A vasútvonal akár a békét is elvihetné – miért nem jár a vonat Közel keletre?

Mielőtt belemerülnének a vasúttársaságok nagy terveibe, jó lenne tudni miért nem bővítették az európai vasútvonalat Egyiptom irányába. Szerint Törökországon, Szirián. Libanonon, Izraelen át Kairóig már régen le kellett volna fektetni a síneket. Tudomásom szerint Izrael az egyetlen úgynevezett vasúti infrastruktúrával rendelkező  ország a térségben. Egy ilyen transz európai vonal levezetése talán még a békét is meghozná közel keletre.

Jómagam nagyon nem szeretem a repülést. Talán ezért forszíroznám ennek a megépítését. Ha már Szibériáig döcöghetünk Afrika felé is mehetne egy Orient Espressz . Sok hálókocsival és elegáns étkező kocsikkal.

Negyedik alkalommal rendezte meg Vecsésen a MÁV Zrt. „Szabadjelzés” elnevezésű konferenciáját. A résztvevő vasúttársaságok és nemzetközi szervezetek képviselői megismerhették a Transzszibéria Szállítók Koordinációs Tanácsa korridorjainak fejlesztési terveit és célkitűzéseket, bemutatták az RFC 6 és az RFC 7 korridorokat. A szakmai fórumon érintették az Első Vasúti Csomag felülvizsgálatának (Recast) fontos szempontjait.          

 

 

Frank Jost, az Európai Bizottság Mobilitáspolitika és közlekedés Főigazgatóságtól ismertette az Első Vasúti Csomag felülvizsgálatának (Recast) fontos szempontjait, az implementációs jogszabályokat, különös tekintettel a hálózat-hozzáférési díjképzésre. Az Európai Unió 2012 novemberében elfogadta az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló irányelvet. Minden vasúti társaság számára megkülönböztetéstől mentes hozzáférést kell biztosítani a vasúti pályákhoz, átlátható feltételek mellett. A teljes függetlenséget kell megvalósítani a vállalkozó vasúti társaságoknál. Az irányelv módosítása jelenleg folyamatban van, a függetlenségi szabályok rendszerének átalakulása várható, amelyet 2015. június 16.-ig kell átültetni a tagállami jogrendszerbe. A MÁV Zrt. tevékenyen részt vesz a jogalkotás folyamatában.

 

A konferencián részt vett Gennady Bessonov, a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsának (TSZKT) főtitkára, aki a korridor fejlesztéséről is szólt. A TSZKT jelentős szerepet tölt be a transzszibériai vasútvonalhoz kapcsolódóan lebonyolított nemzetközi árufuvarozási tevékenység koordinálásában, egyúttal az Ázsia és Európa országai közötti gazdasági kapcsolatok fejlesztésében. Az elmúlt időszak számai és történései magukért beszélnek: 2013 első félévében a transzszibériai fővonalon a fuvarozások 34,5%-os növekedést mutatnak.

 

Andrea Galluzzi, RFC6 Állandó Iroda ügyvezetője beszélt arról, hogy a Spanyolországtól Záhonyig húzódó 6-os európai vasúti árufuvarozási korridor létrehozásában a MÁV együttműködő partnerként vett részt. Franciaország, Spanyolország, Olaszország és Szlovénia pályahálózat-működtető és kapacitás-elosztó vállalataival a magyar vasút együtt működik. Bemutatták az RFC7-es korridort is, amely 2013 novemberében jött létre. Az Európai Unió 7-es vasúti árufuvarozási korridora hét ország határain átnyúlva a Prága–Bécs/Pozsony–Budapest–Bukarest–Constanta, illetve Budapest–Vidin–Szófia–Theszaloniki–Athén útvonalon biztosítja a vasútvonalak átjárhatóságát, a versenyképes vasúti árufuvarozási szolgáltatást.

 

Somodi Kálmán, a Vasutak Együttműködési Szervezetének (OSZZSD) főtitkára bemutatta az OSZZSD árufuvarozási folyosóit, az azokon való közlekedés jelenjét és jövőbeli közlekedés lehetőségeit. Kitért arra, hogy az Európai Unió 6-os számú árufuvarozási folyosója (RFC 6) Záhonyon keresztül kapcsolódik az OSZZSD 5-ös számú korridorjához, ezáltal közvetlenül elérhető akár Spanyolországból Oroszország.

 

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a konferencián hangsúlyozta: „Az utóbbi években a MÁV vezetése – kormányzati támogatással – azon dolgozott, hogy megteremtődjenek a feltételek egy korszerű, minden igényt – legyen az személyszállítás, vagy áruszállítás – kielégítő szolgáltató vasútvállalat kialakítására. A megvalósításhoz számos területet meg kellett újítanunk, a jelenkor igényeihez kellett igazítanunk. Ezért alakítottuk át a MÁV Csoport szervezetét, ezért fejlesztjük a vasúti infrastruktúrát és ezért ápoljuk nemzetközi kapcsolatainkat. Ez a hármas pillér teszi a magyar vasutat megbízhatóvá és kiszámíthatóvá, az új igényekre és a feladatokra gyorsan és rugalmasan reagálni tudó európai vasúttá!”

 

 

A MÁV ezen a konferencián is egyértelművé tette: kiemelt cél a kelet–nyugat valamint az észak–dél irányú tranzitforgalom Magyarországra terelése, ami jelentős bevételeket hozhat a MÁV-nak, a magyar államnak