Saját előszavam mindehhez – a magyarországi vidéki zsidóságot cirka félmillió embert alig három hónap alatt sikerült kifosztani, bevagonirozni és elszállítani. Szép preciz munka volt. Állítólag Eichmann a projektfelelős is csak álmélkodott, milyen gyorsan, szépen ment a deportálás.
Lehet, hogy pontatlan vagyok, de emlékezetem szerint a Sorsok háza projekt legalább 10 éve vajúdik. Igazából nem a kormány hibája, hiszen pénz csak volna erre, számolatlanul, inkább az érintettek vitája miatt csúszik az átadás. Ahányszor elhúzok a Józsefvárosi kínai piacra – kedvenc sétahelyem – szomorúan látom ezt a félbemaradt óriási kiállítótermet. A levegőben lengedező marhavagont és az imitált barakkokat. Kiváncsi lennék mennyi pénz folyt el már ezen a helyen, s kiknek. Állítólag a vita alapja, miként legyen a kiállítási anyag megszerkesztve. Mennyire lehet kihangsúlyozni , egy társadalom, a hazai társadalom felelőségét ebben a pusztitásban. Kik a felelősök, hogy ez megtörténhetett, s miként úszhatták meg ezt a nagy léptékű gyilkosságsorozatot az elkövetők.
Mi a célja ennek az újabb holokauszt múzeumnak, egy ugyanis már van. A Páva utcában. Meg egy emlékmű is a Szabadság téren, amely nemcsak drága volt, de rengeteg felesleges, meddő vitát szült. Méltatlanul. Mint általában a hazai társadalom holokauszt megítélése se egyértelmű, a hazai zsidóság szervezetei napjaink világlátásában sem közelednek egymáshoz. A múltban, történelmi kérdésekben pedig ölre is mennek.
S akkor még nem is szóltam arról, hogy ebben a projektben biznisz is van. S, ha már itt fecsegek elárulom, lassan egy éve, a miskolci zsidó múzeum is elkészült. Hogy miért nem nyitják meg, ne tőlem tessék kérdezni. A pandémiás helyzet is hátráltatta, de szerintem nem csak ez az oka a késedelemnek.
Azt se tudjuk, hogy a majd itt látható anyagokból miért hiányoznak a helytörténeti dokumentumok. Például Kerényi László barátom képei filmjei. Elfogult vagyok, de miért is ne legyek . Ő az utóbbi félévszázad minden mozzanatát megörökítette. Fel is kérték, szerkessze össze a meglévő filmjeit. Megtette. Majd állítólag, csak erre már nem jutott pénz. Hogy mennyit költöttek sok egyéb másra, ne tőlem kérdezzék. A legfontosabbra már nem futotta, pontosan azokra az emlékekre, amelyek a miskolci zsidóság elmúlt félévszázadát dokumentálják. Prezentálják. A miskolci zsidóság című filmének levetitése után könnyes szemmel éljenezték, ünnepelték. Magam is meghatódtam. S ezt szó szerint egyedül készítette minden támogatás nélkül.
A miskolci múzeum nem más mint a sorsok házának egy vidéki lenyomata. Hogyan lehet a jószándékot eltéríteni, egy ismeretlen ismerős írányába…..
2021. november. 17. 13:29 2021. november. 17.
Legalábbis ez derül ki Köves Slomó két nyilatkozatából. Egy New Yorki-i székhelyű lap hozzájutott a múzeum anyagának 400 oldalas koncepciójához.
2014-re tervezték a megnyitását, egészen mostanáig pedig úgy tűnt, hogy jövőre tényleg megnyithatja kapuit a Sorsok Háza, a New York-i Jewish Telegraphic Agency (JTA) cikke szerint azonban most úgy néz ki, további két évet csúszik a megnyitó.
