Saját előszavam mindehhez – a magyarországi vidéki zsidóságot cirka félmillió embert alig három hónap alatt sikerült kifosztani, bevagonirozni és elszállítani. Szép preciz munka volt. Állítólag Eichmann a projektfelelős is csak álmélkodott, milyen gyorsan, szépen ment a deportálás.
Lehet, hogy pontatlan vagyok, de emlékezetem szerint a Sorsok háza projekt legalább 10 éve vajúdik. Igazából nem a kormány hibája, hiszen pénz csak volna erre, számolatlanul, inkább az érintettek vitája miatt csúszik az átadás. Ahányszor elhúzok a Józsefvárosi kínai piacra – kedvenc sétahelyem – szomorúan látom ezt a félbemaradt óriási kiállítótermet. A levegőben lengedező marhavagont és az imitált barakkokat. Kiváncsi lennék mennyi pénz folyt el már ezen a helyen, s kiknek. Állítólag a vita alapja, miként legyen a kiállítási anyag megszerkesztve. Mennyire lehet kihangsúlyozni , egy társadalom, a hazai társadalom felelőségét ebben a pusztitásban. Kik a felelősök, hogy ez megtörténhetett, s miként úszhatták meg ezt a nagy léptékű gyilkosságsorozatot az elkövetők.
Mi a célja ennek az újabb holokauszt múzeumnak, egy ugyanis már van. A Páva utcában. Meg egy emlékmű is a Szabadság téren, amely nemcsak drága volt, de rengeteg felesleges, meddő vitát szült. Méltatlanul. Mint általában a hazai társadalom holokauszt megítélése se egyértelmű, a hazai zsidóság szervezetei napjaink világlátásában sem közelednek egymáshoz. A múltban, történelmi kérdésekben pedig ölre is mennek.
S akkor még nem is szóltam arról, hogy ebben a projektben biznisz is van. S, ha már itt fecsegek elárulom, lassan egy éve, a miskolci zsidó múzeum is elkészült. Hogy miért nem nyitják meg, ne tőlem tessék kérdezni. A pandémiás helyzet is hátráltatta, de szerintem nem csak ez az oka a késedelemnek.
Azt se tudjuk, hogy a majd itt látható anyagokból miért hiányoznak a helytörténeti dokumentumok. Például Kerényi László barátom képei filmjei. Elfogult vagyok, de miért is ne legyek . Ő az utóbbi félévszázad minden mozzanatát megörökítette. Fel is kérték, szerkessze össze a meglévő filmjeit. Megtette. Majd állítólag, csak erre már nem jutott pénz. Hogy mennyit költöttek sok egyéb másra, ne tőlem kérdezzék. A legfontosabbra már nem futotta, pontosan azokra az emlékekre, amelyek a miskolci zsidóság elmúlt félévszázadát dokumentálják. Prezentálják. A miskolci zsidóság című filmének levetitése után könnyes szemmel éljenezték, ünnepelték. Magam is meghatódtam. S ezt szó szerint egyedül készítette minden támogatás nélkül.
A miskolci múzeum nem más mint a sorsok házának egy vidéki lenyomata. Hogyan lehet a jószándékot eltéríteni, egy ismeretlen ismerős írányába…..
2021. november. 17. 13:29 2021. november. 17.
Legalábbis ez derül ki Köves Slomó két nyilatkozatából. Egy New Yorki-i székhelyű lap hozzájutott a múzeum anyagának 400 oldalas koncepciójához.
2014-re tervezték a megnyitását, egészen mostanáig pedig úgy tűnt, hogy jövőre tényleg megnyithatja kapuit a Sorsok Háza, a New York-i Jewish Telegraphic Agency (JTA) cikke szerint azonban most úgy néz ki, további két évet csúszik a megnyitó.
