Büntetés helyett dicséret, tiltás helyett együttműködés: ezzel a recepttel kíván eredményt elérni a Toyota az autóvezetés közbeni mobiltelefon-használat visszaszorítása terén.
A volán mögötti mobiltelefon használat a XXI. század ittas vezetése. Az írországi közlekedési kutató laboratórium (Transport Research Laboratory) tanulmánya szerint több mint négyszeresére nő a baleset kockázata, amint a sofőr telefonálni kezd, és megdöbbentő huszonháromszorosára, ha üzeneteket kezd írni és olvasni vezetés közben. Ez a globális jelenség a Toyotát különösen érzékenyen érintette, ezért három éve elindította a Toyota Driving Barista applikációját Japánban: a szoftver egy csésze kávéval (pontosabban egy kávéház-láncban beváltható kuponnal) ajándékozta meg azokat a felhasználókat, akik legalább száz kilométert vezettek anélkül, hogy hozzányúltak volna okostelefonjukhoz.
Az ötletet most Európában is megvalósították. A Face It Down kampány arra biztatja az autósokat, hogy képernyővel lefelé tegyék le telefonjukat, amikor autóba ülnek – ez azért fontos, mert a felvillanó képernyő már önmagában is figyelemelterelő hatással bír. Ezt követően kilométerenként gyűjtik a pontokat, amiket – talán hagyománytiszteletből – kávéra válthatnak be. 350 mobilmentes kilométer után jár egy forró frissítő ital. Ha menet közben felemelik a telefonjukat, azzal nullázzák az összes addig elért pontjukat, ha pedig az autó álló helyzetében pillantanak rá a készülékre, három percen belül nem indulhatnak tovább – a fejlesztők ezzel küszöbölték ki azt, hogy piros lámpánál „csaljanak” az ügyfelek.
A kávénál is nagyobb ösztönző erővel bírhat egyébként, hogy a fegyelmezett autósok csökkenthetik biztosítási díjukat, illetve díjkedvezményben részesülnek annak a Q-Park szolgáltatónak a parkolóhelyein, amely egyébként a világon elsőként kínált kifejezetten az öntöltő hibridek számára fenntartott várakozási pontokat.
A program bevezetése óta nem kevesebb mint 22 millió kilométert tettek meg az alkalmazás felhasználói: a Magyarországnál területileg alig kisebb, 6,5 millió lakosú Írországban eddig több mint 45 ezren töltötték le az applikációt. A szoftver egyelőre csak a szigetországban elérhető, de a Toyota közlekedésbiztonság iránti, általános elkötelezettségének ismeretében aligha reménykedünk hiába abban, hogy az alkalmazás előbb vagy utóbb a kontinentális Európa nagyobb országaiban, majd idővel akár nálunk is megjelenhet.
A Toyota Face It Down alkalmazása az alábbi címekről tölthető le:
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.toyotarsa.faceitdown
IOS: https://itunes.apple.com/us/app/faceitdown/id1254020922?ls=1&mt=8