A prémium autómárkák veszítenek leggyorsabban az értékükből, derül ki egy kutatásból – a Carvertical híre

A márkakereskedésből kihajtva egy új autó azonnal jó néhány százalékot veszít az értékéből a
kiskereskedelmi árához képest. Míg a jármű értéke az idő múlásával tovább csökken, egyes
márkák értékvesztése nagyobb. A carVertical autóipari szakértői tanulmányt készítettek, hogy
kiderítsék, melyik autómárkák veszítenek a legtöbbet az értékükből. Ennek keretében 2019 és
2022 között több mint 72 millió, Európából, az Egyesült Államokból és Ausztráliából származó
adategységet elemeztek. A tanulmány legfontosabb megállapításai:
A Porsche tartja a legjobban az értékét

A Porsche (–64,4%), a Jeep (–84,4%) és a MINI (–85,5%) a három legkevésbé leértékelődő
márka, amelyek értéke a legmagasabb maradt, miután levonták az autó legalacsonyabb piaci
értékét a kezdeti árából. Így például egy Porsche csak az értékének 64,4%-át fogja elveszíteni
az évek során, míg egy Lexus a 89,9%-át.
„Bár a Porsche sportkocsikat gyárt, modelljei elég praktikusak a mindennapi vezetéshez. A 911
valószínűleg az egyik legikonikusabb autó az autógyártás történetében, és hatalmas
rajongótábora van. Nem csoda, hogy az iránta való kereslet meghaladja a kínálatot. A Porschék
megbízhatók, tartósak, és egyedi megjelenésük vonzza a vevőket” – fejti ki Matas Buzelis, a
carVertical munkatársa.

Hagyományosabb márkák, mint a Hyundai és a Toyota is megjelennek a magas
maradványértékű járművek között. Ezek a járművek megfizethetőbbek, és jellemzően
alacsonyabb karbantartási költségekkel járnak, így népszerűbbek a használtautó-vásárlók
körében.
Míg néhány prémium kategóriájú márka, mint a Jaguar, a Land Rover és a Lexus hajlamosak
kevésbé veszíteni az értékükből, nem mindig ez a helyzet.
Számos prémium autómárka értéke jobban csökken, mint az
olcsóbb gépjárműveké

Ahogy az ábra is mutatja, az évek során a leginkább leértékelődő autómárkák a Chrysler, az
Audi és a Seat. Például egy új Chrysler maximális értékcsökkenése végül eléri a –96,8%-ot (25
év múlva átlagosan), ami a legnagyobb piaci értékcsökkenést elszenvedő márkává teszi. Ami
azt illeti, az értékcsökkenési ábra gyengébben teljesítő márkáinak körülbelül fele prémium
osztályú. Bár a fogyasztók szeretik az Infinitit, a BMW-t és a Volvót, értékük idővel jelentősen
csökken.


Összehasonlításképpen a Toyota gépjárművek értéke 19 évesen éri el a minimumot, míg a
BMW-k 21 éves korukban. Ugyanakkor a Toyoták értékük 88,7%-át veszítik el, míg a BMW-k
esetében az értékcsökkenés –93,8%. Milyen tényezők okozzák ezeket a különbségeket?

„A BMW és más luxusautómárkák jellemzően olyan funkciókat és technológiai fejlesztéseket
kínálnak, amelyeket a használtautó-vásárlók nem értékelnek. Ha megengedhet magának egy új
BMW-t, Mercedes-Benzt vagy Land Rovert, valószínűleg minden luxust és innovációt szeretne
megkapni. A használtautó-vásárlók a felesleges funkciókkal szemben az árat és a karbantartási
költségeket helyezik előtérbe. Sok vásárló számára ezért vonzóbb egy használt Toyota, mint
egy BMW” – mondja M. Buzelis.
Az Audi (–96,2%), a Seat (–95,8%) és a Škoda (–95%) márkájú autók tulajdonosai sem
számíthatnak jelentős összegre a régi járműveik eladásakor.
A használt autók eltérő korban érik el a legalacsonyabb értéket.

A carVertical kutatói szerint a legnagyobb értékcsökkenést elérő járművek átlagos kora 20–23
év. A különböző autómárkák azonban eltérő korban érik el a legalacsonyabb értéket.

A Porschék és a MINI-k értéke 15 éves korukra csökken a minimumra. Ezt követően az értékük
újra növekedni kezd. A jó állapotú modellek értékes befektetést jelenthetnek. Az Isuzu, Suzuki,
Kia és Dacia a spektrum túloldalán helyezkednek el – értékük 30 évesen éri el a mélypontot.
Ha egy modell ritkának minősül, az autó értéke idővel jelentősen növekedhet. A 90-es években
a BMW csak 891 darabot gyártott az M5 E34 Touringból. Ezek közül 20 különleges elnevezést
kapott, és Elekta néven az olasz piacra gyártották őket. A 335 lóerős és 3,8 literes motorral
hajtott kombi modelleket különleges fényezéssel és belső kialakítással látták el. Könnyebb
megtalálni egy tűt a szénakazalban, mint manapság használt Elektát találni a piacon. A
rajongók felkészülhetnek, hogy 100 000 dollárba fog kerülni, ha be szeretnének állni a garázsba
egy ilyen autóval.
Míg egy normál autó valószínűleg 20–30 év múlva egy roncstelepen végzi, addig egy Porsche
vagy Jaguar vezetett szervizkönyvvel és kifogástalan előtörténettel akár még értékesebbé is
válhat az idő múlásával.