Benépesülhet a budai szellemváros – csak megépülnek a  lakások, kaszinók és bevásárló közontok

Közel 10 éve csodálhatnak az autópályáról a Budapestről a Balatonra vagy épp Győrbe autózók. Az M0–M1–M7-es autópályák által határolt, Budapesttől mindössze 10 perc autózásra található ez az „arany háromszög”. Ide még a pénzügyi válság előtt álmodott meg Tópark néven magyar Las Vegast vagy Dubajt egy meglehetősen homályos tulajdonosi hátterű beruházó csoport. A tervek szerint főleg bevásárlóközpont funkciójú, több tíz hektáron induló projektet már az elejétől fogva kétkedéssel szemlélték a szakmabeliek. (A centrumot irodák és szolgálati lakások egészítettek volna ki a tervek szerint.) Hiszen Magyarországon már akkor is túl sok volt a pláza. A hazai közönség – a még hiá­nyos infrastruktúra miatt – inkább a főváros belső kerületeiben szeretett vásárolni –, nem úgy, mint például Ausztriá­ban. Ott ugyanis sikeresen működik Parndorf meg a bécsi agglomerációban lévő Shopping City Süd. A kegyelemdöfést a 2009-től mélyülő általános gazdaság megtorpanás adta meg az ambiciózus projektnek.. A szerkezetkész betonépületek a finanszírozó bankokhoz kerültek, a fejlesztés félúton megállt, kifizetetlen alvállalkozók tucatjait hagyva maga után.

Még az áfadagály előtt
Ez utóbbiak közül a Lavinamix csoport – amely a betonszerkezet és az úthálózat kiépítését végezte az építkezésen – élt a lehetőséggel. A felszámolási eljárásból elmaradt javadalmazásuk fejében még 2015-ben hozzájutottak az egyébként remek adottságú területhez. Ezzel az út- és autópálya-építésben közel 20 éve sikerrel működő cég az ingatlanfejlesztés sikamlós pályájára lépett. A meglévő épületek szerkezetét meghagyva – de belsejüket átalakítva – 350 lakást, 15 ezer négyzetméter kereskedelmi és 55 ezer m2 irodaingatlant építenek 2019 végéig. Az időzítés nem is lehetne jobb: a már két éve tartó lakásvásárlási lázban ugyanis az alacsony kamatokkal elégedetlen (kis)befektetők jelenleg szinte mindent megvesznek. Méghozzá majdnem azonnal: 2019. de­cem­ber 31-től ugyanis az új építésű lakások értékesítésénél felszámított – jelenleg 5 százalékos, kedvezményes – áfa az uniós előírások és a rekordmagas magyar adó miatt 27 százalékra nő. Ez pedig várhatóan nagymértékű drágulást okoz majd, alaposan megfejelve az építő­anyagok és a kivitelezők már ma is érezhető 20-30 százalékos áremelését.

A keresletet erősíti a „mesterséges város” jó elhelyezkedése is, hiszen 3 autópálya határolja, és azokhoz két saját lejáróval is rendelkezik. Az útépítésben járatos új tulajdonos ugyanis az elsők közt ezeket építette meg. Budapest nagyon közel van: autóval mindössze 10 perc a 4-es metró új végállomása Kelenföldön. (Aki ott dolgozik, reggel és délután is a forgalmi dugóval ellentétesen halad.) A Tóparkból a tervek szerint egyébként saját busz­járatot is indítanak majd a lakók, az ott dolgozók és a vásárlók számára.

Kétszámjegyű nyereség
A közigazgatásilag Biatorbágyhoz tartozó komplexumban 1800 négyzetméteren lesz önkormányzati működtetésű óvoda és bölcsöde (ez a nagyívű építési engedély megszerzéséhez is szükséges volt), valamint orvosi rendelő is. A lakások ára kifejezetten attraktív a környékhez mérten: a legolcsóbbak négyzetméterenként 430 ezer forinttól 600 ezerig terjednek. Utóbbiak a legszebb fekvésű, a saját tóra néző otthonok.Ugyanez a közeli Újbudán (Budapest 11. kerülete) 650–750 ezer, Budaörsön 577 ezer, Biatorbágyon 679 ezer, míg Törökbálinton 519 ezer Ft/m2 – az Ingatlan.com adatai alapján. Mivel a Tópark területének legnagyobb részét irodák foglalják el, így elsősorban a befektetési célú lakásvásárlók körében lehet élénkebb keresletre számítani.

Az irodákban megtelepülő multinacionális cégek – döntően külföldi – menedzsereinek, alkalmazottainak jó pénzért (de nem feketén!) kiadható ingatlanokkal a jelenlegi árszinten 8-9 év alatt megtérülhet a befektetett összeg. Ez pedig 10 százalékot is meghaladó éves hozam.