Koronavírus – MUISZ: rugalmasan kezeljék az irodák az utasigényeket
Polyefko István

Egyre többen mondják le a kifizetett utazásaikat. A szervező irodák még tanácstalanok, mindenki keresi a megoldást. Egyelőre az a helyzet, hogy mivel a nemzetközi egészségügyi világszervezet még ódzkodik a járvány nagyságának, méretének a minősítésétől az utazási irodák bekeményítettek. Nem akarnak semmit visszafizetni, hiszen a gyűrűző vesztesség beláthatatlan károkat okoz majd az ágazatban. Ha viszont nem változik az álláspontjuk akkor az utasok bizalma annyira megrendül, hogy még inkább csökken a forgalmuk. Bonyolult a helyzet, kormányzati segítségre van szükség hiszen a most pórul járt utasok olyan perözönt indítanak az irodák ellen ami tönkreteheti a teljes turizmusra épülő szállodákat is. Biztos , hogy itt már nem egyszerű kormányzati támogatásra hanem egy hivatalos állásfoglalásra is szükség lesz. Hiszen ha valaki a járványra való hivatkozással lép vissza jogosan kérheti a kára megtérítését. Főleg akkor ha mondjuk a bátrabbak meg hiába utaznak ki a világ másik felére, a szervezett hajós üdülésre miközben a járat utasok hiányában nem indul el.

Polyefkó István az Adria Holiday iroda igazgatója  folyamatosan figyelemmel kíséri az ezzel kapcsolatos híreket. Elmondása szerint ehhez hasonló helyzetre nem emlékszik. Bár voltak olyan külföldi háborús konfliktusok amelyek következtében sokan visszamondták a nyaralásukat, de ilyen méretű visszamondási hullámról nem tud. Így mindenki figyelmébe ajánlja a Magyar Utazási Irodák szövetségének a legfrissebb ajánlását.

 

 

A Magyar Utazási Irodák Szövetsége azt javasolja az irodáknak, hogy rugalmasan kezeljék az utasok igényeit, és az út elhalasztását, átszervezését  ajánlják fel.

 

A MUISZ azt javasolja az utazási irodáknak, hogy az utazók bizalmának fenntartása és a jó üzleti kapcsolat fenntartása érdekében a lehető legnagyobb rugalmassággal kezeljék az utazói megkereséseket. A MUISZ javasolja a lemondásra vonatkozó igények esetén lehetőség szerint az utak elhalasztását vagy a fertőzéssel sújtott területektől távoli alternatív útvonalak és programok felajánlását. Javasolja továbbá, hogy amennyiben az útlemondás miatt bánatpénz válik alkalmazhatóvá, az irodák igyekezzenek azt a ténylegesen felmerülő költségekre, a szálláshelyektől, fuvarozóktól nem visszanyerhető összegekre korlátozni az egyes ÁSZF-ekben megállapított, e költségeknél adott esetben magasabb átalányösszegek helyett.
Az alábbiakban az elsősorban alkalmazandó 472/2017. korm. rendelet leginkább releváns pontjainak hivatkozásával és rövid ismertetésével nyújtunk támpontot az irodák számára. A teljes szöveg megtalálható a https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1700472.KOR&txtreferer=00000001.TXT linken.

  1. Az utazási szerződés felmondása

Mind az utazó, mind pedig az utazási iroda felmondhatja az utazási szerződést a jelenlegi egészségügyi helyzetre tekintettel.

A fő szabály szerint, ha az utazó mondja fel a szerződést, akkor az ÁSZF szerinti bánatpénzt köteles megfizetni, de a részvételi díj ezen felüli része visszajár számára, legkésőbb 14 napon belül (21. § (1) és (5) bekezdés).
Amennyiben azonban az utazó felmondása arra tekintettel történik, hogy a Kormány utazásra nem ajánlott országok közé sorolja az érintett célállomást, vagy annak közvetlen környezetét, úgy jogosult a teljes részvételi díj visszatérítésére legkésőbb 14 napon belül. További kártérítésre ugyanakkor nem tarthat igényt. (21.§ (3) és (5).

