SzántóGráf

Közép- és Kelet Európában a FUX Zrt. gyárt először szénszálas erősítésű távvezeték-sodronyt – Kerényi Lászlói képei

 

 

Magyarországon elsőként 2019. augusztus elején helyeztek üzembe egy amerikai-magyar együttműködés keretében legyártott speciális, magasfeszültségű hálózatra tervezett vezetéket. A MAVIR üzemeltetésében működő, Budapesttől 50 kilométerre északra fekvő új hálózati szakasz Gödöt köti össze a szlovákiai Lévával. A 440 kilovoltos hálózatra felszerelt sodronyvezeték augusztus 11-től üzemel. Erről tartott tartott sajtótájékoztatót dr. Barkóczi István vezérigazgató ma délelőtt a miskolci Vigadóban. Többek között elmondta, a cég fejlődésével, az új technológia bevezetésével hozzájárulnak a kormány azon törekvéseihez, hogy kialakuljon egy kimondottan hazai tulajdonú , nemzetközi méretekben is jelentős magyar vállalkozás.

 

A Göd–Léva közötti szakasz domborzati viszonyai, döntően befolyásolták a vezetékek belógásának nagyságát. Egy bizonyos részen olyan alacsony belógásra volt szükség, amelyet csak ez a szénszálas erősítésű sodrat tudott.

A miskolci telephelyű, magyar tulajdonban lévő Fux Zrt. három évvel ezelőtt vette fel a kapcsolatot az amerikai CTC Global nevű céggel szakmai együttműködés céljából. A CTC Global saját fejlesztésű és védjeggyel rendelkező technológiájával az elmúlt évtizedben egyre több és sikeresebb projektekben vett részt világszerte, és ehhez partnercégként most a FUX Zrt. is csatlakozott.

 

A közösen gyártott, úgynevezett „szénszálas” vezeték, azaz az ACCC© sodrony lényege, hogy a normál magasfeszültségű, sodrott acélmaggal rendelkező vezetékekkel ellentétben az acélmag helyett úgynevezett kompozit szénszálas szív kerül beépítésre, amelyben több ezer szénszál van egy kötegbe összefogva. Ez a karbon kompozit szív rendkívül nagy szakító szilárdságú, kis nyúlású és rendkívül könnyű (a helyettesítendő acél súlyának egyharmada sincs). Ezen szív köré nem a szokványos alumínium huzalok kerülnek besodrása, hanem ún. profilosra húzott, kilágyított alumínium huzalokkal borítják be a szénszálat, melynek térkitöltése a sodratban sokkal jobb, mint a hagyományos huzaloké. Így jobb vezetőképességgel is rendelkezik. (kb. 15 százalékkal kisebb az áramveszteség).

Az ACCC© sodronyban fellelhető speciális belső karbon szálat – a saját maga által kifejlesztett technológiájával – a CTC cég gyártja az USA-ban, az adott projekthez szükséges méretben. Ezt a karbon szálat Magyarországra szállítás után a miskolci telephelyű, idén 28 éves Fux Zrt. borítja be alumínium réteggel, ezzel elkészítve magát az ACCC© vezetéket.

A FUX Zrt. a második gyártó cég Európában, amely megkapta a jogot az amerikaiaktól a szénszálas vezeték gyártására. Ezzel a tengerentúli partner fő célja, hogy a miskolci vállalkozás lássa el Közép- és Kelet-Európát ezzel a korszerű termékkel.

 

A hagyományos acél-alumínium vezetékekkel ellentétben, a szénszálas sodronynak több előnye is van:

 

A most beüzemelt vezeték olyan hegyes-dombos területen elhelyezkedő hálózatra került fel, ahol kisebb belógásra volt szükség a biztonságosan üzemeléshez. Ezt egy normál acél-alumínium esetében csak egy vékonyabb és egyben kisebb kapacitású vezetékkel lehet elérni. Az ACCC©-nek köszönhetően azonban lehetőség nyílt kapacitásbővítésre méret-, súly- és rizikónövekedés nélkül.

A MAVIR hálózatára az OVIT Zrt. szerelte fel a vezetéket, amely jelenleg is az erre a célra kijelölt Göd–Léva szakaszon üzemel tesztelés céljából. A kedvező eredmények és tapasztalatok függvényében a rövidtávú cél az, hogy az ACCC© vezeték előnyeit kihasználva, egyre több szakaszon kerüljön felszerelésre Magyarországon és a környező országokban egyaránt.

Exit mobile version