Szeptember 29-ig minden vállalkozásnak be kell jelentenie, ha székhely -szolgáltatást vesz igénybe; az idei szerződésen alapuló szolgáltatásnyújtásnál ez már eddig is kötelező volt. A kötelezettséget a cégtemetők visszaszorításának szükségessége indokolja. A vallalkozokforuma.hu szakértője, az Írisz Office Könyvelő, Tanácsadó Zrt. összeszedett a székhely -szolgáltatással és a bejelentéssel kapcsolatos minden fontos tudnivalót.
Miért lehet előnyös valaki számára a székhelyszolgáltatás igénybevétele?
A legnagyobb motiváció jellemzően a helyi iparűzési adó alóli mentesség, ami ugyan nem jár a székhelyszolgáltatáshoz, de a szolgáltatók – a jobb értékesíthetőség érdekében – előszeretettel választanak maguknak olyan szolgáltatási helyet, ahol a helyi önkormányzat nem vet ki iparűzési adót.
Előfordul az is, hogy az önkormányzat a vállalkozások ösztönzése érdekében a befizetett gépjárműadó egy bizonyos százalékát visszaadja. Ha tehát az önkormányzat a rá jutó adó 50%-át visszatéríti, úgy 20%-kal kevesebb lesz a gépjárműadó fizetési kötelezettségünk (mert az önkormányzatnak az adóból 40% jut, a többi az államé, és a 40% felét, tehát 20%-ot juttat vissza a támogatott vállalkozásnak), ami szerencsénkre a cégautó adó fizetési kötelezettségünket nem befolyásolja.
A székhelyszolgáltatások sok esetben konvergencia régióban létesülnek, ami nagyon fontos azoknak a vállalkozásoknak, akik ki szeretnék használni azokat a pályázati lehetőségeket, amik Közép-Magyarországon nem elérhetőek, vagy egyszerűen a magasabb támogatási intenzitás miatt célszerű a vidéki székhely vagy telephely.
A konvergencia régiónak adózási szempontból egy előnyösebben megkülönböztetett fajtája a szabad vállalkozási zóna. A szerencsésebbek olyan székhelyszolgáltatóval tudtak szerződni, akiknél a szolgáltatási helyszín ennek a kritériumnak is megfelel.
Sok vállalkozás azért viszi a székhelyét székhelyszolgáltatóhoz, mert a vállalkozásának nincs saját ingatlana, és el szeretné kerülni azt, hogy a NAV pl. az ügyvezető saját lakásában tartson adóellenőrzést.
Vannak olyan külföldi vállalkozók, akiknek eleve nincs más lehetőségük, mint székhelyszolgáltatóhoz fordulni, mert túl keveset vannak Magyarországon ahhoz, hogy a mindennapi ügyintézést (értjük itt elsősorban a posta kezelését) határidőben intézni tudják.
Vannak, akik egyszerűen spórolni szeretnének, és ezért veszik igénybe ezt a szolgáltatást egy ingatlan bérlete helyett, vagy ezért választanak egy vidéki szolgáltatót, ami önmagában jellemzően alacsonyabb árakat jelent, mint a budapesti szolgáltatási helyszín.
Végül, de nem utolsó sorban, ha a székhelyszolgáltatónk a jobbak közé tartozik, akkor nem csak a posta átvételét tudja biztosítani, hanem megfelelő helyszínt is egy üzleti megbeszéléshez, taggyűléshez vagy reprezentációhoz.
Előny lehet az is, ha a székhelyszolgáltatás helyszínéül szolgáló ingatlan illusztris, megfelelő technikai felszereltségű, ami a látszatát is kizárja annak, hogy a nyújtott szolgáltatás hiteltelennek vagy alacsony színvonalúnak tűnjön.
Ki minősül székhelyszolgáltatónak?
