Jön a digitális magyar állampolgárság: az ígéret úgy szól, hogy egy mobilos alkalmazással is azonosíthatjuk magunkat

Elektronikus tárca, digitális postaláda, elektronikus dokumentumtár és aláírás – egyebek mellett ezek létrehozásáról is rendelkezik Magyarország Nemzeti Digitális Állampolgárság Programja. A kormány már elfogadta, a megvalósítást a Digitális Magyarország Ügynökség intézi. Mutatjuk, hogy mit jelenthet majd a gyakorlatban.

Megteremti az egységes digitális környezetet, amely jelentősen egyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt – ezt várja a kormányzat a digitális állampolgársági programtól, melynek elindításáról a Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ) adott hírt pénteken. A program alapdokumentum rendelkezik a nemzeti adatvagyon hasznosításáról és a felhőtechnológia alkalmazásáról is, de leglényegesebb pontja a digitális állampolgárság bevezetése.

Az elfogadott dokumentum szerint olyan közigazgatási terek jönnek létre, ahol az állampolgárok személyes megjelenés nélkül, a nap 24 órájában intézhetik az ügyeiket az interneten keresztül. Egyszerűen és hatékonyan – ígéri a DMÜ. Az állampolgárok, bizonyos szűk kivételektől eltekintve, minden olyan jogosultsággal és ügyintézési lehetőséggel rendelkeznek majd a digitális térben, mint a fizikai valójukban.

© Müller Judit

A bejelentés ötféle szolgáltatásra bontja le azt, mitől is érezheti majd magát valaki digitális állampolgárnak

  • eSzemélyazonosítás: az elektronikus tárcában elérhető lesz az összes okmány digitális változata, amely biztosítja a digitális azonosítást.
  • ePosta: az állampolgárokkal való kapcsolattartást egy digitális postaláda teszi lehetővé rendezett és áttekinthető módon.
  • eDokumentumkezelés: az elektronikus dokumentumtárban az ügyintézések, levelezések valamennyi dokumentuma elektronikus formában tárolható.
  • eAláírás: az elektronikus aláírás szolgáltatással az EU teljes területén elfogadható módon hitelesen írhatók alá a dokumentumok.
  • eFizetés: az elektronikus fizetéssel teljesen integrálttá válik az állampolgári szolgáltatás, amellyel nem csak az állammal folytatott fizetési tranzakciókat lehet indítani.

A ditigális személyazonosítás segítségével szinte minden olyan ügyet el lehet majd intézni, amihez eddig a hagyományos formában kellett bemutatni a személyigazolványt. A várakozások szerint ez az eSzemélyi elterjedésének is nagy lökést adhat, annak felhasználhatósága ugyanis eddig viszonylag korlátozott volt.

A megoldással akár mobilon keresztül is azonosíthatjuk majd magunkat.

Tervezői szerint az ePosta nagy előnye lesz, hogy az állammal – például valamelyik hatósággal – folytatott levelezés hivatalos dokumentumnak tekinthető, míg az eDokumentumkezeléssel hasonlóan hatékony módon lehet majd kezdelni a dokumentumainkat, mint a betegdokumentációt megjelenítő Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT).

A 2026-ig terjedő első stratégiai szakasz végére szinte minden közigazgatást érintő ügyet online el lehet majd intézni. Az első, nagyobb prioritást élvező ügyintézések fejlesztése már 2023-ban megkezdődik.

Rogán Antal, a program kidolgozásáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter az Indexnek úgy nyilatkozott, egy olyan mobilalkalmazás van készülőben, ami egyszerre tárolhatja majd az összes igazolványunkat, „még a horgászengedély” is rajta lesz. Azt egyelőre nem tudni, hogy ez teljes mértékben kiváltja-e majd azt, hogy az igazolványainkat magunkkal kelljen vinnünk, ugyanakkor előremutató lépés, hogy nemrég kiderült: januártól otthon lehet hagyni a jogosítványt és az autó forgalmi engedélyét is, ezek ugyanis nem kell, hogy egy igazoltatáskor a helyszínen legyenek.

Más kérdés ugyanakkor, hogy mi történik, ha a mobilunkat, amelyen rajta van az alkalmazás elveszítjük, ellopják, lemerül vagy nincs megfelelő internetes kapcsolatunk, így semmilyen módon nem tudjuk igazolni magunkat, ha a hagyományos irataink nincsenek nálunk. Szintén kérdés, hogy milyen módon tudjuk bebiztosítani magunkat például az állammal folytatott hivatalos levelezéssel, és lesz-e bármilyen lehetőségünk a korábbi levelezés igazolására akkor, ha adatvesztés történik, vagy a rendszer valamilyen hiba folytán nem elérhető.

A fenti szolgáltatások közül egyébként több már eddig is létezett. Ezek közé tartozik az eFizetés, az elektronikus aláírás és az ePosta, de létezik már e-személyi applikáció is.