Nyolcvanöt éves korában elhunyt Törőcsik Mari, a Nemzet Színésze és a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, háromszoros Kossuth-, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színművésznő, érdemes és kiváló művész. Sosem kellett nélkülöznie a közönség szeretetét és az elismeréseket, cserébe szinte élete végéig játszott. Tehetségét, munkáját külföldön is elismerték már a pályája kezdetétől, de ő azt vallotta, hogy színész csak a saját anyanyelvén lehet valaki és csak a saját országában. Életkedvét sosem veszítette, 2008-ban a klinikai halálból tért vissza a színpadra.
Törőcsik Mari 1935. november 23-án született Pélyen. A főiskola után, 1958-ban a Nemzeti Színházba került, 1978-ban eljött onnan, majd 2002-ben visszatért. Haláláig ott játszott. Azon kevés színésznők közé tartozott, akik 80 felett is színpadra álltak. Egyike volt a legtermékenyebb magyar színésznőknek. Körülbelül 130 színházi bemutatója volt a Színházi Adattár szerint, Budapest mellett Győrben és Szolnokon is játszott. 1956 után szinte alig volt olyan év, amikor nem forgatott.
A főiskolás lány, akit körhintára ültettek
Még főiskolásként, 1955-ben forgatta első filmjét, a Körhintát. Az 1956-ban bemutatott drámát Fábri Zoltán rendezte, és még abban az évben Arany Pálma-díjra jelölték a cannes-i filmfesztiválon. A Körhintát minden idők egyik legjobb magyar filmjeként tartják számon.
Törőcsik Mari egy konok, feleselést nem tűrő hajdúsági gazda, Pataki István lányát, Marit alakítja. Apja egy fiatal gazda, Farkas Sándor feleségének szánja, akivel a termelőszövetkezetből való kilépés után egyesíteni akarják a földjeiket. Mari azonban Bíró Mátét (Soós Imre) szereti, olyannyira, hogy kérlelhetetlen apja végül kénytelen ebbe beletörődni. A film egyik legfeszültebb jelenete az, amikor a lakodalomban táncoló Marit lekéri Máté a kiszemelt vőlegénytől. A szinte szédülten táncoló párt nemcsak a félreállított Sándor, hanem az öreg Pataki sem nézi jó szemmel.
Törőcsik Mari egy interjúban azt mondta, hogy sosem nézi vissza magát, és a Körhintát is csak egyszer nézte meg, méghozzá Fábri Zoltán halála után. Még nem volt ugyan végzett színész, amikor a forgatták a filmet, de a Körhinta valamiért mégis magyar kulturális fogalommá vált. Ennek oka szerinte az volt, hogy „felzeng benne a szerelem” Soós Imre és közte.
A Körhinta nemcsak a vásznon, a televízióban és az interneten él tovább, hanem a színpadon is: a Nemzeti Színház repertoárjában szerepelt. A felújított, színpadi változatból sem maradt ki Törőcsik Mari: az előadás végén, a tapskor jelent meg a színpadon, amitől Vidnyánszky Attila megfogalmazása szerint „felrobbant a nézőtér”.
Főiskolás éveiben annyit forgatott, hogy három vizsgára nem jutott ideje, ezért diplomáját évtizedekkel később az elmulasztott vizsgák pótlása nélkül kapta meg. A kor legfontosabb alkotásaiban játszhatott (Külvárosi legenda, Vasvirág, Édes Anna), Jancsó Miklós rendezte a Csend és kiáltásban, majd a Szerelmem, Elektrában. Ezt követte a Szerelem Makk Károllyal. Későbbi férje, Maár Gyula neki írt filmeket, a Déryné, hol van? című alkotásért 1976-ban elnyerte a legjobb női alakítás díját a cannes-i filmfesztiválon.
Vígjátékokban is játszott (Gárdos Péter – Szamárköhögés, Tímár Péter – Csapd le csacsi), később felfedezték a „fiatalok” – Xantus János (Női kezekben), Janisch Attila (Hosszú alkony), Mispál Attila (A fény ösvényei), Kamondi Zoltán (Halj már meg!), Fazekas Csaba (Swing) – is. Szerepelt a Nincs kegyelem című dokumentum-játékfilmben, Mészáros Márta Aurora Borealis – Északi fény című filmjében a főszerepet alakította. Több tévésorozatban is feltűnt.
Filmen és színpadon is eljátszott mindent, amit színésznő eljátszhat: tragikus alakoktól komikákig, társadalmi szerepektől zenés játékokig, karakterszerepekig.
Az örök sztorik
Ha gyermekéveiről kérdezték Törőcsik Marit, szinte alig volt olyan interjú, ahol ne beszélt volna háborús sérüléséről. Szülőfalujában eltalálták a lábát egy légitámadáskor a második világháború idején, amikor kisurrant az óvóhelyről. Szerencséje volt, mert a golyó nem roncsolta szét a térdét, de a sebhely örökre megmaradt.
Ugyancsak sok helyen mesélt arról, hogy felnőttként átélt egy nagyon erős, nyolc és feles földrengést Peruban. Egy filmfesztiválon vettek részt Makk Károllyal és Dósai Istvánnal, a Hungarofilm akkori igazgatójával. Szállásukon, a limai Hotel Bolivárban voltak, amikor megmozdult a föld. Törőcsik Mari utána napokig nem mert aludni. Vidéki programjuk után néhány nappal később újra a Hotel Bolivárban szálltak meg, de amikor a színésznő végre aludni próbált, újra rengeni kezdett a föld. Annyira a történtek hatása alatt volt, hogy akkor is megijedt, amikor a hazaérkezése utáni első előadáson megmozdult alatta a forgószínpad a Nemzeti Színházban – mesélte annak idején Vámos Miklós Lehetetlen című tévéműsorában.
Vissza a halálból
2008 októberében egy kórházi rutinvizsgálat közben összeomlott a vérkeringése, megállt a szíve, és kómába esett. A klinikai halál állapotába került, de sikerült újraindítania a szívműködését. A Kútvölgyi kórházban napokig küzdöttek az életéért, az egész ország szorított érte. Felépült, emlékezőképessége, mozgásképessége visszatért, és az orvosok mellett ő maga is mindent megtett a gyógyulásáért, egészsége érdekében a cigarettát is letette. A 2009-es Filmszemle megnyitóján már részt vehetett.
Utána szinte minden alkalmat megragadott, hogy köszönetet mondjon a rengeteg biztatásért, amit kapott betegsége idején.