Az a személy, aki üzletszerű gazdasági tevékenységként az adózó megbízásából gondoskodik az adózó üzleti és hivatalos iratainak munkaidőben történő átvételéről, érkeztetéséről, megőrzéséről, rendelkezésre tartásáról, valamint a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítéséről, így különösen a cég székhelyéhez és a cégiratokhoz kapcsolódó hatósági kényszerintézkedések tűréséről.
Milyen adatokat kell bejelenteni székhelyszolgáltatással kapcsolatban?
A székhelyszolgáltató elnevezését, székhelyét, adószámát, e jogviszony keletkezésének és – határozott idejű jogviszony esetén – megszűnésének időpontját.
Mikor kell bejelenteni a székhelyszolgáltatás igénybevételét?
Újonnan alakult vállalkozásoknak a cégbírósági bejegyzéstől számított 15 napon belül, újonnan alakult egyéni vállalkozóknak a bejelentkezéssel egyidejűleg.
Már létező vállalkozás esetében a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül meg kell tenni a bejelentést. Ez az alábbi esetekre vonatkozik:
- Korábban nem vett igénybe székhelyszolgáltatást a vállalkozás, tehát most teljesen új szerződést köt.
- A korábban bejelentett székhelyszolgáltatásra vonatkozó adatokban változás következik be.
- A székhelyszolgáltatást 2017. január 1-je előtti szerződés alapján veszi igénybe, így korábban nem kellett erre vonatkozóan bejelentést tennie, de az adatokban változás következett be. (Tehát a változás miatt bejelentési kötelezettség keletkezik.)
Már létező vállalkozás esetében, ha a székhelyszolgáltatás 2017. január 1-jénél korábban kelt szerződésen alapul és nem következett be változás 2016. december 31-ét követően az adatokban, akkor a bejelentést 2017. szeptember 29-ig kell megtenni.
Hol kell megtenni a bejelentést?
Cégbejegyzésre kötelezett adózóknak a 17T201T nevű nyomtatványon, míg az egyéni vállalkozóknak a 17T101E nyomtatványon.
Mi történik, ha az adózó határidőben nem tesz eleget a bejelentésnek?
Ebben az esetben a NAV mulasztási bírságot szabhat ki.
Milyen hátránya származhat az adózónak abból, ha székhelyszolgáltatást vesz igénybe?
A székhelyszolgáltatóhoz bejegyzett adózók kockázatos adózóvá válnak, ha az adóigazgatási eljárás akadályozása miatt jogerősen mulasztási bírságot szabtak ki rájuk a tárgyévben vagy az azt megelőző három évben.
Sok esetben cégtemető minősítést kap egy helyrajzi szám (jellemzően ott, ahol székhelyszolgáltatók működnek). Ennek oka az, hogy a székhelyszolgáltatók anyagi megfontolásból jellemzően bárkivel szerződést kötnek, nem vizsgálva azt, hogy a vállalkozás életképes-e, vagy csak azért települt oda, hogy a cégvezető(k), tulajdonos(ok) ezt követően magára hagyják a cégüket és illegalitásba vonuljanak. Ebben az esetben jellemzően a NAV csak a székhelyszolgáltatóig jut, a céget már nem leli.
Sajnos az is szinte általános, hogy a székhelyszolgáltató nem vizsgálja annak feltételeit, hogy a szolgáltatást igénybe vevő megfelel-e a székhelyszolgáltatás feltételeinek. Mert ugye ha olyan alkalmazottjaim vannak, akik helyhez kötött munkát végeznek, vagy olyan eszközeim, amik szintén helyhez kötöttek, akkor eleve nem áll fenn annak a lehetősége, hogy csak egy székhelyszolgáltatást veszek igénybe, mert a munkavállalók valahol dolgoznak, az eszközök valahol vannak, ami vagy egy székhely, vagy egy telephely.
Ha egy hitelminősítő (pl. Opten) rossz értékelést ad egy helyrajzi számnak, úgy ebben az esetben a bankok is korlátozni fogják a vállalkozás hitelezését.