A közös autónak túrós lesz a kipufogója -ábránd vagy realizmus – nem lesz ki a saját négykerekünk

A saját autót hamarosan a közös gépkocsihasználat váltja fel

Egy évtizeden belül teljesen átalakítják az autóhasználatot a közösségi szolgáltatások

Az autómegosztó – úgynevezett carsharing vagy drivesharing – szolgáltatások rohamos terjedése 10-15 éven belül teljesen megváltoztatja a globális és hazai autóhasználatot. A jelenleg globálisan közel 7-8 millió felhasználót mintegy 100-110 ezer gépkocsival kiszolgáló kezdeményezések 2030-ra várhatóan jelentősen bővülnek: addigra már több mint félmilliárd felhasználóra körülbelül 7-9 millió kiszolgáló gépkocsi jut majd. A szemléletbeli váltás az autógyártók és a lízingcégek számára is lehetőségeket tartogat pozícióik megerősítésére. Az utóbbiak esetében egyre inkább a specializált szolgáltatások és a különleges igényekre nyújtott válaszok biztosítása kerülnek a fókuszba, miközben a gépjármű maga az együttműködés egyik tárgyiasult kelléke lesz csupán.

 

Habár az autómegosztó szolgáltatásokat hajlamosak az emberek a modern kor találmányának betudni, az első ilyen jellegű kezdeményezés már több mint hatvan éve elindult Svájcban. A Frost and Sullivan felmérése szerint jelenleg világszerte mintegy 7-8 millió ember használja a különböző autómegosztó szolgáltatásokat, ezeket az igényeket pedig körülbelül 110 ezer gépkocsi szolgálja ki napjainkban. Az iparág a 2000-es évek eleje óta mintegy 10 százalékkal növekedett évente.

 

„Az elmúlt időszakok viharai ellenére az előrejelzések szerint a közösségi gépjárműhasználat továbbra is dinamikusan növekszik majd úgy globálisan, mint Magyarországon. A változás hajtómotorjai az Y-generáció tagjai lesznek, akik számára a gépjármű már nem birtokolandó státuszszimbólum, hanem praktikus közlekedési választás” – mondja Vincent van der Meijden, a Business Lease Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

 

Az Európai Autógyártók Szövetsége megbízásából készített felmérés is a fiatalabb generációk fontosságát mutatja a váltás kapcsán. Az autómegosztó szolgáltatásokat jellemzően a 25-45 év közötti, iskolázott férfiak és nők nagyjából fele-fele arányban használják elsősorban a közösségi közlekedési eszközök és a kerékpározás kiegészítésére.

 

„Ez a fajta kiegészítő közlekedési eszközként történő megközelítés lehet az elkövetkező évtizedekben a gépjármű-használat alapja. A környezetvédelmi célkitűzések, a városok túlzsúfoltsága és az ebből fakadó költségek mind ebbe az irányba terelik a felhasználókat” – mondja az ügyvezető, aki szerint erre a változásra lehetőségként kell tekinteniük úgy az autógyártóknak, mint a flottalízinggel foglalkozó vállalatoknak.

 

Vincent van der Meijden szerint a flottalízing cégek számára lehetőséget jelent majd, hogy a vállalatoknál lévő autók éves futásteljesítménye megnövekszik, ami magával vonja a minőségi flottamenedzsmenttel kapcsolatos igények és elvárások emelkedését. „Ezekre az igényekre a felkészült szolgáltatók kész választ tudnak majd adni a vállalatoknak. A flottalízing szolgáltatások egyre nagyobb arányban tolódnak majd el a minőségi tanácsadás és a problémamegoldás felé, miközben a gépjármű már valóban csak az együttműködés egyik tárgyi elemét jelenti majd” – vallja az ügyvezető igazgató.

 

*******

 

A Business Lease-ről

A Business Lease teljes körű operatív lízing és mobilitási megoldások elismert szolgáltatója Hollandiában, Lengyelországban, Szlovákiában, a Cseh Köztársaságban és Magyarországon. Közép-európai piaci terjeszkedését 2014-ben Romániára is kiterjesztette. A Business Lease az AutoBinck Group teljes tulajdonú leányvállalata, amely forgalmát tekintve a 20. legnagyobb független gépjármű csoport Európában. A Business Lease kimagasló szakértelemmel rendelkezik operatív lízing és a flottamenedzsment területeken. A Business Lease teljes portfóliója 45 ezer autóból áll.

 

 

T