           KINCSES KÁROLY
Bozsena (Cecília hercegnő)                         MÁHR ÁGI           
Jászai-díjas

Zsupán                                                           RÓZSA KRISZTIÁN 

Kudelka, Cecilia hercegnő komornyikja   SALAT LEHEL           

Tschekko (Mihály Marica öreg szolgája)  SZEGEDI DEZSŐ Jászai-díjas

Manya, cigány jósnő                                    VARGA ANDREA      

 

Közreműködik:

a Miskolci Nemzeti Színház zenekara, énekkara és a Miskolci Balett

 

Díszlettervező:                       CZIEGLER BALÁZS           

Jelmeztervező:                       FÜZÉR ANNI Jászai-díjas

Zenei vezető:                          CSER ÁDÁM

Koreográfus:                         BODOR JOHANNA

Karvezető:                             GYÜLVÉSZI PÉTER                       

Korrepetitor:                        RÁKAI ANDRÁS

Koreográfus asszisztens:      FŰZI ATTILA

Ügyelő:                                  OREHOVSZKY ZSÓFIA

Súgó:                                      REITER KRISZTINA

Rendezőasszisztens:               RADNAI ERIKA

 

Rendező:

SZABÓ MÁTÉ

 

Bemutató előadás:   2017. szeptember 22. – Nagyszínház

 

 

Exit mobile version