Kitáblázott egy új parkolóhelyet a mozgássérült autósok életének megkönnyítésére az önkormányzat a Diplomatanegyedben. Feszesen kevés a szabad hely Terézvárosban is, miközben itt rengeteg külföldi közlekedik kékrendszámos autóval. Több helybélit nem lepett meg, hogy gyorsan egymásra találtak: a diplomata és a mozgássérülteknek kijelölt hely.

Szinte még meg bele sem kötött a tábla az aszfaltba, egyikük máris ide parkolt

Máskor is oda állt

Többször oda állt, ezért gyorsan feltűnt a kerületi köztereseknek is a külföldi autós szokása, akik Mikulás-csomagot tettek a szélvédőjére. De az meg hogy lehet?

Gyakran látni az útjainkon szabálytalanul közlekedő és tilosban parkoló autókat kék rendszámmal, a Budapesten közlekedőknek nem újdonság az érzés: ők igyekeznek normálisan autózni, egyes diplomaták közben tesznek a szabályokra. Mintha a megbüntethetetlenek nyugalmával közlekednének – tényleg semmit nem tudnak tenni a rendőrök és a rendészek?

Rendőrség: csaknem megduplázódott a szabályszegő diplomaták száma három év alatt

„A CD betűjelű különleges rendszámmal ellátott gépjárművekkel az objektív felelősség hatálya alá tartozó szabályszegések elkövetése miatt 2021-ben 397, 2022-ben 546, míg 2023-ban 713 eljárás indult” – közölte megkeresésünkre az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK).

2023 2022 2021
713 546 397

Szerencsére a VÉDA nem kapcsol ki, ha kék rendszámos autó száguld el alatt, a fenti számok nagy része a rendőrség adatbázisában rögzített gyorshajtás. Sajnos hiába készül fotó a balesetveszélyes közlekedésükről, hiába a három év alatt csaknem duplájára emelkedő számok, nem követi büntetés a lebukásukat.

„Tekintettel arra, hogy a diplomáciai hatósági jelzéssel ellátott jármű üzembentartója nemzetközi szerződés alapján mentes a magyar állam joghatósága alól, ezen eljárásokban az elsőfokú hatóságok nem szabtak ki közigazgatási bírságot, az eljárások megszüntetéssel zárultak. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 20. § (1) bekezdésében szereplő jogsértések vonatkozásában a rendőrség a gépjármű hatósági jelzésének jellege szerint nem gyűjt adatot, de az itt szabályozott jogsértések elkövetése esetén sincs jogszabályi lehetőség közigazgatási bírság kiszabására” – írta az ORFK.

Buszsávban egymás után haladó diplomata és rendőr. Előbbi miért itt halad? A jól járható sima sáv miért nem felel meg neki? Itt és ekkor nem történt megállítás

Egyesek évtizede a járdán parkolnak, mintha ez normális lenne

Mivel Budapesten él, dolgozik és közlekedik a külföldi diplomaták többsége, különböző fővárosi rendészeteket kérdeztünk meg arról: ők mit tesznek a mindenkire egyformán kötelező szabályokat megszegő kék rendszámos autók vezetőivel.

A válaszaik előtt azonban pár fotó, csak, hogy az is lássa, egyes diplomaták hogyan gondolkodnak a közlekedési szabályokról Budapesten, aki földrajzilag messzebb él tőlük ebben az országban.

Ő itt éppen áthajt a Lánchídon

Ő a járdán, éppen a zebránál parkol

Mielőtt újabb képeken csóváljuk a fejünket, egy fontos megjegyzés. Akinek nem inge, ne vegye magára. A cikkünket fordítóprogrammal olvasó kedves külföldiek kedvéért leírjuk, ez a szép, magyar közmondás azt jelenti, hogy több külföldi ország diplomatáit soha nem látni szabálytalankodni. És azt jelenti, hogy több külföldi ország diplomatáit pedig rendszeresen látni szabálytalankodni. Utóbbiakról könnyű fotókat is készíteni, ezeken elég gyakran látni ugyanazt a három számot a rendszámokon.