A cikk felidézi a múzeum hányattatott sorsát. Azt, hogy 2012-ben az eredeti koncepció kidolgozását Schmidt Máriára, a Terror Háza múzeum főigazgatójára bízták. Hogy a projektnek emiatt eleve csekély támogatottsága volt a zsidó közösségekben, és aztán 2014-ben ez is elillant a német megszállás Szabadság téri emlékműve miatt, amelynek a bírálói szerint az alkotás tisztára akarta mosni a magyarok bűnrészességét a holokausztban. Majd, hogy a kormány 2018-ban bízta a Köves Slomó vezette EMIH-re a Sorsok Háza múzeumi anyagának az összeállítását.
A Sorsok Háza létrehozására eddig mintegy 7,5 milliárd forintot fordított a kormány. A megnyitó időpontját eredetileg 2014-re tervezték.
Bár Köves Slomó legutóbb a Partizánnak kicsivel több mint két hónapja adott interjújában azt ígérte, hogy a múzeum 2022-ben meg fog nyílni, a Jewish Telegraphic Agency cikke most Köves Slomót idézve azt írja, hogy a nyitás csak 2024-re várható. Köves a lapnak arról beszélt, hogy a múzeumnak rögös volt az indulása, és sokan már akkor stigmatizálták, mielőtt tartalmilag bármit láttak volna belőle. „Olyan tartalmon dolgozunk, amely megmutatja a holokauszt tragédiáját Magyarországon, és reményre inspirál a jövőt illetően” – mondta a lapnak.
A JTA hozzájutott a múzeumi anyag 400 oldalas koncepciójához, amely 1867-től 2021-ig öleli fel a zsidók magyarországi történetét. (1867-ben, az Osztrák-Monarchia idején valósult meg a zsidók jogegyenlősége.) A lap szerint a dokumentum „tartalmaz néhány kellemetlen igazságot a magyar ultranacionalisták számára, akik azt a nézetet támogatják, hogy a magyarországi zsidók üldöztetése akkor kezdődött, amikor 1944-ben Németország megszállta az országot.” A dokumentumban azonban szerepel, hogy Horthy Miklós – akire a nacionalisták közül sokan hősként néznek fel – már a megszállás előtt korlátozta a magyarországi zsidóság jogait.
A zsidóellenes intézkedések már 1920-ban, a numerus claususszal elkezdődtek, az első zsidótörvényt 1938-ban hozták meg, majd sorban a másik kettőt, ami a zsidók beazonosításával, majd fokozatos kiszorításával, megbélyegzésével és üldözésével járt. A magyarországi zsidó holokauszt első állomása az 1941-es kamanyec-podolszkij tömegmészárlás volt. És bár tény, hogy a magyarországi zsidók deportálása a német megszállással kezdődött, de a magyar állam ekkor nem a védelmet mulasztotta el, hanem aktívan segítette a náci tömeggyilkos gépezetet.
Szintén szerepel a dokumentumban, hogy 1996-ban az akkori miniszterelnök Horn Gyula volt az első magyar vezető, aki elismerte az állam felelősségét a magyarországi holokausztban, valamint bocsánatot kért, és lépéseket tett a restitúció irányába.
Köves Slomó a JTA-nak azt mondta, a múzeum rögzíti és reflektál a magyar állam intézményeinek a felelősségére, bűnrészességére és kollaborációjára a holokausztban. Eddig 1,5 millió dolláros támogatást gyűjtöttek a történelmi anyag kiállítására, és a kormány 1 millió dollárral, durván 320 millió forinttal járult hozzá a költségek fedezéséhez.
Köves arról is beszélt a lapnak, hogy a magyar bűnrészesség fokozatosan fog megjelenni a kiállításon, előbb a zsidóság magyarországi életének tágabb kontextusát akarják bemutatni. Hangsúlyozta, hogy a fokozatosság nem a politikai korrektség szándékára vezethető vissza. Szerinte egy iskolai látogatás a múzeumban sok diák számára az első kapcsolódás lesz bármihez, ami zsidó, ez pedig emeli a tétet: „Azt jelenti, hogy nem a holokauszttal vagy Auschwitzcal kell nyitnunk, mert különben ez lenne ezeknek a diákoknak az első és egyetlen asszociációja a judaizmusra” – érvelt a lapnak. Köves Slomó szerint a múzeum egyik célja, hogy ne csak mint tehetetlen áldozatokat mutassa be a zsidókat, hanem mint méltóságteljes egyéniségeket, akik mentálisan, spirituálisan és néha fizikailag is kiálltak a gonosz ellen.
