Értetlenül áll az MVK Zrt. és a város a B.-A.-Z. Megyei Kormányhivatal pénteki döntése előtt, hiszen a most bevezetett tanszüneti menetrendet decemberben már egyszer jóváhagyta a Kormányhivatal, amikor a vírushelyzet második hulláma éppen a csúcspontján volt.
Az MVK Zrt. a koronavírus kapcsán a kormány által elrendelt veszélyhelyzet kihirdetése óta napi rendszerességgel, folyamatosan figyelemmel kíséri a város tömegközlekedését jellemző utazási szokásokat, méri az utasforgalmat óránkénti időszakokban, melyről minden pénteken részletes tájékoztatást ad a Kormányhivatal részére.
Az otthoni munkavégzés munkáltatók általi mind szélesebb körű alkalmazásának- és az egyetemeken, középiskolákban elrendelt távoktatás (digitális oktatás) bevezetésének hatására a közösségi közlekedési járművek kihasználtsága visszaesett, a hagyományos tanítási rend időszakában jellemző reggeli és délutáni csúcsidőszakok utasforgalma jelentős mértékben csökkent.
A vonalhálózaton a műszakváltásokhoz kapcsolódó forgalom a meghatározó, a napközbeni maximális utasszám átlagosan 40 százalék alá esett, az esti járatok kihasználtsága pedig 10 százalék alatti. A 2021. januárjában értékesített bérletek száma az egy évvel korábbihoz képest 33,6 százalékkal csökkent. A mindenkori utazási igényekhez igazodó menetrend és kapacitás-kibocsájtás a város forrásaival való gondos gazdálkodás alapja.
Ezért vezette be február 1-én újra azt a tanszüneti menetrendet (melyet az önkormányzat hálózati és menetrendi munkacsoportja készített) az önkormányzat, mint megrendelő jóváhagyásával a közlekedési vállalat, amit decemberben egyszer már engedélyezett a Kormányhivatal.
A tanszüneti menetrend miskolci bevezetése nem egyedi eset, miután más városok közlekedési társaságai, mint például Debrecené (2020. november 23-tól), Pécsé (2020. november 23-tól), Szegedé (2020. november 18-tól), vagy Tatabányáé (2020. november 18-tól) már szintén tanszüneti, rendkívüli menetrend szerint közlekedtetik járataikat, az ottani kormányhivatalok jóváhagyása mellett.
A tanszüneti menetrend esetében fontos megjegyezni, hogy az MVK Zrt. operatív forgalomirányításának kiemelt feladata ebben a helyzetben is a jelentkező nagyobb utasforgalomra reagálni, éppen ezért szükség esetén további rásegítő járatokat indít a közlekedési vállalat.
A pénteken megkapott kormányhivatali határozat után – a fent említett indokok alapján – az MVK Zrt. vasárnap újra beadta a tanszüneti menetrendes járatsűrítési tervét a B.-A.-Z. Megyei Kormányhivatalhoz.