Pár napja lettek nyilvánosak a legutóbbi SZJA felajánlások részletei. Az EMIH-nek csaknem ötven százalékkal többen ajánlották fel idén az adójuk 1 százalékát, mint tavaly. Minek köszönhető ez a siker?
Évek óta megfigyelhető ez a növekvő tendencia a zsidó közösségeknél, aminek – hála Istennek -komoly szereplői vagyunk. Éles és meglepő fordulatról tehát nem beszélhetünk. Az idei évben a szeretetszolgálatunk, a CEDEK programjai is megjelentek a kampányban, úgy tűnik, hogy ezzel a közösség szélesebb körét tudtuk megszólítani. Erre vonatkozóan számtalan pozitív jelzést kaptam az elmúlt hónapokban.
Honnan jöhetett az EMIH-et támogató 1000 új felajánló?
Ebben a tekintetben csak feltételezéseket tudunk tenni, arról ugyanis nincsenek nyilvános adatok, hogy kik az adakozók. Azt azonban számtalan személyes jelzésből tudjuk, hogy nagyon sok olyan – a közösség ügyeire érzékeny ember van – akik az EMIH közösségépítő és egyre szerteágazóbb oktatási tevékenységét értékelik. A kampány szociális jellegével sikerült egy olyan – a zsidó hagyományban nagyon mélyen gyökerező – ügyet találnunk, amely azokat is képes volt végre megnyerni, akik a zsidó közösség „belterjesebb” ügyeire kevésbé rezonálnak.
Nem tart attól, hogy más egyházak-szervezetek részéről felmerül majd az a gondolat, hogy idén csak azért tudta az EMIH ilyen jelentős mértékben növelni a támogatók számát, mert egy kifejezetten „népszerű” témát választott a kampány témájának?
Ha a kampányunknak az a visszaigazolása, hogy a rászorulók segítése, az ételosztás vagy az árvaházi gyerekek megsegítése „népszerű” téma, nos akkor szerintem nem állunk olyan rosszul. Ezek amúgy a legfontosabb tórai értékek. A segítség egyetemes parancsa vonatkozik mindenkire, nemre, származásra, vallásra való tekintet nélkül. Azt gondolom, nem csak az EMIH, hanem a többi zsidó közösség és szervezet is csak örülhet. Ez egy közös siker. Hiszen egyre több honfitársunk tartja fontosnak, hogy valamelyik zsidó egyházat támogassa, ez a lényeg.
Összesen 1246 új támogatója van a zsidó egyházaknak, és ennek 80%-a az EMIH-nél jelent meg. Ez az arány mit fejez ki?
Nem lenne elegáns, ha más egyházak tevékenységét értékelném. Egy dolog biztos, összességében közel 1250-nel nőtt azok száma, akik valamilyen zsidó egyháznak ajánlották fel a személyi jövedelemadójuk egy százalékát. Ez egy olyan eredmény, amire méltán lehetünk közösen büszkék. Az, hogy közülük 5-ből 4-en az EMIH-et választották, természetesen örömteli a számomra, de ahogy már említettem, nem ezen van most a fő hangsúly.
Mi a következő lépés, a támogatott gyermekotthonok, illetve a CEDEK ételosztási akcióinak mi lesz most a sorsa?
A sikeres kampány arról győzött meg minket, hogy a szociálisan nehéz helyzetben lévő csoportok segítése egy olyan irány, amire valódi igény mutatkozik. Ezek ráadásul olyan ügyek, amelyeken keresztül a közösség potenciális tagjait is aktívabban lehet mobilizálni. A CEDEK következő ételosztására a Ros Hasana, a zsidó újév alkalmával most szeptember 28-án kerül sor az új lipótvárosi központunkban, a ZSILIP-ben. A gyermekotthonokkal pedig újult erővel folytatjuk az elkezdett karitatív munkánkat.