Skip to content

Az első motorom egy Jawa 05 volt – lehetett volna akár négykerekű is – plusz két keréken minden más: a Jawa autók története

Az első motorom egy Jawa 05 volt – lehetett volna akár négykerekű is – plusz két keréken minden más: a Jawa autók története
jáva05

A Jawát legtöbben a motorkerékpárjairól ismerik, amelyek versenypályákon is bizonyítottak, és a világ 120 országában kerültek kereskedésekbe. Nálunk is népszerűek voltak, a kétütemű 350-esek mellé olykor oldalkocsit is kapcsoltak – kényelemben azonban ezek a fogatok messze elmaradtak az autóktól. Kevéssé ismert ugyanakkor, hogy egy időben a csehszlovák márka négykerekűeket is gyártott, rendes karosszériával, ám mielőtt igazán felfuthattak volna a szériák, közbeszólt a politika.

Német licencet fejlesztettek tovább

Frantisek Janecek, az 1929-ben eredetileg Wanderer motorkerékpárok licencgyártására alapított Jawa (Janacek + Wanderer) cég beindítása után alig négy évvel, 1933-ban megállapodást kötött az Auto-Unional, a német piacon nagyon sikeres DKW F2 Meisterklasse autó gyártására. Az új Jawa 700-ast a németek 689 köbcentis, 20 lóerős vízhűtéses, kéthengeres kétütemű motorja hajtotta, háromfokozatú váltón át. Külseje csak annyiban különbözött a DKW modellétől, hogy a tengelytávot 10 centivel (!) megnyújtották, és a 19-es kerekek helyett 18 colosokat használtak.

Minden kezdet nehéz: a 700-asból összesen csak 1002 darab készült, itt még nem volt önálló a dizájnFORRÁS: RETRO MOBIL

Dinastarter indította a külön vízszivattyú nélküli, termoszifonos hűtésű gépet, mechanikus dobfékei pedig elavultnak számítottak, ellentétben a fronthajtással és a független futóművel. NÉGYÜLÉSES FÉLKABRIÓ, KÉTAJTÓS SZEDÁN (TUDOR), KUPÉ ÉS ROADSTER KAROSSZÉRIÁVAL KÉSZÜLT. Csehszlovákiában ismert lett, a rendőrség és a határőrség több tucat 700-ast rendelt, és egy érdekes mozzanat is növelte a modell hírnevét: 1934-ben Janecek meghívta Prágába Járay Pál professzort, aerodinamika-specialistát, aki alig néhány nap alatt megtervezett egy szuper-áramvonalas kivitelt.

A 700 Roadster 680 kilót nyomott, a végsebessége elérte a 90 km/h-t – nem is igen volt szükség többre a térség rossz minőségű útjainFORRÁS: RETRO MOBIL

Ezzel Jarosláv Kaiser és Frank Kronberger (a prágai Jawa képviselet két tulajdonosa) második lett a csehszlovák ezermérföldes túraversenyen. A versenysiker hatására megépítették a nagyobb és erősebb változatot, a Jawa 750-est, kizárólag motorsportcélokra, ezekből összesen 3-3 kupé és roadster készült. 745 köbcentis, 26 lóerős motorjával a különleges hűtőrácsú kisautó az 1935-ös ezermérföldes futamon kategóriájában megszerezte az első három helyet. Szintén ugyanebben az évben a Luhacovice Concours d’Élégance-on az egyik kupé ezüstkoszorút nyert.

Egymillió cseh korona költséggel restaurálták az egyetlen megmaradt 750-est, és ma a Nemzeti Műszaki Múzeumban látható PrágábanFORRÁS: RETRO MOBIL

Újabb kétütemű autók és egy párthatározat

Java05 – hu de örültem ennek

Kétévnyi tervezés és kísérletezés után, 1937-ben érkezett meg a Jawa autós történetének utolsó modellje, a Minor, amely a paletta talán legkifinomultabb formatervű tagja volt. Szintén DKW alapú, de házon belüli fejlesztésű, 616 cm3-es, 19 lóerős kéthengeres kétütemű motor vitte, amit a Pragától átcsábított Rudolf Vykoukal konstruált. Műszaki felépítése ugyanaz volt, mint a 700-asé, de a megjelenése nagyon eltért: a mutatós kasztnikat – kétajtós szedánt, kupét és roadstert – Zdenek Kejval rajzolta, sőt, a nagymester, Sodomka sem maradhatott ki a projektből, ő 26 kabriót épített.

Elődjével ellentétben a Minor balkormányos változatban is készült. Magyarországon sem volt ismeretlen a márka (nálunk ’41-ben vezették be a jobb oldali közlekedést)FORRÁS: RETRO MOBIL

Elképesztő versenysikereket ért el a szívós kicsi kocsi: 1937-ben a Prága-Belgrád túrán harmadik lett, 1938-ban pedig A. Tuma (a Motor-Revue szerkesztője) és Vladimir Pohorecký elvitte Prágától Bagdadig. Egy évvel később pedig a Monte Carlo Ralin 8. lett a kategóriájában. A II. VILÁGHÁBORÚ ALATT A MEGSZÁLLT CSEHSZLOVÁKIÁBAN TILOS VOLT SZEMÉLYAUTÓT GYÁRTANI, de Vykoukal és társai titokban megtervezték a modernebb Minor II. kivitelt átalakított hajtáslánccal és végre hidraulikus fékekkel. Amikor kivonultak a németek, el is kezdték a gyártást, de hamarosan jött a szocializmus és az államosítás, az új hatalom pedig megtiltotta a Jawának az autógyártást.

Egy szép Minor Roadster 1936-ból. A Minor I-családból a háború előtt 2000 darab készült, de még ’45 végén is összeszereltek 700-at a megmaradt alkatrészekbőlFORRÁS: RETRO MOBIL

A terveket ezért átadták az Aeronak, ahol 1952-ig 14 178 darab Minor II. készült (exportra is), a kor divatjához illő karosszériával és 90-100 km/h-s végsebességgel. 1948-ban elmentek eggyel az északi-sarkkörig, még faberakásos kombik (woody-k) is készültek belőle, de a pontonkarosszériás Minor III. terveit már fiókba záratta a pártvezetés. Így aztán az ötvenes évektől a Jawa csak motorkerékpárokra fordíthatta a kapacitásait, bár 1971-ben újra némi köze lett a négykerekűekhez: ők szállították be a hajtásláncot a bőröndszerű Velorex 435-0 törpeautóhoz is, amely végül csúfosan megbukott.

Két Aero Minor Tudor, a zöld 1949-es, a másik 1946-os. Részben azért is szűnt meg a Jawa-Aero, mert a csehszlovák államvezetés a Skodát akarta népautónakFORRÁS: RETRO MOBIL

Szántó István


Related article

Vitalitás és Életerő Emődön

Emődre látogat Béky László és munkatársai Béky László, az Echo Tv, Vitalitás, azaz Életerő című műsorának szerkesztő műsorvezetője Pocsai Enikő polgármesterasszony meghívására városunkba...

0 Comment