A tárcavezető szerint Németországban bölcs döntést hoztak a 9 eurós bérlettel.

A kormány megvizsgálja a németországi helyi és regionális közösségi közlekedésben alkalmazott kedvezményes, úgynevezett kilenceurós bérlet intézményét – mondta Palkovics László szerdán Berlinben.

A technológiai és ipari tárca vezetője Volker Wissing közlekedési és digitális infrastruktúráért felelős német szövetségi miniszterrel folytatott megbeszélése után a közmédiának adott nyilatkozatában az energiahordozók drágulásával kapcsolatban kiemelte: a német kormány „bölcs döntéseket” hozott, a magyar megoldáshoz hasonlóan korlátozta az üzemanyagok árát, és bevezette a kilenceurós bérlet intézményét, amely „hatalmas siker”, hatására nagyon sokan térnek át az autóhasználatról a közösségi közlekedésre.

Ezt a megoldást a magyar kormány is megvizsgálja, és hamarosan döntést is hoz az ügyben – mondta Palkovics László.

Németországban nyárra, a júniusi-augusztusi időszakra vezették be a havonta kilenc euróba (3600 forint) kerülő bérletet. A havibérlet az összes buszra, villamosra, metróra és egyéb helyi közlekedési eszközre – beleértve a helyközi vonalakon közlekedő regionális vonatokat is – érvényes lesz. Ez elméletileg lehetővé teszi, hogy az új jeggyel hatalmas kedvezménnyel lehessen utazni egész Németországban.

Összehasonlításképpen: jelenleg egy havibérlet, amely csak a berlini tömegközlekedési rendszer két központi zónájában érvényes, havonta 86 euróba (kb. 33 000 forint) kerül.

Tarol az ingyenes tömegközlekedés Európában, de nem mindenhol csökkentette az autóforgalmat

A globális felmelegedés elleni küzdelem és a megemelkedett üzemanyagárak alapjaiban változtathatják meg az európaiak közlekedési szokásait. Egyre több ország igyekszik a helyi közlekedés ingyenessé tételével ösztönözni az átállást: vagyis, hogy minél többen tegyék le az autót és használják a környezetkímélőbb közösségi közlekedést. A finanszírozás azonban sok pénzt emészt fel, és van, ahol ez a szolgáltatás romlásával is járt.