A Hatóság nyilvánosságra hozott összefoglalója nem állít olyat, hogy az állítólagos 300-as listából 100 esetet vizsgált meg a Hatóság. A Hatóság ilyen leválogatást nem is tudott volna végezni, hiszen nem áll a Hatóság rendelkezésére a 300 magyar állampolgár nevét és telefonszámát tartalmazó lista. A Hatóság arról sem tudott meggyőződni a vizsgálata során, hogy létezik-e egyáltalán ilyen lista, mivel az Amnesty International nem működött együtt a Hatósággal. Ahogy azt a nyilvánosságra hozott összefoglaló részletezi, a Hatóság vizsgálata kifejezetten arra irányult, hogy a sajtóban megjelent személyek esetében alkalmazták-e a magyar bűnüldöző szervek és nemzetbiztonsági szolgálatok a kémszoftvert, és ha igen, e tevékenységük összhangban volt-e a személyes adatok kezelésére és védelmére vonatkozó jogszabályi előírásokkal. A Hatóság vizsgálatának egyik része tehát a konkrét, megnevezett személyekre irányult.
A vizsgálat másik részében a Hatóság a Nemzetbiztonsági Szakszolgálattól kért statisztikai adatszolgáltatást követően, kikérte a megrendelő szervektől (adatkezelők) az eszközalkalmazásra vonatkozó összes ügy ügyirat- és engedélyszámát, amelyből a mintavételezés során előállított ügyiratlistán szereplő összes előterjesztést és igazságügyért felelős miniszteri határozatot (engedélyt) egyenként ellenőrzött a megrendelő szerveknél (adatkezelők) tartott helyszíni vizsgálatok során. A mintavételezés során leválogatott ügyiratok, valamint a nyilvánosságra hozott személyek esetleges eszközalkalmazással történő érintettségének vizsgálata képezte azt a közel száz esetet, melyre az összefoglaló hivatkozik. A Hatóság hatásköre az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) alapján csak az igazságügyért felelős miniszter általi külső engedélyezés jogszerűségének ellenőrzésére terjed ki, a bírósági adatkezelési műveletekkel kapcsolatban a személyes adatok védelméhez való jog érvényesülésének ellenőrzésére nem, így a Hatóságon nem kérhető számon a bírói engedélyek ellenőrzésének hiánya!
A Hatóság az igazságügyért felelős miniszter általi külső engedélyezés jogszerűségének ellenőrzése során minden egyes esetben megvizsgálta az előterjesztést, hogy az megfelel-e a jogszabályban meghatározott formai, eljárási és tartalmi követelményeknek. A Hatóság azt is megvizsgálta, hogy az előterjesztő megfelelően igazolta-e, hogy a titkos információgyűjtés nemzetbiztonsági érdekből szükséges. A Hatóság vizsgálata tehát kiterjedt a nemzetbiztonsági érdek meglétének és mibenlétének vizsgálatára, valamint arra is, hogy az előterjesztő ezt tényállással is igazolta-e. A Hatóság azt is minden esetben megvizsgálta, hogy az igazságügyért felelős miniszter a külső engedély megadását az adott előterjesztésben részletezett tényekre és körülményekre tekintettel megindokolta-e. A Hatóság az eljárásában kizárólag a vizsgálattal érintett igazságügyi miniszteri határozatokat ellenőrizte, nem általánosságban vizsgálta azt, hogy az engedélyezési eljárásban hogyan alakul a kiadmányozás rendje. Ez utóbbira a hatályos jogszabályi rendelkezések szerint az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága jogosult. Ahogy ugyanis arra a 32/2013. (XI.22.) AB határozat is utal, "az igazságügy miniszter engedélyezési eljárása fölött az Nbtv. 14. § (4) bekezdése értelmében az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága gyakorol ellenőrzést".
A Hatóság szükségesnek látja hivatalból megküldeni a nyilvánosságra hozott összefoglalót a Nemzetbiztonsági Bizottság elnökének szíves felhasználásra. Végezetül a Hatóság azt is szükségesnek tartja kihangsúlyozni, hogy az eljárásában semmilyen adatot nem titkosított (minősített), a Hatóság az előterjesztők által jogszerűen magállapított minősítést alkalmazza. Fentiekben ismertetett tényeket a Hatóság honlapján elérhető összefoglaló részletesen is tartalmazza. Dr. Péterfalvi Attila elnök Kiadó: Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH