Az egészségügy után talán az oktatás a leggyakoribb téma ma Magyarországon.Korábban az egymást követő reformok a tanárok és diákok kapcsolatrendszerét is megsínylette.
A mostani ciklusban már bebizonyosodott, a tankerületi rendszerek működtetésének a hasznossága Folyamatosan javulnak az oktatási körülmények. A tanárhiány megszűnőben van a pedagógusok bére is fokozatosan emelkedik . Többek között erről is szó esett a keddi kövesdi úgynevezett háttér beszélgetésen amelyen a legilletékesebbek számoltak be a kövesdi kerület eredményeiről.
Az intézmények és a tankerületi központ közötti együttműködés, fejlesztések a Mezőkövesdi Tankerületi Központban, helyi jó gyakorlatok. Ilyen és ehhez hasonló témában tartottak évértékelő háttérbeszélgetést tegnap délelőtt, a Mezőkövesdi Tankerületi Központban, amelyen részt vett Péterffy Balázs a Klebelsberg Központ Stratégiai és Kommunikációs főosztályvezetője is.
Nagy érdeklődés övezte a tankerület rendezvényét, amelyen 3 intézményvezető és 1 tagintézmény vezető tájékoztatta a sajtót a tankerületi központ és az intézmények együttműködéséről. Bozsikné Vig Marianna a Mezőkövesdi Tankerületi Központ igazgatója röviden bemutatta az intézményt, majd beszélt a fejlesztésekről: 2017 szeptemberétől új, átfogó iskolafejlesztési program indult az állami fenntartású iskolákban. Ilyen nagy volumenű iskolafejlesztési program az elmúlt harminc évben nem volt. Infrastrukturális fejlesztés a tankerület köznevelési intézményeiben: ez 23 elnyert pályázatot érint, összesen 2 232 218 996 forintértékben. A 14 nyertes szakmai pályázattal büszkélkedhetnek, amelyekre 395 084 664 forintot nyertek. Bizakodnak, hogy a hat, még elbírálás alatt álló, 1 055 642 163 forintnyi pályázat is pozitív elbírálásban részesül.
Az intézmények gazdálkodása a tervezési folyamatok, minden esetben az intézményvezetőkkel egyeztetve történik. Az ő igényeik, az ő elvárásaik alapján végzik a beszerzéseket. A karbantartások, felújítások az intézményvezetők igényei alapján történik, így garantálják a biztonságos, zökkenőmentes működést. A központ és az intézmények közötti közös együttműködés elengedhetetlen része a folyamatnak – fejezte be mondanivalóját igazgató nő.
Farkas Tivadarné a Tiszaújvárosi Széchenyi Általános Iskola intézményvezetője is hozzászólt a beszélgetéshez és elmondta, hogy: azzal a hittel vették át a működtetési feladatokat, hogy ésszerű és célszerű a fenntartás és a működtetés egy kézben tartása, és azt is tudták, hogy jó „albérlőként” sáfárkodnak a rájuk bízott értékekre. A tankerületi központ a karbantartásokat és a működtetési feladatokat közelebb hozta az intézményekhez, és rögtön reagálnak a problémák jelzésére.
Gál János, a Mezőkövesdi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetője fontosnak tartja a szakmai innovációt: A XXI. században ne XX. századi eszközrendszer álljon rendelkezésre, és ezek használatához legyen meg a tudás a pedagógusokban. A mai fiatalok jobban értenek az IKT eszközökhöz, mint a tanárok, ezért fontos a fejlesztés és a képzések. Ezt a célt szolgálják az EFOP-os módszertani pályázatok is, amelyben jelentős eredményeket ért el a tankerület.
Természetesen fontos feladat a művészeti oktatás is. Erről Mozerné Horga Stefánia, a Mezőkövesdi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Alapfokú Művészeti Iskolájának tagintézmény vezetője tájékoztatta a résztvevőket: rendkívül szerteágazó a művészeti képzésben résztvevő pedagógusok munkája. Nem csak zenére, képzőművészetre és táncra tanítanak, hanem a személyiségfejlesztésen, tehetséggondozáson belül az erős oldal további fejlesztésén, a gyengébb oldal erősítésén dolgoznak, az önmegvalósításnak azt a különös formáját igyekeznek kihozni a gyerekekből, melyet csak a művészetek által lehet. A tankerületi központokhoz tartozó művészetoktatási intézmények közül intézményünk akkreditált tehetségpont szeretne lenni. A tehetségponttá válással számos lehetőség nyílik meg az érintett iskolák előtt, hiszen különféle szakmai pályázatokban vehetnek részt, melyek a tehetséggondozó folyamatokban rendkívül nagy segítséget nyújtanak a növendékek számára.
A háttérbeszélgetés végén a gyógypedagógiai intézmények működéséről esett szó, amelyben Kányási Hedvig a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Oktatást – Nevelést Végző Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény intézményvezetője kihangsúlyozta, hogy: a komplex intézmény háromtól huszonhárom éves korig tudja fogadni a gyermekeket, tanulókat óvodától a szakiskoláig és a készségfejlesztő iskoláig, ahol teljes körű, átfogó gyógypedagógiai fejlesztésben részesülnek. Minden intézményben ellátnak ma már súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekeket. Így lehetőség van arra, hogy mindenki a lakóhelyéhez legközelebb található intézményt vegye igénybe, ha úgy dönt a szülő. A beiskolázási körzet Borsod-Abaúj-Zemplén megye egész területe illetve a Sályi Mozgásjavító Tagintézmény fogad gyermekeket az ország egész területéről. 2014-től az Abaúj- Zempléni Integrált Szociális Intézmény két otthonában Boldogkőváralján és Tokajban is ellátják a tanköteles korú súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek fejlesztését. A feladatbővülést, és a jogszabályi környezetnek való megfelelést a tankerületi központ támogatásával sikerült elérni.
Valamennyi vezető elismerően nyilatkozott a Mezőkövesdi Tankerületi Központ és az intézmények közötti együttes munkáról, amelynek fő célja a tanulók számára minél jobb és hatékonyabb környezet biztosítása.