Sorra indulnak Magyarországon azok a szolgáltatók, amelyek az üzletekben szóló háttérzenére specializálódtak: abban segítenek a tulajdonosoknak, hogy megtalálják a megfelelő zenét saját vásárlói közösségükhöz. Eddig az üzlet két helyre fizetett az ilyen zenéért: az Artisjus felé a jogdíjat, a háttérzene-szolgáltató felé pedig szolgáltatási díjat.
Az Artisjus több hazai háttérzene-szolgáltatóval dolgozott ki megállapodást arról, hogy mostantól az ilyen szolgáltatás olcsóbban és egyszerűbben legyen elérhető az üzleteknek és vendéglátóhelyeknek. Ezzel várhatóan növekszik majd azon helyek száma, ahol a közönség odaillő háttérzene mellett vásárolhat vagy fogyaszthat.
Egyszerűbb…
„A zeneszerzőknek, előadóknak természetesen jó, ha minél több helyen szól a zene az országban. A vásárlás közben hallott zene ugyan nem jelent olyan direkt elérést, mint egy koncert, de felkeltheti az érdeklődést a zenekar iránt. Ráadásul az sem mindegy, hogy milyen minőségű és választékú, esetleg csak külföldi vagy hazai zenét is kapnak az emberek, hiszen ez más zenei csatornák esetében is hatással van rájuk” – mondja Czutor Zoltán dalszerző, az Artisjus egyesület vezetőségi tagja.
A háttérzene piaca éppen jelenleg kezd megerősödni: ebben a pillanatban az országban működő háttérzene-szolgáltatók már közel 1000 helyszínen gondosnak a zenéről, de a megállapodásnak is köszönhetően ez a szám várhatóan 2015-ben komoly emelkedésnek indulhat.
A 3G Multimédiával, a Kitto Mediával, a Mixgarral, a Mood Media Hungary-vel és a Music Engine-nel kialakított együttműködési megállapodás alapján az üzlet tulajdonosa a szolgáltatón keresztül a jogdíjfizetést is el tudja intézni, leegyszerűsítve ezzel az ügyintézés menetét. A megállapodás nyitott, tehát azonos feltételek mellett bármelyik új szolgáltató csatlakozhat a partneri hálózatba, jelenleg is több szereplővel folynak a tárgyalások.
…és olcsóbb
A megállapodás arra a problémára is megoldást próbál találni, hogy a hangtechnika telepítésének egyszeri költsége komoly akadályt jelenthet a zeneszolgáltatás elindításában. Ezért az Artisjus az első működési év jogdíjköltségeiből kedvezményt biztosít a hosszú távú kapcsolat reményében.
Újdonság, hogy a háttérzene-szolgáltatók képesek részletes adatszolgáltatásra az elhangzott művekkel kapcsolatban. A jogkezeléshez nagyon fontos információ, hogy melyik mű hol és hányszor hangzott el, hiszen ezzel az Artisjus jogdíjfelosztása is pontosabb tud lenni, egyre inkább visszatükrözve az üzletekben valóban elhangzott dalok listáját.
Emiatt sem mindegy, hogy ezek a szolgáltatók kizárólag angol-amerikai dalokat játszanak-e majd, vagy kisebb zenei piacokról, például a magyar zenék közül is válogatnak-e. Ezt a célt is kedvezmény adásával próbálja meg biztosítani az Artisjus 35%-os zenei kvóta vállalása esetén.
A kedvezmények pontos mértéke nincs kőbe vésve. A megállapodással ugyanis az Artisjus ösztönözni akarja a háttérzene-szolgáltatók közti versenyt. Az üzletek tulajdonosai nemcsak az ár, hanem a szolgáltatás technikai és tartalmi minősége alapján fognak dönteni közöttük. Mindenesetre az összes lehetséges kedvezménnyel akár az egyébként fizetendő jogdíj negyedénél is nagyobb megtakarítást érhetnek el.
Az Artisjus októberben jelentette be, hogy 2015-re jelentősen – átlagosan 19%-kal – csökkenti a vendéglátó üzletek zenei jogdíját. A mostani, háttérzenei szolgáltatókkal kapcsolatos bejelentés jelenti a második komoly pillért a jogkezelő stratégiájában, amivel egyre több helyszínt kíván bevonni a zeneszolgáltatásba.
Miért jó, ha zene szól a boltban?
Nemzetközi és magyar felmérések is kimutatják, hogy ha egy üzlet zenét szolgáltat, az jó a fogyasztónak, és így jó az üzletnek is. A vásárló ugyanis így tovább marad a boltban, jobban érzi ott magát, és a fogyasztói döntések egyre nagyobb része születik meg a helyszínen.
Az Artisjus 2013-as felmérése szerint a magyarok mindössze 3%-a nyilatkozik úgy, hogy kifejezetten zavarja, ha egy boltban zene szól. Ezzel szemben túlnyomó többségünk tudatosan keresi a minőségi zenét szolgáltató helyeket: a magyar válaszadók 70%-a nem váltana egy hasonló, de zene nélküli vendéglátóhelyre, akkor sem, ha ott kevesebbet költhetne alkalmanként.
Természetesen az sem mindegy, hogy az üzemeltető milyen zenét szolgáltat. Fontos, hogy az üzlet profiljához és a célközönséghez illő muzsika szóljon, ami ettől függően ellazít vagy éppen felpörget. A 2013-as felmérés szerint a hazai vendéglátó üzletekben a zeneszolgáltatás 13,3%-kal magasabb italárakat eredményez, mint a zene nélküli helyeken.