A fenti ajánlásokról a Konzuli Szolgálat hivatalos honlapján lehet tájékozódni: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasra-nem-javasolt-tersegek

Az utazásszervező   is felmondhatja a szerződést, ha elháríthatatlan és rendkívüli körülmények gátolják a szerződés teljesítésében. (például az úti cél karatén alá került, vagy elmarad az utazás tárgyát képező rendezvény). Ez esetben a teljes részvételi díjat köteles visszafizetni 14 napon belül, de további kártérítést az utazó nem kérhet. (21. § (4)-(5) bekezdés)

  1. Az utazási szerződés módosítása

felek az utazási szerződést a felmerült helyzetre tekintettel közösen módosíthatják. (Ptk. 6:191. § (1)). A jelen körülményekre tekintettel az utazásszervező kezdeményezheti az utazási szerződés jelentős módosítását, vagy másik utat is felajánlhat. Az utazó ugyanakkor ezt nem köteles elfogadni, és kérheti a szerződés felmondása mellett a részvételi díj visszafizetését. (19.§)

Adott esetben megoldás lehet, ha az utazó az utazási szerződést másra ruházza át. Ilyenkor a fellépő módosítási költségekért az utazó és a szerződésbe belépő személy egyetemlegesen felel. (20.§).

  1. Már megkezdett utak kapcsán fellépő programváltoztatási igények, vagy lehetetlenülés

Az utazási csomagra vonatkozó szerződésben vállalt utazási szolgáltatás teljesítéséért az utazásszervező felel, akkor is, ha az utazási szolgáltatások teljesítésére más utazási szolgáltató köteles. A szerződésszegést az utazásszervező köteles orvosolni, kivéve, ha az lehetetlen vagy aránytalan költségekkel jár a szerződésszegés súlyára és az érintett utazási szolgáltatások értékére figyelemmel. Ebben az esetben az utazó díjengedményre jogosult. Ha a szerződéses teljesítés részbeni elmaradásának oka elháríthatatlan és rendkívüli körülmény volt, úgy további kártérítésre nem tarthat igényt az utazó. (22. § (1)-(4) bekezdés, 27. § (2)-(3) bekezdés)

Lehetőség van az akadályba ütköző szerződéses program elem azonos vagy magasabb minőségű, megfelelő helyettesítő szolgáltatásra cserélésére (az alacsonyabb tartalom esetén az utazó javára a díjkülönbözet megfizetése mellett). Az utazó kizárólag akkor utasíthatja el a felajánlott helyettesítő szolgáltatást, ha az lényegesen különbözik az utazási csomagra vonatkozó szerződésben foglaltaktól, illetve ha az utazásszervező által ajánlott díjengedmény nem megfelelő. (23.§)  (E körben elvárható a jelenlegi helyzetre tekintettel, az utazó részéről tanúsított megfelelő rugalmasság is.)

  1. Karanténba kerülés esetén alkalmazandó speciális szabály

Ha  az utazó utazási csomagra vonatkozó szerződés szerinti hazaszállításának biztosítása elháríthatatlan és rendkívüli körülmények miatt nem lehetséges, (például az elrendelt karantén miatt), az utazásszervező köteles utazónként – szükség szerint – legfeljebb három éjszakát magában foglaló, lehetőleg az eredetivel azonos kategóriájú szállás költségeit viselni. E költség korlátozás nem alkalmazandó a mozgásában korlátozott személyekre és az őket kísérő személyekre, a várandós nőkre és a kíséret nélkül utazó kiskorúakra, valamint a speciális orvosi segítségre szoruló személyekre, feltéve, hogy az utazásszervezőt legalább negyvennyolc órával az utazási csomag kezdetét megelőzően értesítették az említett sajátos igényekről (tehát az út közben kapott vírusfertőzöttség nem eredményez három napot meghaladó költségviselési kötelezettséget). (23. §, 24. §)

  1. Egyéb általános segítségnyújtási kötelezettség

Az utazásszervező  köteles indokolatlan késedelem nélkül megfelelő segítséget nyújtani a nehéz helyzetbe került utazónak. A segítségnyújtási kötelezettség teljesítésére különösen
a) az egészségügyi szolgáltatásokról, a helyi hatóságokról és a konzuli segítségnyújtásról való megfelelő tájékoztatás nyújtásával, és
b) a távközlési eszközökkel végzett kommunikációhoz, illetve a helyettesítő utazási megoldás megtalálásához való segítségnyújtással kerülhet sor. (26.§)