Bár a Partizánnak nemrég adott interjúban külön kérdésre sem mondta el azoknak a nevét, akik részt vesznek a projekt tervezésében és a koncepció kidolgozásában, mert az érintettek szerinte „attól tartanak, hogy a szakmai karrierjük tönkremenne”. A JTA cikkéből kiderül, hogy Köves a téma olyan nemzetközileg elismert szakértőit nyerte meg, mint Yitzchak Mais, a Jad Vasem volt igazgatója, Esther Farbstein izraeli holokausztkutató és David Marwell, a New York-i Museum of Jewish Heritage volt igazgatója.
A lapnak megszólaló holokausztkutató Karsai László Yitzchak Mais szerepvállalásáról azt mondta: „Talán egy új Holokauszt Disneylandet akar létrehozni Magyarországon.” Pelle János holokauszttörténész, aki a lap szerint részt vett a múzeumi anyag egy részének a kidolgozásában, arról beszélt, hogy a Sorsok Háza körüli vita nem akadémiai, hanem politikai jellegű.
Megszólalt a lapnak Esther Farbstein is, aki azt mondta, eddig még semmilyen cenzúrát vagy beavatkozást nem tapasztalt a múzeumi munkájában. Ha ez megtörténne, hátat fordítana a projektnek – mondta.
Nem tetszik, a belváros szívében, a villanyrendőr közelében, a Kazinczy Ferenc utcában hosszú évek óta ebben a formában díszeleg ez a zálogházi kirakat....
2017.ápr.06. 14:00 Nyilvánosan bocsánatot kell kérni Horovitz Tamásnak és a Debreceni Zsidó Hitközség alelnökének, valamint a főrabbinak három debreceni hittestvérétől. Így határozott a...
A Büntetés-végrehajtási Szervezet idén először a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságán tartja meg a Múzeumok Éjszakája programsorozat keretében rendezvényét. Múzeumok éjszakája Büntetés-végrehajtási Szervezet Büntetés-végrehajtás Országos...
Az egyre több területen alkalmazott robotizálással már irodai környezetben is találkozhatunk. Ahhoz, hogy a vállalatok életben maradjanak – vagy egyáltalán képesek legyenek tartani...
Szalad az idő, ki hinné, az ország egyik legnézettebb tévécsatornája, a Heti tévé immár ötesztendős. Nos, ha bárki ezen kötekedne, elmondom, nemcsak holnap...
A Zsarnai piac 2020-ban elkezdett fejlesztési projektje egy újabb állomásához érkezett. Letelepítésre került három darab sorompó és a működtetésükhöz szükséges szoftver, melyek...
A jövő héten igazi különlegességgel várják a látogatókat a Szinva teraszon, ahol megfőzik az ország egyik legnagyobb, szabadtéren elkészített 4 emeletes „kocsonyatortáját”. aktuális...
A Media1.hu megtudta, hogy a Central Csoport érdekeltségébe tartozó Central International Kft. eladta a részesedését a lengyel Gremi Media S.A.-ban a Pluralis B.V.-nek,...
Mint fogyasztó mint vendég mint kényelmes miskolci polgár aki a terített asztalnál nagyra értékeli a konyhaművészetet gratulálok az ötlethez. Bevallom drága Édesanyám és...
Ma , pénteken Miskolcon lesz Gyurcsány Ferenc a DK elnöke. öt órakor sajtótájékoztatót tart a City Hotel rendezvénytermében. Ma ő a baloldal legerősebb...
A Media1 megtudta, hogy Kéry Ferenc, a Magyar Kommunikációs Szövetség (MKSZ) elnöke úgy döntött, több mint negyed évszázadnyi szolgálat után nyugdíjba vonul a...
A Szinva teraszon gyűltek össze az egyesült ellenzék szimpatizánsai szombat délután. A két miskolci egyéni választókerület képviselőjelöltjei mellett felszólalt Dobrev Klára is. „Az...