A februári rendes ülés kétség kívül legfontosabb napirendi pontja az idei költségvetés elfogadása. A büdzsé tervezése során a fő irányvonal a város működési egyensúlyának biztosítása volt. A tervezet főösszege 40,1 milliárd forint. A korábbi hitelfelvételt az önkormányzat nem kívánja tovább halmozni, ezért idén mindössze 90 millió forint hitellel számolnak. Ennek következtében egy statikus, fegyelmezett takarékos költségvetési tervezet került a képviselők elé.
Jómagam éppen egy olyan vitába hallgattam bele a délelőtt folyamán, amelyben a Fidesz KDNP frakció sérelmezte, hogy az indítványaikat, javaslataikat nem vették figyelembe. Veres Pál polgármester úgy reagált erre, hogy ez nem fedi a valóságot. Hiszen a korábbi évektől eltérően a városvezető frakció igen is meghívta őket egy szakmai egyeztetésre. Korábban soha ilyen konstruktív hozzáállásra nem volt példa. Az ellenzék félreérthette a meghívást, nem politikai egyeztetésre várták volna őket. Szakmai kérdésben szerették volna elérni a közös gondolkodást . A Miskolci választó polgárokért.
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető véleménye szerint látszatmeghívás volt az egyeztetés, de színjátékban nem kívánnak részt venni. Miskolc mezben játszanak, minden építkezésben, előremutató tervben partnerek lesznek – ha időben kapnak meghívást, kapnak munkaanyagot. A mostani költségvetés vízió, jövő nélküli elképzelés, a megszorítások büdzséje. Tipikus szocialista hozzáállás, amihez most már a Jobbik is asszisztál. Felidézte: az elmúlt években óvodákat, iskolákat, rendelőket újítottak fel, béremelések voltak. Ilyeneket most nem látnak, csak a Diósgyőri vár van nevesítve a költségvetésben. Városmarketingre is kevesebbet költenek. A DVTK támogatását nem látják. A KDNP nem tudja támogatni, mert vízió nélküli, leépülésre mutató költségvetés, nem a Nagy-Miskolc irányába mutat.
Veres Pál válasza: az egyeztetés óta 3 hét telt el, azóta felkereshették volna a költségvetés kapcsán. Azt szerették volna, hogy szakemberek előtt beszéljenek. Reméli, a most félrecsúszott kísérletet jó gyakorlattá tudják tenni.
Soós Attila (Fidesz-KDNP): Minden választási ígéretünket betartottuk. Ebben a városban mindenre volt pénz: működésre, fejlesztésekre, béremelésekre, a bevétel növelésére, a tiszteletdíj emelésére, közbiztonságra, munkahelyek létrehozására, két strand újraépülésére. Nincs indok a megszorításokra, minden lehetőség megvan a fejlődésre.
Bartha György (Velünk a Város): 53 milliárd a Holding kötelezettségvállalása, erről ne feledkezzünk meg, ez az elmúlt 9 év öröksége. Közétkeztetés kiszervezése, mezőgazdasági cég bedőlése – sorolta a korábbi hibákat. Szerinte a 134 módosító indítvány a beismerése annak, hogy nem csináltak semmit. Korábban több módosítóját utasította el az akkori Fidesz-frakció, ám ezeket most mégis előterjesztették
Alakszai Zoltán (Fidesz) frakcióvezető: Szakmai átvilágításra hivatkoztak a pénzügyi helyzet megállapításánál. Ki készítette ezeket és mennyiért? A Financial Times Miskolcot Európa top 10 városa közé sorolja, mégpedig ötödik, befektetésekre, beruházásokra nyitott városok között, amely alkalmas, hogy magas hozzáadott értékű beruházásokat vonzzon ide.
Veres Pál polgármester elmondta, hogy a megkezdett projekteket folytatják, és jelenleg is számos befektető érdeklődik a város iránt.
Kovács László (Fidesz-KDNP): a Salkaházi-programra 370 millió forint jut, ez annyi, mint tavaly. Továbbra is 10 ezer forintot kapnak a miskolci nyugdíjasok, hiába ígértek emelést.
Hollósy András (Fidesz-KDNP): Megszorításokat látnak a sportban és a kultúrában. Egyebek mellett a vízilabda 41,5 milliós éves támogatásából, több mint 40 százalékot vonnak el.
