A nemrégiben napvilágot látott „GINOP – Mikro-, Kis-, és Középvállalkozások piaci megjelenésének támogatása” címen induló pályázat erőteljesen lecsökkenti az exportpiacon való megjelenés kockázatait, ráadásul a feltételei jól illeszkednek a vállalati gyakorlathoz.
Piackutatás, célirányos termékfejlesztés, kapacitásbővítés, piacralépéshez szükséges marketingtevékenységek és még megannyi más előkészület emészti fel egy exportálni szándékozó vállalkozás energiáit. „Ha valaki komolyan gondolja a külföldi piacra lépést, akár százmillióra is rúghat az ehhez kapcsolódó felkészülés költsége” – állítja Füzesi Attila, a Creative Expert Consulting ügyvezetője több mint tizenöt év tapasztalat birtokában.
A nemrégiben meghirdetett, és év végéig rendelkezésre álló uniós forrás segítségével azonban szinte kockázat nélkül tesztelhető, hogy mik az esélyei egy magyar vállalkozásnak külföldön. „Tekinthetünk úgy erre a lehetőségre, mint egyfajta lakmuszpapírra. Ha a termékünkben vagy szolgáltatásunkban van piaci potenciál, akkor fog látszódni valami reakció, ami megalapozhatja a későbbi befektetést az exportfejlesztéshez.” – mondja Füzesi.
A Creative Expert Consulting szakemberei szerint a legkomolyabb visszatartó erő annak kockázata, hogy vajon nem feleslegesen költ-e el egy vállalkozás sokmillió forintot egy külföldi piac feltérképezésére, a marketing megszervezésére, a különböző idegen nyelvű anyagok elkészítésére, utazásra, bemutatkozó tárgyalásokra, és a külföldi felvevőpiac speciális igényeinek kielégítésére. Azon vállalkozások, amelyek akár önerősen, akár valamilyen támogatási forrás igénybevételével egyszer már bizonyosságot tudtak szerezni termékeik külpiaci versenyképessége felől, sokkal könnyebben szánják rá magukat további terjeszkedést megalapozó lépésekre.
A GINOP keretében kiírt Mikro-, Kis-, és Középvállalkozások piaci megjelenésének támogatása címen induló pályázat szakmai szemmel számos előnyt mutat |
– Nagy előnye, hogy hamar elbírálásra kerül, így olyan szakkiállításhoz is igénybe vehető, aminek megtartásáig már csak hetek vannak esetleg hátra. Jellemző, hogy gyorsan kell dönteni egy-egy szakmai szereplési lehetőség igénybevételéről. |
– Az 50 százalékos támogatási arány segítségével elviselhetővé válnak a szakkiállításon való jelenlét és a kapcsolódó feladatok költségei. A pályázati forrás az exportorientált feladatokra fordítható, az önrész pedig fedezheti a cég munkatársainak utazási költségeit. |
– Érdekesség, hogy a piacralépés előtt sokak által elfelejtett iparjogi óvintézkedésekre is igénybevehető a pályázat. Külön megnevezésre került a támogatható szolgáltatások között a szabadalmak és egyéb immateriális javak megszerzésének, érvényesítésének és védelmének költsége. |
– A forrás kifejezetten preferálja az adott területen működő szakértők bevonását az exportpiacok meghódítására. Tanácsadói szolgáltatásokra is igénybevehető a forrás. Így nem csupán megérzésből kell külföldi vevők megszerzése céljából vásárokra menni, hanem valóban hatékonyan folytatható le egy projekt szakértők bevonásával. |