SzántóGráf

Téli helyet nyárit – a keletnémetektől kaptam az ukázt – néhány dekás ólmon múlhat a vezetés biztonsága – levegőcserét hirdettek az Aral kútnál

Nincs mese beszökött a tavasz vagy inkább a nyár. Minden átmenet nélkül. Muris egyszerre látni a trikós rövidnadrágosokat és a télikabátba burkolózókat a miskolci sétálóutcában. Mert ugye reggel még hűvös ám a tíz óra tájban már 24 fok. Ilyenkor jut eszembe, ideje lecserélni a téli gumikat.

Nálunk sose kérdés, ki legyen az a valaki aki előbányássza a nyári abroncsokat és elhordja a szervizbe. Úgy, hogy általában  minden időpont nélkül bepimaszkodom a szerelőkhöz, s addig bekkelek ott míg csak besuvasztanak két termin közé. Egyébként jut eszembe, hogy félévszázada autózom és már a kezdeteknél is két fontos dologra ügyeltem, a gumikra és a fékre. A többire teszek egy nagyot. Emlékszem, hogy az első szürke Trabantomnál rongyosra olvastam a zwickaui gyár használati utasítását. Nem egy vastag könyvecske de tele volt okos tanácsokkal. Például írták, ha sokáig nem használom a kocsit érdemes bakra tenni, ezzel kímélem a kerekeket. Szót fogadtam, ha egy hétre külföldre mentem alápöcköltem.  Nem volt nehéz, még jó erőben voltam , emelő nélkül tettem fel. Azonban az időkben a Tiszai Vegyi Kombinátban  gyártottak egy Teroson nevű gumi lakkot ami megvédte az abroncsokat a repedésektől. Nekem az összes gumim ettől csillogott. Másik előírás volt, hogy minden kerékcserénél olyan félszáz kilométer megtétele után újra meg kell húzni a csavarokat. S ahányszor téli-nyárit váltottam előírásszerűen felcseréltem a kerekeket, hogy mind egyformán kopjon. Igyekeztem a gyár összes heppjét betartani, hogy hosszú életű legyen a Trabantom. Ma láttam a csere előtt centírozzák azaz kiegyensúlyozzák a kerekeket. A békebeli átkosban  ilyen herkentyű Miskolcon csak a Shell szervizben létezett a Sajó parton.

Ez az apró ólom egészséges a kocsik kerekein

A Zsigulimmal már odajártam gumit cserélni. S megtanultam – azoknak a néhány dekás kis ólomsúlyoknak micsoda szerepe lehet a kocsi vezetésekor. Nem mindegy, hogy nagy sebességnél milyen centrális az erővonal . Sok autós nem is érti, hogy a gumik levegőnyomása, a felnik kiegyensúlyozása valamint a fűtómű helyes előírás szerinti beállítása micsoda  vezetés biztonságtechnikai tényező.

Szakállas móka , sokan még emlékezhetnek is rá – a régi Aral kút főnöke Kovács Péter nagy táblára írta ki – cserélje a gumijában nyári levegőre a télit.  Sok szőke nő mellett néhány férfi is bedőlt a reklámnak. S nagy borravaló ígéretében tényleg  kértek ilyet a kutasoktól ott a Búza téren. Szerintem ez a bolt most dübörögne, több az autós és több a mazsola….

 

Exit mobile version