Veres Pál: további szponzori támogatásból fedezhető az az összeg, amit a város nem tud megadni.
Borkuti László (Velünk a Város): Görömbölyön kevés fejlesztés volt. Ami elkészült, az is kívánnivalót hagy maga után.
Hegedűs Andrea (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes: Udvariatlan volt, hogy az egyeztetésre szóló meghívást nem fogadták el. Most 9 év házibulja után rendrakást várnak tőlük, és meg is fogják tenni. A 134 módosító indítványról annyit kérdezett: ennyi tellett csak? Beismerték, hogy mit nem csináltak meg, tudták, mit kellett volna elvégezniük. A frakció ezeket mind tudta, mert a meg nem valósított munkákkal szembesültek mind a kampányban, mind az azóta eltelt időben. A korábbi városvezetés 410 ezer forintot vett ki minden egyes miskolci zsebéből.
Cseléné Figula Edina (Velünk a Város): Ellenzékben jobban megy a munka, úgy látszik, hiszen korábban tíz ilyen módosítót sem nyújtottak be. Bizonyítvány a saját munkájukról; megvolt a lehetőség, hogy játszóteret építsenek, utakat, járdákat javítsanak ki. A felesleges kiszervezések nélkül lett volna pénz korábban is ezen fejlesztésekre.
Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: Tavaly az egyensúly csak papíron létezett. A költségvetésükbe a bevételi oldalra olyan tételeket raktak be, amikről tudták, hogy nem tudnak teljesíteni. Ingatlaneladás, hitelfelvétel – ezekkel hozták ki nullára a költségvetési egyenleget, és ezekből lett a kötelezettségállomány, amit most nyög a város. Elismerték ugyanakkor a tartozásokat, de nem fizették ki. 1,2 milliárdot nem fizettek ki az MVK-nak tavaly – többek között ebből lett a Holding folyószámlahitele. Mindez az államháztartási törvény alapvető rendelkezéseivel is ellentétes volt, mellette pedig erkölcstelen. Ezeket a folyamatokat meg akarják állítani. Az idén 2,6 milliárdot fizet a város az MVK-nak, 500 milliót az állam. Kormányzati szinten képviseljék, hogy vissza kell állítani a korábbi rendszert: minden városi forint mellé az állam is tegyen hozzá ugyanennyit. Ezzel nagyon sokat tudnának segíteni a városnak.
Deák-Bárdos Mihály (Fidesz-KDNP): A büdzsé egyik legnagyobb vesztese a sport. Pusztán piaci alapon hazánkban sportot nem lehet fenntartani, szükség van az állam és a város támogatására.
Glatz Katalin (Fidesz-KDNP): Az oktatás is vesztese ennek a költségvetésnek, mert 34 millió forinttal kevesebb jut ilyen célra. Számos óvoda és bölcsőde újult meg a korábbi években.
Varga Andrea alpolgármester: Az előző városvezetés a 2014-19 közötti gazdasági programról közzétette: közel 92 milliárd kormányzati forrás érkezett Miskolcra, az állam pedig átvállalta a város 36 milliárdos tartozását. De hol van akkor a pénz, mire költötték? Utakra, járdákra, közvilágításra nem, az biztos, hiszen a mostani ellenzékiek adták be az erről szóló módosító indítványokat. Két milliárdot költöttek egy sátorra a Selyemréti Strandon. Az óvodák, bölcsődék belül „rohadnak”, sok uniós pénzt költöttek el látszat beruházásokra. Salkaházi program: kampánycélra költöttek el 2,7 millió forintot.
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): Alapkőletételre 15 milliót költött a Fidesz, 7,5 millióért vizsgáltatták Miskolc imázsát egy pesti céggel. Milliókért készítettek imázsfilmet. Most 134 vallomást adtak be a trehány munkáról, fogalmazott. Egy dolgot nem loptak el a kincstárból: a trezor kulcsát. Tanúsítsanak bűnbánatot.
Bazin Levente (Velünk a Város): Miért nem magukon keresik a pénzt a fideszes képviselők? – vetette fel. Együttműködésre szólítja fel az ellenzéket.
Nagy Ákos (Fidesz-KDNP): A kampányban azt ígérték, hogy nem lesznek létszámleépítések. Most nem ezt látni, a Holdingnál miért rúgnak ki embereket? A városi pénzügyi helyzete ezt nem indokolja. Szerinte elfogadhatatlan a leépítés, és a szolidaritás hiányát is felemlegette. Az igények jogosságát nem vitatták, kéri, támogassák a módosító javaslataikat.
Kovács László (Fidesz-KDNP): A módosító indítványok is jelzik, hogy valóban egyeztessenek korábban a költségvetésről. Ő ezt már decemberben jelezte.
Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: A Dísztér koncepciója, egyeztetése megkezdődött. Öt millió forintból nem lehet megcsinálni azokat a feladatokat, amiket a módosító javaslatbanban leírtak.
Szarka Dénes (Velünk a Város): A lovas mezőőrséget kiváltják, gépesítik. A működő Miskolc a mostani költségvetés víziója.
Borkuti László (Velünk a Város): Kulturális területen inkább rombolásról, mint építésről beszélhetünk az elmúlt évek kapcsán. Barna György viseletgyűjteményét, az ifiház „esztelen csonkítását” említette meg példaként. Végre elkezdődhet a városrészek közösségi életének fejlesztése.
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: Ha komolyan gondolták az egyeztetést, akkor még decemberben meghívták volna a frakcióvezetőket, nem pedig két nappal korábban. Salkaházi-program: idén is ugyanannyi pénzt, 370 milliót költenek a programra. Ugyanazon a szinten tartják, pedig bővítést ígértek.
Bazin Levente (Velünk a Város): Hová tűnt a 60 milliárd forint? Még mindig nem tudni…
Erdei Sándor Zsolt (Velünk a Város): De miért történtek azok a dolgok, amit láttunk az elmúlt években? Félnek a fideszesek, hogy a kedvencek temetője van a szekrényben, nem csontvázak. Olyanok most, mint Noé: utánunk a vízözön.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk): A lovas mezőőrségre szakmailag is szükség van.
Veres Pál: Egyeztetnek a lovas mezőőrség ügyében, hogy csökkentett, részben ingyenes módon folytassák a tevékenységet.
Bartha György (Velünk a Város): A Bölcs utcával kapcsolatban elmondta, hogy 2011-18. között ötször leszavazták a módosító indítványait. Most megvilágosodtak, hiszen indítványt nyújtottak be az utca ügyében. Az elmúlt 9 évben nem volt olyan gesztus, hogy ellenzéki képviselőket hívtak meg egyeztetésre a költségvetésről. Kampánycélra használták fel a Salkaházi-program forrásait.
Kiss János (Fidesz-KDNP): Megismételte, hogy működési költségre idén 1 milliárddal több jut, mint tavaly. Az önkormányzat adósságállomány 2010-ben 36 milliárd volt, tavaly 14 milliárddal adták át a várost. A még ki nem fizetett gázüzemű buszok lízingdíja 3 milliárdos adósságállomány-növekedést jelentett.
Szopkó Tibor (Velünk a Város): Kérjenek bocsánatot a miskolciaktól a felelőtlen, részben szabálytalan gazdálkodásért. Ezekért még „csak” a választópolgárok találták őket bűnösnek. Legyenek konstruktívak, ahelyett, hogy obstruktívak. Építsék együtt a várost, ebben legyenek partnerek, stabil gazdálkodást kell megteremteni.
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): A rendőrségnek is volt lovasegysége, nem véletlenül szervezték át. Ki lehet váltani a lovas mezőőrséget, de ha egy mód van rá, akkor megtartják részben, átalakítva.
Mokrai Mihály (Velünk a Város): A 10 százalékos emelkedés benne van a Salkaházi programban. Sokkal jobb költségvetést szerettünk volna csinálni, de az örökség terhes. A városnak 2013-ban nem volt adóssága, azóta azonban csak halmozódott. Most a vészköltségvetést próbálják stabilizálni, és jövőre már az ellenzéki módosításokat is figyelembe tudják venni.
Alakszai Zoltán (Fidesz-KDNP): Nem vitatják a jó szándékot a meghívás kapcsán. Kéri: ne vonják kétségbe, hogy azért ülnek itt, hogy Miskolcért és a miskolciakért dolgoznak. Ebben a formában nem fogják megszavazni a tervezetet. Nem politikai akció volt a 134 módosító, hanem érzékeltetni szerették volna, hogy felelősséggel gondolkodnak a városról.