A cikk felidézi a múzeum hányattatott sorsát. Azt, hogy 2012-ben az eredeti koncepció kidolgozását Schmidt Máriára, a Terror Háza múzeum főigazgatójára bízták. Hogy a projektnek emiatt eleve csekély támogatottsága volt a zsidó közösségekben, és aztán 2014-ben ez is elillant a német megszállás Szabadság téri emlékműve miatt, amelynek a bírálói szerint az alkotás tisztára akarta mosni a magyarok bűnrészességét a holokausztban. Majd, hogy a kormány 2018-ban bízta a Köves Slomó vezette EMIH-re a Sorsok Háza múzeumi anyagának az összeállítását.
A Sorsok Háza létrehozására eddig mintegy 7,5 milliárd forintot fordított a kormány. A megnyitó időpontját eredetileg 2014-re tervezték.
Bár Köves Slomó legutóbb a Partizánnak kicsivel több mint két hónapja adott interjújában azt ígérte, hogy a múzeum 2022-ben meg fog nyílni, a Jewish Telegraphic Agency cikke most Köves Slomót idézve azt írja, hogy a nyitás csak 2024-re várható. Köves a lapnak arról beszélt, hogy a múzeumnak rögös volt az indulása, és sokan már akkor stigmatizálták, mielőtt tartalmilag bármit láttak volna belőle. „Olyan tartalmon dolgozunk, amely megmutatja a holokauszt tragédiáját Magyarországon, és reményre inspirál a jövőt illetően” – mondta a lapnak.
A JTA hozzájutott a múzeumi anyag 400 oldalas koncepciójához, amely 1867-től 2021-ig öleli fel a zsidók magyarországi történetét. (1867-ben, az Osztrák-Monarchia idején valósult meg a zsidók jogegyenlősége.) A lap szerint a dokumentum „tartalmaz néhány kellemetlen igazságot a magyar ultranacionalisták számára, akik azt a nézetet támogatják, hogy a magyarországi zsidók üldöztetése akkor kezdődött, amikor 1944-ben Németország megszállta az országot.” A dokumentumban azonban szerepel, hogy Horthy Miklós – akire a nacionalisták közül sokan hősként néznek fel – már a megszállás előtt korlátozta a magyarországi zsidóság jogait.
A zsidóellenes intézkedések már 1920-ban, a numerus claususszal elkezdődtek, az első zsidótörvényt 1938-ban hozták meg, majd sorban a másik kettőt, ami a zsidók beazonosításával, majd fokozatos kiszorításával, megbélyegzésével és üldözésével járt. A magyarországi zsidó holokauszt első állomása az 1941-es kamanyec-podolszkij tömegmészárlás volt. És bár tény, hogy a magyarországi zsidók deportálása a német megszállással kezdődött, de a magyar állam ekkor nem a védelmet mulasztotta el, hanem aktívan segítette a náci tömeggyilkos gépezetet.
Szintén szerepel a dokumentumban, hogy 1996-ban az akkori miniszterelnök Horn Gyula volt az első magyar vezető, aki elismerte az állam felelősségét a magyarországi holokausztban, valamint bocsánatot kért, és lépéseket tett a restitúció irányába.
Köves Slomó a JTA-nak azt mondta, a múzeum rögzíti és reflektál a magyar állam intézményeinek a felelősségére, bűnrészességére és kollaborációjára a holokausztban. Eddig 1,5 millió dolláros támogatást gyűjtöttek a történelmi anyag kiállítására, és a kormány 1 millió dollárral, durván 320 millió forinttal járult hozzá a költségek fedezéséhez.
Köves arról is beszélt a lapnak, hogy a magyar bűnrészesség fokozatosan fog megjelenni a kiállításon, előbb a zsidóság magyarországi életének tágabb kontextusát akarják bemutatni. Hangsúlyozta, hogy a fokozatosság nem a politikai korrektség szándékára vezethető vissza. Szerinte egy iskolai látogatás a múzeumban sok diák számára az első kapcsolódás lesz bármihez, ami zsidó, ez pedig emeli a tétet: „Azt jelenti, hogy nem a holokauszttal vagy Auschwitzcal kell nyitnunk, mert különben ez lenne ezeknek a diákoknak az első és egyetlen asszociációja a judaizmusra” – érvelt a lapnak. Köves Slomó szerint a múzeum egyik célja, hogy ne csak mint tehetetlen áldozatokat mutassa be a zsidókat, hanem mint méltóságteljes egyéniségeket, akik mentálisan, spirituálisan és néha fizikailag is kiálltak a gonosz ellen.
