Elkészült az átvilágítás – A HOLDING PÉNZÜGYI HELYZETE KRITIKUS, AZ ÚJABB HITEL ÁTMENETILEG NYÚJT SEGÍTSÉGET
városháza

 

 

A Miskolc Holding Zrt. pénzügyi helyzetét vizsgáló szakemberek megállapították: a fizetésképtelenség határán egyensúlyozó városi cégcsoportot hagyott hátra októberben az előző városvezetés.

A vizsgálat kimondja, hogy a Holding pénzügyi helyzete folyamatosan romlik, ami miatt a meglévő 7 milliárd forintos folyószámla hitelkeretet 2019 végén 9 milliárd forintra kellett emelni, ugyanis  enélkül a csoport tagvállalatai fizetésképtelenné váltak volna. A tagvállalatok különböző mértékben szorulnak segítségre, közülük a legjelentősebb hitelfelvevő az MVK Zrt. a maga 4,6 milliárd forintjával.  Látszik az is, hogy a hiteltartozás a cégcsoport teljes adósságának csupán egy része: a 2018-as adatok szerint ugyanis az összes kötelezettség megközelítőleg 53 milliárd forint, és növekszik.

Komoly problémát jelent az MVK Zrt. finanszírozása. Fotó: Mocsári László

Többek között a fentiekhez hasonló tények derülnek ki abból az átvilágítási jelentésből, amelynek elkészítésére gazdasági szakemberekből, könyvvizsgálókból álló csapatot kért fel Veres Pál polgármester. A város első embere a választást követően többször is hangsúlyozta, hogy csak megalapozott vizsgálatot követően tájékoztatja a miskolciakat a város és a város cégeinek helyzetéről.

Az önkormányzat közel 10 milliárd forinttal tartozik a Holdingnak

Az átvilágítás során az is kiderült, hogy ki a Holding legnagyobb adósa. A Miskolci Önkormányzat, annak intézményei és gazdasági társaságai 9,2 milliárd forinttal tartoznak a Miskolc Holding Zrt.-nek, ebből a fizetési határidőn túli tartozás 5,6 milliárd forint. Az adatokból is látszik, hogy a Holding jelenleg 9 milliárd forintos folyószámlahitel-keretének jelentős részét az önkormányzat által meg nem fizetett tartozás miatt kényszerül felhasználni.

Csak 2019-ben több mint 200 milliós veszteség

A Holding gazdasági eredménye az elmúlt négy évben csak 2017-ben volt pozitív, vagyis a Holding csak 3 évvel ezelőtt tudott utoljára gazdaságosan működni. A jelentésből látszik, hogy 2019-ben több mint 200 millió forint veszteség várható, ami egy gazdálkodó szervezet esetén erősen kifogásolható. A probléma különösen azért nagy, mert a város 215 millió forinttal jobb eredményre számítva tervezte meg a költségvetését.

A Selyemréti Strandfürdőt 1,7 milliárd forintért korszerűsítették, ez lett a végeredmény.

Ki fizeti a hiányokat?

Az átvilágítás során kiderült az is, hogy az október 31-i állapot szerint a cégcsoporton belül a MIVÍZ Kft. és a MIHŐ Kft. 2,7 milliárd forintot “tesz be a közösbe”, ennyivel járul hozzá a Holding más cégei által termelt veszteségek finanszírozásához. Ennek eredménye az, hogy mindkét cégnél a beruházási, fejlesztési munkálatok maradnak el a veszteségek finanszírozása miatt, amelyek hiánya már veszélyezteti ezen cégek jó színvonalú szolgáltatásait, továbbá saját partnereiknek is lassan tudnak csak fizetni. Így alakult ki az, hogy a nyeresége mellett a MIHŐ Kft-nek például október 31-én 1,1 milliárd forint szállítói tartozása volt.

Közel 53 milliárdos kötelezettségállomány

A 2018-as adatok szerint a Holding teljes kötelezettségállománya (hitelek, részletfizetések, stb.) közel 53 milliárd forint, és a tavalyi számokból úgy tűnik, ez tovább növekszik. Ennek fényében kijelenthető: a Miskolc Holding Zrt. és az általa tulajdonolt társaságok kötelezettsége több, mint a miskolci önkormányzat éves költségvetése (47 milliárd forint).

Több mint 4 milliárd forint tartozás csak a tömegközlekedésben

A vizsgálat megerősítette, hogy jelentősen komoly probléma az MVK Zrt. finanszírozása, amivel az új városvezetésnek az októberi választást követően szinte azonnal szembesülnie kellett. A helyzet eléggé összetett. Ahogy fentebb már szó volt róla: a közlekedési vállalat a Holding teljes folyószámla hitelkeretéből 4,6 milliárd forint hitelre szorul. De honnan ered a veszteség túlnyomó része? Onnan, hogy az önkormányzat évek óta nem fizet a cégnek. Az önkormányzat elismert, de meg nem fizetett tartozása 2019. év végén 4 milliárd forint volt az MVK Zrt. felé, ebből a lejárt tartozása is több mint 2,9 milliárd forint.

A helyzet fenntarthatatlan, a város vezetésének sürgős megoldást kell találnia

Az átvilágítás kimondta: a Holding pénzügyi helyzete kritikus, azon a megemelt folyószámlahitel-keret csak ideig-óráig segít. Az átvilágítást végző szakemberek azt javasolták, hogy a város és a Holding vezetése gondolja újra a teljes üzleti modelljét és működését, hogy egy eredményesen gazdálkodó, költséghatékony, átlátható szervezet jöjjön létre.

A Városgazda 177 milliós becsült veszteséggel zárta a 2019-es évet.

Mire terjedt ki az átvilágítás?

A megbízás alapján a szakemberek felmérték a cég gazdasági helyzetét, pénzügyi és egyéb kötelezettségeit, elemezték az adósságállományát, vizsgálták fizetőképességét. A szakértők szúrópróbaszerűen ellenőrizték a megkötött szerződések indokoltságát, arányosságát, azok pénzügyi fedezettségét, és a jövőbeni kötelezettségeket. Ugyancsak vizsgálat alá kellett vonni a cégcsoport korábbi igazgatóságának és felügyelőbizottságának határozatait is.

Már két éve írt a sajtó a problémákról

A Népszava két évvel ezelőtt, 2017. december 29-én megjelent cikkében már foglalkozott a nagyvárosok, így Miskolc anyagi problémáival. Ebben szerepelt a következő:

– Lehet csűrni-csavarni a dolgot, a lényeg, hogy a 45 milliárdot ki kell fizetnie a miskolci önkormányzatnak, illetve társaságának. A Holdingnak a 2016-os adatai szerint közel 45 milliárd forint jövőben teljesítendő fizetési kötelezettsége áll fenn, bárhogy nevezzék is annak összetevő elemeit – értékelte az adatokat Atkári János, a Pénzügykutató Zrt. munkatársa, aki 16 éven keresztül volt a főváros gazdasági ügyekért felelős főpolgármester-helyettese.

Az ugyanakkor tény: Miskolc tavalyi eladósodását a 75 darab CNG gázüzemű busz beszerzése dobta meg. A 12 milliárdos tételből a buszok 4,5 milliárd forinttal terhelték meg a Holding költségvetését. Miskolc eladósodottsága ráadásul kisebb is lehetne, ha tisztán uniós forrásból szerezték volna be a buszokat. 2015-ben Kaposvár úgy vett autóbuszokat, hogy azok árának 97,7 százalékát fizette az EU, Miskolc viszont a 9,2 milliárdos lízinget választotta, amiből csak 1,8 milliárd volt állami támogatás.