Budapest, 2017. december 1. – A csokimikulás az ünnepi szezon nagy favoritja: 400 tonna súlyban több mint nyolcmillió darab fogyott belőlük 2016 október-decemberi időszakban, derült ki a Nielsen 90 élelmiszerkategóriát vizsgáló kiskereskedelmi indexéből. Szezonális édességre 3 milliárd forintnál többet költöttek a magyarok tavaly, ez összesen 616 tonna és közel 11 millió darab tétel.
A csokoládémikulások mind értékben, mind mennyiségben a szezonális édességek mintegy kétharmadát hozzák (értékben 64%, mennyiségben 66%). Jóllehet, a Télapó-figurákból darabszám tekintetében 6 százalékkal kevesebbet értékesítettek, mint a 2015-ös szezonban, így is abszolút letaszíthatatlan a trónról, 100-ból 77 értékesített szezonális édesség ilyen.
A karácsonyi édességek közül a második legnagyobb részarány értékben az egyéb csokoládéfigura (mint pl. karácsonyfa, maci, csizma, hóember, angyalka; stb.) szegmensre jut, 10-ről 12 százalékra nőtt piaci részesedésük a vizsgált időszakban.
A hagyományos ajándékcsomagok piaci részesedése a bronzhelyezésre elegendő: értékben az ünnepi édességszezon egytizede (10%) az övék. A 2015-ös, érték szempontjából 9 százalékos piacrész a tavalyelőtti ünnepi időszakhoz képest 1 százalékponttal nagyobb.
Továbbra is népszerűek az adventi naptárak: 2016-ban 280 millió forintos kiskereskedelemben realizált összbevétel közel félmillió eladott adventi naptárat takar.
„A legnépszerűbb fajta továbbra is a tejcsokoládéból készült szezonális édesség: míg 2015 karácsonyi időszakában az eladott darabok 79 százaléka volt tejcsokoládé, addig 2016-ban már 85 százalék.” – mondta Czikora Csilla, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Tiszta étcsokoládéra a magyarok 5 százaléka voksol.”
Boltválasztás tekintetében a magyar fogyasztók közel fele (49%) a nagy, 2500 nm-t meghaladó üzletekből szerzi be a kívánt szezonális édességet. A szupermarketet és diszkontot magába foglaló 401-2500 nm-s üzletek a szezonális eladások 33%-át teszik ki, míg a 200 négyzetméternél kisebb alapterületű üzletek piaci részesedése 1 százalékponttal 12 százalékra csökkent.
###
A szezonális élelmiszerek értékbeli piaci részesedésének változása 2015. október-december és 2016. október-december között, százalékban.
Édességszegmens | 2015 | 2016
|
Mikulásfigurák | 63 | 64 |
Egyéb figurák (pl. hóember, szarvas; stb.) | 10 | 12 |
Hagyományos ajándékcsomag (átlátszó zacskóban néhány édesség) | 9 | 10 |
Adventi naptár | 10 | 9 |
Ajándékcsomag, amely játékot is tartalmaz | 5 | 2 |
Karácsonyfadíszek édességből | 2 | 2 |
Egyéb | 1 | 1 |
Forrás: Nielsen
Az ünnepi szezonális édességének értékben mért kiskereskedelmi forgalmának megoszlása az egyes bolttípusok között a legutóbbi két év október-decemberi dőszaka során, százalékban.
Bolttípus | 2015 | 2016 |
2 500 nm felett | 51 | 49 |
401 – 2500 nm | 31 | 33 |
201 – 400 nm | 5 | 6 |
51 – 200 nm | 11 | 10 |
50 nm és kisebb | 2 | 2 |
Forrás: Nielsen
A Nielsenről
A Nielsen Holdings Rt. (a New York-i tőzsdén: NLSN) teljesítményt optimalizáló globális vállalat, amely átfogóan értelmezi, hogy a fogyasztók mit néznek és vásárolnak. A Nielsen nézési (watch) szegmense a média és a hirdető ügyfeleknek nyújt mérési szolgáltatásokat mindazokról az eszközökről, amelyeken tartalmat (video, audio, szöveg) fogyasztanak. A vásárlási (buy) szegmens a csomagolt élelmiszerek gyártóinak és kereskedőinek kínálja az ágazatban egyedülálló globális áttekintést a kiskereskedelmi teljesítmények mérése alapján. A nézési, vásárlási információk integrálásával, továbbá más adatforrásokból a Nielsen világszínvonalú mérési adatokat és elemzéseket bocsát ügyfelei rendelkezésére, hogy támogassa őket teljesítményük javításában. A Nielsen szerepel az USA-beli Standard&Poors pénzügyi szolgáltató cég 500-as listáján, amelyből az USA tőzsdei indexét számítják. Tevékenysége több mint száz országban lefedi a világ népességének 90 százaléknál nagyobb részét. További információkért kérjük, látogasson el honlapunkra: www.nielsen.com