Az egykori újlipótvárosi mészáros, Kövesi István műgyűjteménye, amelyet ma
már a Miskolci Galériában őriznek, a magyar festészet történetének csaknem
száz évét öleli fel. A legkorábbi darab az 1870-es évekből való, a
legkésőbbi 1976-ban, Kövesi halála előtt öt évvel készült. A kollekcióban
Aba-Novák Vilmos, Anna Margit, Ámos Imre, Bálint Endre, Berény Róbert,
Bortnyik Sándor, Czóbel Béla, Egry József, Kassák Lajos, Mednyánszky
László, Perlmutter Izsák, Rippl-Rónai József, Scheiber Hugó, Szőnyi István,
Vaszary János festményei egyaránt megtalálhatók.
Kövesi István 1911-ben Vácrátóton, zsidó családban született. Származása
miatt a holokauszt borzalmait ő is végigszenvedte, megjárta a mauthauseni
koncentrációs tábort. Majd egy zsidó hentestől vette át a Budapesti
Izraelita Hitközség újlipótvárosi kóser húsboltjának vezetését. Az 1960-as
évektől kezdve vásárolt festményeket. Szakmai berkekben évtizedeken
keresztül szóbeszéd tárgya volt, hogy a fővárosban valahol létezik egy
páratlan értékű magángyűjtemény. Bár időnként a kollekcióból egy-egy
jelentős alkotást rangos tárlatokon bemutattak, titok övezte tulajdonosuk
nevét. Egészen a közelmúltig. Feltételezésünk szerint országszerte még sok
művészetpártoló zsidó család őrzi nevesebb festők képeit. Közülük sokan
szeretnék úgy értékesíteni, hogy sose kerüljön nyilvánosságra az eladó
kiléte. Erről beszélgettünk Andrea Jungmannal, a Sothebys Austria
magyarországi és lengyelországi igazgatójával.
Mindig érdekelte a művészet? Hogyan kezdődött a karrierje?
Művész szerettem volna lenni, de nagyon hamar rájöttem, nem vagyok ehhez
elég jó. A művészet iránti érdeklődésem azonban megmaradt, ezért
eldöntöttem, hogy művészettörténetet és kultúra menedzsmentet tanulok,
ezeket a szakokat nagy örömmel el is végeztem.
Mióta dolgozik a Sothebys cégnel, és mióta vezetőbeosztásban?
Három évtizede dolgozom nekik, és 2000 óta mint igazgat. Mindig is az
osztrák klasszikusokkal, modernekkel foglalkoztam, azaz Schiele, Klimt,
Kubin stb., és 2000-től nagyon sok resztituzios üggyel is . Ilyenkor
automatikusan egyféle szakértő lesz az ember. De van Bécsben egy
programmunk, az Artist Quaterly, ahol negyedévente egy mai művészt, akiben
hiszünk , bemutatunk. Így van lehetőségem a kortársakkal is foglalkoznom,
ennél nincs is érdekesebb számomra.
Hogyan működik az eladás a Sothebysnél? Például, ha van egy János Vaszary
képem, amit el szeretnék adni…?
A Sothebys Ausztria egy iroda, az aukciók Londonban , Párizsban és New
Yorkban vannak. De szolgáltatásaink itt is igénybe vehetők: szóval
felbecsüljük a képeket, tárgyakat, és adunk ingyenes és kötelezettség
nélküli becslést is . Így, ha lenne egy Vaszary képe, amit el szeretne
adni, kérünk róla e-mailbe egy jó fotót, információkat például a méretéről,
stb.. Majd adunk egy ajánlatot, melyik aukcióra érdemes beadni. A
kommissio, amit levonnak eladás után, az érték szerint változik, de persze
az eladónak azt is elmondjuk, a kiviteli engedély, szálllítás, biztosítás
pontosan mibe kerül . Ez Magyarorszagon is ugyanígy van, helyi iroda nélkül
a Forantex céggel dolgozunk együtt már több mint 20 éve ,akik az
adminisztratív munkákat, mint az engedélyeztetéseket, szállítást,
biztosítást intézik.
Mi történik, ha egy képet nem adnak el?
Abban az esetben csak a költségeket kell kifizetni, a Sothebys nem kér
jutalékot. De sajnos abban az esetben a tulajdonosnak kell kifizetnie a
visszaszállítást. Ezért nem mindent érdemes kiküldeni, csak azt, amiben a
szakértő biztos, hogy el tudja adni.
Mi az ön főtevékenysége?
Legfőképp az, hogy gyűjtőkkel, tulajdonosokkal kiépítsem a kapcsolatot,
valamint jó műveket beszerezzek az aukcióinkra. Tanácsot adjak vevőknek,
eladóknak, és az adminisztrációs ügyekben segítsem őket. Igazából
végigkísérem magát az aukcióhoz vezető folyamatot.
Milyen változásokat vett észre a műtárgypiacon?
A műtárgypiac állandóan változik. Jól emlékszem a 2008-as krízisre, ami
globálisan is érezhető volt. Napjainkban a kortárs művészet nagyon jó
árakat ér el, erről 15 évvel ezelőtt álmodni sem lehetett. Megerősödött ez
a műfaj, de persze az impresszionista, és régi mesterek képei is magas áron
kelnek el. A milliárdosok létszáma az utóbbi 10 évben megnőtt, ezért sok
pénz folyik be a műtárgypiacra is. Ez megmagyarázza a rekordárú eladásokat.
Valamint az Internet is változást hozott: sokkal több információ van ennek
köszönhetően a művészetről, és az árakkal is sokkal inkább tisztában
lehetünk. Mondhatom, sokkal nagyobb lett az érdeklődés a művészet iránt, és
így a műtárgypiac is növekszik.
Változások a Sothebysnél? Mi van a mas osztályokkal, például a játékokkal,
numizmatikával?
A digitális információ a Sothebysnél nem állt meg, az online aukciók
megerősödtek, mivel sokkal többen vásárolnak így manapság. Újabb és újabb
piacok csatlakoznak: például Kína, a Közel-Kelet, India és Oroszország.
Most már nemcsak élő aukciók vannak, hanem online is. A piaci változások
miatt sajnos a kisebb osztályok, vagyis azok, amelyeknek a pénzforgalmuk
kisebb volt, vagy megszűntek, vagy gyűjtők hiányában kitelepültek. Sok
szakértő, például a muzsika, numizmatika, illetve a régi fegyverek
esetében, függetlenek lettek, persze erősen együtt dolgoznak a céggel.
Mi volt a legérdekesebb műtárgy, amit felfedeztek, és Londonban eladtak ?
Sok műtárgyat fedezünk fel, ez az érdekes a munkánkban. De talan a
legérdekesebb, vagyis a legdrágább felfedezés Ausztriában volt, 2002-ben:
egy Peter Paul Rubens, a Bethlehemi Gyermekölés című képe, ami aztán nálunk
73,5 millió euróért kelt el.