Jelentősen nőtt a Volkswagen, az Audi, a SEAT és a Skoda használt autók értéktartása az elmúlt két év során – derült ki az EurotaxGlass’s Magyarország piaci elemzéséből. Ennek következtében magasabb maradvány értéken lehet értékesíteni e járműveket, mint 2014-ben vagy 2015-ben. A felmérésből az is látható, hogy a dízel ügy nem volt hatással a használt autók eladhatóságára.

Tavaly szeptemberben váltak ismertté a Volkswagen-csoport EA 189-es motorcsaládjával kapcsolatos kifogások, amely akkor a használt autókat illetően is sok kérdést vetett fel. Kiszámíthatatlan volt ugyanis az, hogy a piac miként reagál a felmerült problémára. A tavaly ősz óta eltelt időszak piaci folyamatainak vizsgálata során kiderült, hogy az érintett használt autók értékesítésének volumene változatlan maradt, ráadásul az EurotaxGlass’s Magyarország által elkészített kutatás arra is rávilágított, hogy 2014-hez képest javult a gépkocsik értéktartása. A dízel ügy kapcsán az Eurotax az európai és a hazai trendeket is megvizsgálta, amelyben az vált láthatóvá, hogy amíg az érintett használt autók eladási ára Európa szerte 0,7 százalékot csökkent, hazánkban átlagosan 0,4 százalékot nőtt.

Konkrét eseteket tekintve például 2014-ben egy 3 éves, 90.000 kilométert futott, 2.0 literes dízel Volkswagen Passat az eredeti ár 48,1 százalékáért volt értékesíthető, addig egy ugyanilyen korú és futásteljesítményű modell 2016-ban 56,6 százalékon volt eladható, ami egy 8,2 millió forintos Passat esetében közel 700.000 forintos értéknövekedést jelent.

Ez a tendencia egyébként a teljes csoportra jellemző volt az elmúlt két év során, a használt autók piaci eladási értéke szinte minden esetben nőtt: 2014-ben az 1.4-es SEAT Ibiza az újkori ár 41,8 százalékát érte 3 évesen, 2016-ban pedig 53,8 százalékon állt. Az 1.4-es Polo esetében 56,6-ról 61,5 százalékra, a 2.0 literes dízel A3-as Audi esetében 48,8-ról 65,8 százalékra, az 1.2 TSI SEAT Leonnál 40,8-ról 48,7-re, az 1.4 TSI Skoda Octavia-nál 53,4-ről 59,4-re, egy 3.0 literes Audi A6-osnál 49,1-ről 58,3 százalékra nőtt a használt eladási ár.

„A használt autó árak emelkedésének oka annak tudható be, hogy relatíve kevés a 3-4 év körüli minőségi használt autó a kínálatban, különösen a kisautó kategóriában” – vélekedett Frank György, a DasWeltAuto márkaigazgatója. „De emellett az is látható, hogy az autótulajdonosok lojalitása és a vásárlók bizalma nem csökkent a dízelmotorokkal kapcsolatos problémák miatt, tehát továbbra is azonos a kereslet a márkáink iránt” – tette hozzá.