A kék rendszámos autókat egyszerű beazonosítani ország szerint az első három számjegy alapján. A CD001-… a Vatikánhoz tartozik, a CD002-… Ausztriához, és így tovább, megvan a saját száma Oroszországnak, Hollandiának, Svájcnak, Kínának és a többinek. Elég szép archívumunk van szabálytalan diplomatákról, és köszönettel fogadjuk, ha lefotózzátok az irritáló szabálytalanságokat, és elkülditek a szerkesztőség részére, ide: info@vezess.hu.

Az elmúlt évtizedben könnyen fotózhatott járdán parkoló kék rendszámos autókat, aki a VI. kerületben a Benczúr utca közepén sétált. Ez a kép 2014-ben készült

Ez egészen más időpontban készült. Itt is van saját, üres helyük, és mégis a járdán állnak

És egy 2024-es kép. Nekik is – ahogy jellemzően a többi diplomáciai képviseletnek – vannak saját parkolóhelyeik a közterületből levágva, kizárólag számukra biztosítva ott a parkolást. Ezek láthatók is az összes fotón (ezen a Kia és a Ford között üresen, a Kia pl. azon is áll), ennek ellenére ők a járdán is parkolnak

Már 2014-ben leveleztünk velük, akkor azt írta megkeresésünkre a(z akkori) vezetőjük, hogy nagy létszámú a személyzetük. Természetesen elfogadhatatlan hozzáállás, hogy ha nincs szabad parkolóhely, akkor a járdát használják annak. Amikor második körben küldtünk neki fotót az üres parkolóhely ellenére járdán parkolásukról, már nem válaszolt.

2014…, 2024… vajon meddig művelik ezt? Rákérdeztünk erre a kerületi önkormányzat vezetésénél, a válaszukból kiderült, hogy nem csak minket zavar. „Polgármester úr a napokban jelezni fogja a Duna Bizottságnak a parkolásukra irányuló panaszokat, és kérni fogja őket, hogy a továbbiakban szabályosan várakozzanak” – írták két hete a Vezessnek. Idővel ellenőrizzük majd, hogy eleget tesznek-e a helyi polgármester kérésének, vagy továbbra is szabályszegő vendégként viselkednek a kerületben.

Sajnos kimondottan balesetveszélyes szabálytalanságokra is rendszeresen van példa a kerületben, amelynek nagy része egyirányú utcákból áll. Aki autózik ilyen városrészekben, pontosan tudja, hogy lehet ő mondjuk 50 méterre légvonalban a céljától, mégis sokszor több háztömböt megkerülve kell autóznia 300-400-500 métert, hogy szabályosan érjen oda. Látni két országhoz tartozó rendszámot viselő autókat Terézvárosban, amelyek olykor rövidítenek, és forgalommal szemben autóznak szakaszokat a VI. kerület egyes egyirányú utcáiban. Előfordult már ebből szóváltás is az itt lakókkal.

Rendészetek: Van, aki bírságol, és van diplomata, aki be is fizeti

Mindenekelőtt érdemes tisztázni, hogy milyen esetben van és mikor nincs lehetőség intézkedésre szabálytalanul autózó diplomatákkal szemben. Közlekedési – és bizonyos parkolási – szabálytalanságok esetén gyakorlatilag a szóbeli figyelmeztetésen kívül nincs mozgástér, állítja a Terézvárosi Önkormányzat. „Szóbeli kérést tudunk megfogalmazni, de rajtuk áll, hogy hajlandóak-e betartani a parkolással kapcsolatos szabályokat.”

Más a helyzet a fizetős parkolóhelyek ingyenes használatával, ezeket büntetik a VI. kerületi parkolóőrök. „Fizetés nélküli várakozás, lejárt parkolójegy, rossz parkolási díjzóna esetén viszont pótdíjaznak a parkolási ellenőrök az önkéntes szabálykövetésben, utólagos fizetésben bízva.” A VI. kerülettől kapott adatok szerint kis százalékban be is fizetik a pótdíjat a megbírságoltak.

Ha időarányosan nézzük 2024-et (idén csak szeptemberig vannak még adatok), akkor az elmúlt négy év legtöbb pótdíját hozhatja az idei év.

Pótdíjak diplomata rendszámos autóra (db) Befizetett pótdíjak (db)
2024 (január-augusztus) 236 59
2023 324 61
2022 274 72
2021 168 39
2020 451 47

Itt térünk vissza a cikk elején mutatott fehér BMW-re, amelynél nem az ingyenes parkolás volt a probléma, hanem hogy a mozgássérültek helyére állt, és mégis Mikulás-csomagot kapott a szélvédőjére. Rákérdeztünk erre, és kiderült, hogy a VI. kerületi közterület-felügyelők a jogszabályok adta keretek minden lehetőségét kihasználják, hogy hassanak az itt élő külföldi autósokra.

„A nyomaték kedvéért esetenként a szóbeli figyelmeztetést, a szabályos parkolásról szóló kérést kinyomtatják a közterület-felügyelők, és elhelyezik a szélvédőn” – közölték kérdésünkre.

Ebben a kerületben az „utcasarkon és forgalomtól elzárt területen való megállás, várakozás” a leginkább jellemző szabályszegés a diplomata rendszámos autókat vezető személyekre az önkormányzat szerint, amelynek munkatársai az átlagosnál is több problémát tapasztalnak részükről az Eötvös-Szófia utca sarkán és a Lendvay utcában.

Mi a helyzet a szabálytalan autósok rémével?

Amit úgy hívnak, hogy kerékbilincs és lopós autó. A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) szerint előbbiből rekordmennyiséget szereltek fel tavaly Budapesten, jellemzően járdán parkoló autókra.

2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017
3802 3532 1227 259 0 84 2979

Az elszállítás a legsúlyosabb büntetése az elhibázott parkolásnak, akkor alkalmazzák a közteresek, amikor például kapukijáróban hagyja járművét a figyelmetlen tulajdonos, ezzel akadályozva mondjuk egy mélygarázsba való behajtást. Vagy zebra elé állva takarja az átkelő gyalogosokat, egyértelműen veszélyeztetve őket, vagy éppen mozgáskorlátozottak helyére áll be. Ezt a büntetés-fajtát is több ezer alkalommal használták tavaly csak Budapesten.

2023 2022 2021 2020
3129 3532 2252 1769

A 3802 lebilincselt, és a 3129 elszállított jármű egyikén sem volt kék rendszám. A kerékbilincs közterület-felügyelet általi alkalmazására, a járművek elszállítására, valamint a felmerült költségekre vonatkozó szabályokról szóló 55/2009. (X. 16.) IRM rendelet szerint ugyanis: „8. § A Kftv. 20. § (6) bekezdésében meghatározott körülmények fennállása esetén sem rögzíthető (…) h) a DT betűjelű különleges rendszámtáblával rendelkező jármű.”

Ezek itt magyar rendszámos autók. Kék rendszámoson nem látni bilincset, ha járdára parkol

Vegyes a kép a többi, általunk megkérdezett fővárosi kerületben. Kettőben nem bírságolják őket (ezeket nem írjuk le, nem adunk tippet), de van, ahol a bírságot is bevethetőnek tartják a rend érdekében. A II. kerületet irányító Budavári Önkormányzat – amelynek területén 51 darab kizárólagos diplomata parkolóhely is van – például így válaszolt a megkeresésünkre: „A közterület-felügyelők intézkedéseik során figyelmeztetés, helyszíni bírság, gépjárművezető távollétében kiszabott helyszíni bírság, valamint közvetlen szabálysértési feljelentés szankciót alkalmaznak a diplomata rendszámú gépkocsikkal elkövetett szabálysértések vagy szabályszegések esetében.”

A kerékbilincsre és a jármű elszállítására ők is azt mondták, hogy nem alkalmazható, ám egyszer mégis utóbbi eszközhöz kellett, hogy nyúljanak. „Egy alkalommal fordult elő, hogy diplomata rendszámú gépkocsi áthelyezését kellett elrendelni, mert a tiltó táblával jelölt útszakaszon várakozott.”