Hegedűs Andrea (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes: Kívülről ragyognak az óvodák, de belül borzalmas állapotban vannak. A pedagógusok egy „gyalázatos NAT-ot kaptak”. A korábbi vezetők pedig kérjenek bűnbocsánatot.
Veres Pál zárásként elmondta: innentől kezdve építkezhetünk. Jelentős pazarlásról nincs szó, hiányokról annál inkább. Az észrevételeket, javaslatokat számba veszik, és igyekeznek év közben megteremteni a forrásokat azokra.
Az MVK sorsával kapcsolatban is élén párbeszéd zajlott:
Demeter Péter vezérigazgató: Az üzleti tervet összhangba hozták a város költségvetésével. Tavaly felmérték, milyen járatokat csökkenthetnek amiatt, hogy a lakosság 10 ezer fővel csökkent. Az utasszám 10 millióval lett kevesebb 2012-19. között. A tervezett változás 44 autóbusz viszonylatból hatot érint, és csak csúcsidőszakon kívül csökkentenek. A tarifaemelés mértéke közel 10 százalék lesz, és figyelembe vették más megyei jogú városok árait is. A járművek átlagéletkora alacsony (busz: 8,4 év, villamos: 5,4 év), utastájékoztatási rendszert építettek ki. Automatajegyet vezetnek be, több értékesítési pontot alakítanak ki. A kapacitáscsökkentés és a tarifaváltozás éves szinten 500 millió forint pluszt jelent a cégnek. Április 1-től a menetrendben lesz változás, május 1-től az árakban. Béremelést is tartalmaz a tervezet.
Vita a napirend fölött:
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: 2007-ben hasonló intézkedéseket hozott az MVK, és hosszútávon negatív következményeket generált az akkori döntés. A mostani lépés nem a lakosság érdekeit szolgálja, drasztikus döntés, nem a Nagy-Miskolc irányába hat. Az automaták telepítése jó ötlet. A szóló buszok menetrendbe állításával lehetne javítani a helyzeten. Le kellene venni a napirendről az előterjesztést.
Veres Pál: a cél egy valódi egyensúlyban lévő költségvetés, ami megtakarításokra kötelez, és az MVK-nál is ezt kell elérni. Jövő héten bizottság kezdi el működését, ahol szakemberek ülnek össze, hogy újratervezzék a hálózatot. Megnyugtatott mindenkit, hogy a szolgáltatás javulni fog, miközben megtakarítást is elérnek.
Mokrai Mihály (Velünk a Város): Hogy jutottunk el idáig? Sok hibát vétettek a beszerzéseknél, például Kaposvár uniós finanszírozással vett járműveket, míg Miskolcon meg sem írták a pályázatot. Éveken át nem fizették ki az MVK-nak a megrendelt szolgáltatást. Az új buszflottát nem jól válogatták össze, szólóbusz több kellett volna. Stabilizációs szakaszba lépett a cég. Egyensúlyi költségvetés, egyensúlyi közlekedési vállalat – ez a terv és ez az elvárás.
Soós Attila (Fidesz-KDNP): Az MVK megemelt költségvetése 2,6 milliárdos, és mégis növelik a tarifákat. Ez a szolgáltatás társadalmi felelősség kérdése is, amit az önkormányzat visel. Nem lehet pénzkérdés, hogy milyen közlekedési hálózatot tartunk fenn. A pedagógiai indokot nem érti a büntetés csökkentésében. Nem értenek egyet az előterjesztés koncepciójával, nem fogják megszavazni.
Veres Pál: a büntetések kapcsán a díjbefizetési szándékot szeretnék növelni.
Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: Alapvető feladat a társaság stabilizálása, működést és pénzügyi helyzetet tekintve egyaránt. További buszok vásárlásával számolnak, lépéseket tesznek, hogy a megállókban és a járműveken is készpénz nélkül, bankkártyával, mobillal fizethessenek az utasok. A város közgyűlésének abban is felelőssége van, hogy az MVK dolgozóit megfelelően megfizessék. Az önkormányzat 2015 óta nem fizetett a társaságnak, összességében 4,14 milliárd forintot. Rendkívül felelőtlenül gazdálkodtak korábban, a hitel mértékét nem lehet növelni. Nincs más megoldás, nincs más lehetőség – hangsúlyozta.
