Vasúti korszerűsítések az északi régióban – újabb szerelvények belső utas tájékoztatóval

 Az EU-s beszerzésből  Magyarországra került korszerű svájci gyártmányú  FLIRT motorvonatokat az elővárosi vasúti forgalomba állították be. Felmérések bizonyítják, hogy a hazai vonatok ezeken a vonalakon bonyolítják le a legnagyobb utasforgalma. Az onnan kikerülő szerelvények pedig átkerültek az ország többi hangsúlyosan terhelt vonalaira, így közülük Észak- Kelet Magyarországra,  Borsodba is.

A MÁV Start Zrt. tájékoztatása szerint a korszerű motorvonatok forgalomba állításával nagy számban szabadultak fel  régi járművek, azonban  műszaki állapotuk miatt ezeknek viszonylag csak alacsony hányadát csoportosíthatták át. A FLIRT beszerzés 2007-2016. között több ütemben zajlott le, . A tovább üzemelők jellemzően továbbra is Budapesti elővárosi forgalomban közlekednek, de számos kocsi került a miskolci területi igazgatóság állományába. Tervek szerint a 2020. második negyedévében forgalomba álló nagy kapacitású KISS motorvonatok is kiváltanak majd ki régebbi járműveket.

Addig is a miskolci telepállomásról kiszolgálva több vasútvonalon is közlekednek BDV motorvonatok, BMX kocsik, mint például a Budapest-Hatvan-Miskolc-Nyíregyháza vagy a Fűzesabony-Eger vonalon. De  hosszabb rövidebb időre, más területekre is csoportosítanak át ilyen járműveket, mint például vágányzárak esetén, vagy hétvégi ünnepi forgalmak erősítésére, például a balatoni forgalomba.. A Nyíregyházáról  Debrecenen át Budapestre, vasárnap délutánonként kedvező tarifával igénybe vehető TELEVONAT-ot addig is FLIR típusú vonatokkal indítják.

Mint megtudtuk, 2020. második negyedévében a Budapesti elővárosi forgalomba beálló nagy kapacitású KISS motorvonatok is váltanak majd ki régebbi elővárosi járműveket. A 40 új jármű beszerzését 2022. végéig tervezi a vasút társaság. Ezzel Budapest elővárosából teljesen eltűnnek a hagyományos személyszállító ingaszerelvények, és ezek jelentős része Kelet-Magyarországon közlekedik tovább, javítva  a térségben a vasúti szolgáltatás színvonalát. A tájékoztatásból azt is megtudhattuk, hogy tovább  folytatódik a klasszikus   XX 67-es típusú IC, a hagyományos 20-37-es típusú gyorsvonati, illetve a CAF gyártású nemzetközi forgalomra alkalmas személykocsik korszerűsítési programja.  A vasút ezek mellett még számos más jármű különböző mértékű felújítását is tervezi..

Az utazási komfortot tovább javítja, hogy kiépítik  a kocsikban a belső tájékoztatási rendszert. A  MÁV-START EU forrásból (az IKOP keretében) további 110 jegyértékesítő automatát szerez be. Ennek a beszerzési eljárása már  lezárult, a szerződés az EU forrás rendelkezésre állásával lép hatályba. Ha mindez a várakozásoknak megfelelően történik, az automaták telepítése 2019. nyarának  végétől 2020. tavaszáig tartó időszakban várható. Az alapmennyiségből az ÉK-Magyarországi megyeszékhelyekre és térségi központokba kerül a legtöbb automata.

NAGY JÓZSEF

                                                                          Fotó: Kalas Mária

 

 

Vannak olyan járművek, melyek az É-K-i régióban közlekednek (pl. BDV motorvonatok, Bmx kocsik), és a miskolci telepállomásról kiszolgálva több vasútvonalon is közlekednek (pl. 80-as Budapest–Hatvan–Miskolc–Nyíregyháza, 87-es Füzesabony–Eger vonalak).vannak olyan járművek, melyek az É-K-i régióban közlekednek (pl. BDV motorvonatok, Bmx kocsik), és a miskolci telepállomásról kiszolgálva több vasútvonalon is közlekednek (pl. 80-as Budapest–Hatvan–Miskolc–Nyíregyháza, 87-es Füzesabony–Eger vonalak).