Amikor először jártam egy autógyárban – balról jött a kaszni, jobbról a motor – az új verda varázsa – nem jelent meg az élménybeszámolóm

Életemben először 1975 telén jártam egy igazi autógyárban.  Még a Német Szövetségi Köztársaságban, Saarlouisban  megnézhettem, hogyan készülnek a Ford Escortok. Óriási élmény volt az önjáró targoncák között nézelődni. Hihetetlen látvány volt, amikor az egyszerre érkező karosszériák, motorok és ülések összetalálkoznak. Robotok, robotok hátán illesztettek, csavaroztak mindent szinte másodpercek alatt.  Majd végül – fiatal lányok egymás után ugrottak be a szalagról legördülő kocsikba. S boszorkányos gyorsasággal indítóztak. Az autók pöccintésre indultak, s a vezetőik kerekeken vitték a kocsikat a hatalmas raktár térre. Akkoriban az Autó-Motornak is dolgoztam, így alig vártam, hogy megjelenjen az élménybeszámolóm. Végül a szerkesztő bizottság véleménye az volt, hogy az anyagot nem szabad megjelentetni. Felesleges hergelni a hazai  közvéleményt, amikor nálunk egy új Trabantra, Skodára hat évet kell várni. Megértettem. Viszont az akkoriban szokásos AM olvasó találkozókon diavetítéssel illusztrált előadásokon csak sikerült felizgatnom a hallgatóságot. Jöttek is a kérdések, igaz e , hogy a nagy autógyárak kiépítenék a hazai autópálya hálózatot, ha betörhetnek a magyar piacra. Válaszom, röviden, én is úgy hallottam. A Szabad Európa rádióban ezt mondogatják.  Máig se tudom igazából, hogy tényleg volt e ilyen gáláns ajánlat. S azt se, hogy ha igen miért nem fogadtuk el. Pontosabban csak sejtem. Ha ezek a kis Fordok bejöttek volna az akkori Ladák, a Skodák és a Trabantok  aligha lettek volna kelendők. Hogy miért is búsongok?  Ezen a héten , pontosan a 12.-en készül az új kocsim valahol Csehországban, messze a Lengyel határ közelében épített új autógyárban. S már számolom a napokat, hogy ha a jövő héten vasúti kocsira rakják mikorra érhet Budapestre, s melyik napon vehetem át.  Bár életem során már sok és sokféle kocsim volt mégis gyerekes izgalommal várom a legújabbat. A hétvégén sikerült alaposan áttanulmányoznom a leendő márka, típus leírását és azt kell mondanom, ebben is van már egy két olyan újdonság amivel még soha nem találkoztam az előző autóimban.

A Skodák csodája – vagy a csodák Skodája