Kiss János (Fidesz-KDNP): 2010 előtt évente 3-4-5 milliárdos működési hitelt lehetett felvenni. Így jött össze a város 36 milliárdos hiánya. A vállalatot a Holding finanszírozta. Nincsenek napi likviditási gondok tudomása szerint.
Veres Pál: Likviditási gondok közelébe jutottunk, ha nem lépünk, nagy gondok lehetnek. Mi a szakmától vártuk a jó megoldást, ezt tartalmazza az előterjesztés.
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): Szó nélkül hagyták az előző városvezetők, hogy a közösségi közlekedés ilyen helyzetbe kerüljön.
Szarka Dénes (Velünk a Város): Reméli, jobban tudnak majd reagálni a lakossági igényekre a cégnél.
Mokrai Mihály (Velünk a Város): A finanszírozó bank felszámolást indíthatna az MVK-val szemben. Meg kell teremteni a felelős gazdálkodást.
Fodor Zoltán (Velünk a Város): Nyolc év után a mostani tarifaemelés nem számít nagynak. Meg lehetett volna előzni, ha tudnak arra válaszolni, hogy miért nem fizettek korábban, és „hol van a lé”?
Kovács László (Fidesz-KDNP): Hogyan magyarázzák meg a miskolciaknak, hogy a bliccelőket támogatják?
Nagy Ákos (Fidesz-KDNP): A javaslat úgy akarja megmenteni a vállalatot, mintha egy süllyedő csónakba fúrnának egy lyukat. A járatritkítás döntően olyan választókörzeteket érint, ahol ellenzéki politikusok vannak. Arra biztatja a javaslat a miskolciakat, hogy válasszák az autójukat.
Bazin Levente (Velünk a Város): Kéri az előterjesztés támogatását, hogy mentsük meg az MVK-t, még ha ilyen ára is van, mert nincs más választás. Köszönjük, hogy ezt az utat adták nekünk – mondta a fideszeseknek.
Alakszai Zoltán (Fidesz frakcióvezető): Kéri, ha rendszerszintű, a szolgáltatást javító egyeztetést hoznak össze, erre jelentkezik, szakembereket küldenének. Szeretnék megvédeni az elmúlt évek vívmányait. Nem értettek egyet a vezérigazgató javaslatával, azért nem vezették be.
Szopkó Tibor (Velünk a Város): Az alapkérdés: megmentjük a miskolci közösségi közlekedést, vagy sem? Az eddigi finanszírozási modell mentén nem működőképes a vállalat. Egy városvezetés társadalmi felelőssége az is, hogy bátran meghozzon olyan döntéseket, amelyek nem feltétlenül népszerűek.
Varga Andrea alpolgármester: Volt olyan szóbeli polgármesteri utasítás, ami szerint 3 évig ingyen szállították a gyermekeket. Ez az eljárás nem felelős városgazdálkodás, inkább feudalisztikus viszonyokra emlékeztet.
Bartha György (Velünk a Város): Ismerjék végre el, hogy nem fizettek az MVK-nak. A CNG buszokat alig 27 százalékos állami támogatással szerezte be a város, máshol ez az arány jóval magasabb volt.
Cseléné Figula Edina (Velünk a Város): A büntetési rendszer eddig: levélben megkapta a büntetési felszólítást, amit valószínűleg széttépett. Most egy másik módot keresnek, hogyan tudják behajtani a bírságokat.
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: Hosszú távon utasokat fog elveszíteni az MVK.
Hegedűs Andrea (Velünk a Város): Kifogásolja, hogy nem hallott az ellenzék részéről javaslatot. Ez a rendszer bedőlt, amit önök produkáltak az elmúlt években – fogalmazott.
Alakszai Zoltán (Fidesz frakcióvezető): A javaslatuk: vonják vissza az előterjesztést, és felajánlotta, hogy a szakmai munkában részt fognak venni.
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): Nem vonják vissza az előterjesztést.
Demeter Péter (MVK) vezérigazgató: Létszám leépítésről nincs szó, a villamosvezetőknél megfelelő a létszám a képzések miatt. A járatok észszerűsítése miatt szerinte nem lesz hiány a buszsofőröknél sem. Bírságolás: a helyszíni bírságok száma drasztikusan, 50 százalékkal lecsökkent. Országosan nem rossz a behajtási százalék, de nagy a kintlévőség így is. Bankkártyát is elfogadnak majd az ellenőrök, azzal is lehet fizetni.