Konferencia az élelmiszer biztonságról – közösen a szakemberek és a jogalkotókkal

Az élelmiszerláncban előforduló aktuális és fontos kérdések megvitatása, valamint a felmerülő problémák megoldása érdekében indított kerekasztal beszélgetéssorozatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A március 6-án, Budapesten megrendezett első találkozón, melynek témája az élelmiszerhulladékok csökkentése volt, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók mellett, karitatív szervezetek, hatósági szakemberek, valamint a jogalkotói oldal képviselői is részt vettek.

Az I. Kerekasztal rendezvényt Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár azzal a gondolattal nyitotta meg, hogy az élelmiszerfölösleg kezelése mindenekelőtt humanitárius, azaz gyökerében erkölcsi kérdés. Emellett azonban szem előtt kell tartani az élelmiszerhulladékok környezetterhelését és a gazdasági veszteségeket is, amelyeket magasabb fokú tudatossággal, szervezettséggel nagymértékben megelőzhetünk.

A vitaindító előadásokat követő Kerekasztal beszélgetésen a Földművelésügyi Minisztérium és a Nébih szakemberei mellett, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetsége, valamint – a Tesco és Spar képviselője révén – a kereskedelmi oldal is képviseltette magát, lehetővé téve, hogy valóban minden oldalról, szemszögből megvizsgálják az élelmiszerhulladék csökkentésének gátjait és lehetőségeit.

A Kerekasztal egyik legfontosabb témája a lejárt minőségmegőrzési idejű, de élelmiszerbiztonsági kockázatot nem jelentő tartósabb élelmiszerek és élelmiszer-összetevők kezelésének, hasznosíthatóságának kérdése volt. Felmerült továbbá a különböző lejárati idők jobb elkülönítése, vagy esetleges alternatív jelöléssel való kiegészítése, valamint a fogyasztók hatékonyabb tájékoztatása is.

A fórum résztvevői egyetértettek abban, hogy az élelmiszerhulladékok csökkentése terén kulcsfontosságú a fogyasztói tájékozottság emelése. Közös feladat tehát, hogy az élelmiszerhulladékokkal kapcsolatos kérdésekben figyelemfelkeltő és közérthető információk jussanak el a vásárlókhoz. A szemléletformálást pedig érdemes már gyermekkorban elkezdeni.

A Nébih Kerekasztal célja, hogy teret adjon az élelmiszerláncot érintő időszerű kérdések átfogó vizsgálatának, az érintettek lehető legszélesebb körének bevonása mellett. A negyedévente jelentkező rendhagyó fórumok lehetőséget teremtenek azoknak a jogi, szervezési vagy éppen kommunikációs problémáknak a „kibeszélésére”, amelyekkel a jogkövető vállalkozások rendszeresen találkoznak a mindennapokban. E szellemben az aktuális témák mindig a vállalkozások igényeihez és az élelmiszer ágazatot érő aktuális kihívásokhoz igazodnak majd.

A következő Kerekasztal beszélgetést várhatóan május végén, június elején szervezi majd a hivatal „termékvisszahívás – minden cég rémálma(?)” témakörben.