A megállapodás feltételei semmit sem változtak, a
Kormányhatározatban rögzített értékek pontosan megegyeznek a 2016
óta fennálló megállapodás költségmegosztási elveivel. Ezen túlmenően
a Kormány az érintett autóbuszvonalak és hév közlekedés
járműparkjának és infrastruktúrájának megújítására is jelentős
lépéseket tesz – melyeket nem 50-50 százalékban finanszíroz a Fővárossal
közösen, hanem 100 százalékban magára vállalt. Így a Kormány teljes
mértékben állja a szentendrei, ráckevei és csepeli HÉV-vonalak
felújítását és a járműveinek cseréjét, ezen kívül idén forgalomba
állított 30 vadonatúj kék autóbuszt is az agglomerációs
közlekedésben – mindezen fejlesztésekhez a Fővárosi Önkormányzatnak
egyetlen forinttal sem kell és kellett hozzájárulnia.
Magyarországon a helyi közlekedés fenntartása önkormányzati
feladat, így Budapesten is. A helyközi – így az agglomerációs –
közlekedés fenntartása pedig állami feladat. Budapest és az
agglomeráció közlekedésében egyaránt jelentős szerepet játszanak az
állam által fenntartott hévek és Volánbusz-járatok, amelyek
egyszerre szolgálják az agglomerációban élőket és a budapestieket.
A Kormány az 50 százalékos finanszírozást azzal együtt állja, hogy azérintett járatok forgalmának többsége helyi, Budapesten belüliszemélyszállítás, amelynek biztosítása teljes mértékben önkormányzati feladat. A Tarlós Istvánnal kötött megállapodásban szereplő 50 százalékos állami finanszírozás tehát a Fővárosi Önkormányzatra nézve kedvező – a Kormány határozata pedig semmi másról nem szól,mint ezen költségmegosztási arány megerősítéséről a jövőre nézve. A konkrét finanszírozási értékek valóban növekednek, részben a BKV-hozhasonlóan a MÁV HÉV és a Volánbusz működésében (például a 2020 eleji jelentős béremelések következtében fennálló) költségnövekményekmiatt, továbbá az elszámolási rend koronavírus miatt kieső menetdíj bevételek arányos finanszírozását is magában foglalja. A költségvetési növekményt ezek a tényezők okozzák, nem csak a Főváros számára, hanem a kormányzati 50 százalék vonatkozásában is. A Kormány nem a Facebookon panaszkodik, hanem biztosítja a rá jutó 50 százalék vonatkozásában a megnövelt finanszírozást és elvárja ugyanezt a Fővárostól is. A Kormány célja, hogy a budapesti és agglomerációs utasok érdekeit egyaránt szolgáló, hatékony közösségi közlekedési rendszer működjöna régióban, rendezett és méltányos megállapodás keretei között.
Kiadó: Miniszterelnökség