Bár a Partizánnak nemrég adott interjúban külön kérdésre sem mondta el azoknak a nevét, akik részt vesznek a projekt tervezésében és a koncepció kidolgozásában, mert az érintettek szerinte „attól tartanak, hogy a szakmai karrierjük tönkremenne”. A JTA cikkéből kiderül, hogy Köves a téma olyan nemzetközileg elismert szakértőit nyerte meg, mint Yitzchak Mais, a Jad Vasem volt igazgatója, Esther Farbstein izraeli holokausztkutató és David Marwell, a New York-i Museum of Jewish Heritage volt igazgatója.
A lapnak megszólaló holokausztkutató Karsai László Yitzchak Mais szerepvállalásáról azt mondta: „Talán egy új Holokauszt Disneylandet akar létrehozni Magyarországon.” Pelle János holokauszttörténész, aki a lap szerint részt vett a múzeumi anyag egy részének a kidolgozásában, arról beszélt, hogy a Sorsok Háza körüli vita nem akadémiai, hanem politikai jellegű.
Megszólalt a lapnak Esther Farbstein is, aki azt mondta, eddig még semmilyen cenzúrát vagy beavatkozást nem tapasztalt a múzeumi munkájában. Ha ez megtörténne, hátat fordítana a projektnek – mondta.
Breaking ! Ma van szerda, idáig még nem sikerült kiderítenem, hogy valóban rendőrkocsi állított le, ugyanis ilyen rendőr autóról senki se tud. Olyan...
Miskolcon járt dr. Horváth István professzor úr az értisztító vakcina feltalálója. Nem először írok arról, hogy számomra és sokunk számára teljesen érthetetlen a...
Régóta kerestem egy asztrológust, aki elmagyarázza, van e köze a világjárványnak a csillagok állásához. Liszkay Judit – aki egyébként Olaszliszkai gyökerekkel is rendelkezik...
Szóval elveszett ez az aranyos kutyus. Tessenek már körülnézni és a lenti címen jelezni ha megvolna. Ha látták valahol. Nagy örömet szereznének ezzel...
Dr. Bittner Nóra “Döntésem oka a kialakult negatív sajtó visszhang, amely a Magyar Rákellenes Liga céljaival gyökeresen ellentmondó üzenetet tulajdonít a kampányfilmnek, amelyben...
Az ipari méretű energiatároló berendezések elterjedése teheti biztonságosabbá és hatékonyabbá a villamosenergia-hálózatok működtetését – Új, nagyteljesítményű energiatároló berendezések megjelenése teheti hatékonyabbá a villamosenergia-rendszer...
2023. 02. 20., h – 13:55 Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság A miskolci rendőrök ismeretlen tettes azonosításához kérik az állampolgárok segítségét. A Miskolci Rendőrkapitányság...
Különösen alakult az idei megemlékezés Miskolcon, az 1956. októberi szabadságharc évfordulójáról. Mivel a választások után, a még ügyvezető városvezetés igyekezett idejében megszervezni az...
Ritka felvétel. Szomorú, hogy már mindketten halottak. Vajon miről tárgyalhatott Pécs polgármestere a miskolci nagyvállalkozóval az ország házában. Ezt már sose tudjuk meg....
Kerényi László dokumentumfilmes barátomnak köszönhetőn egy különleges film kering a közösségi portálon. Igazi szociális kordokumentum. A nyakkendők szélességéből, a csomók nagyságából is kitetszik,...
A tűzmadár az újrakezdés, az újraszületés egyetemes szimbóluma, a nap, a nemesség, egyediség és gyengédség hordozója. Fény, szépség és béke, győzelem a halál...
Máig is szeretek motorozni. A kicsi ötvenes nem motor. Az igazi hatszázasnál kezdődik. Amikor meghúzom, megcsavarom a gázkart és a hátsó kerék kipörög....