A TURBÓKÖRFORGALOM-TERVPÁLYÁZAT EREDMÉNYHIRDETÉSE ÉS DÍJÁTADÓJA

 

 

A „Tervezzük együtt Miskolcot!” mottó jegyében ötletpályázatot hirdetett Miskolc MJV Önkormányzata a Vörösmarty és a Király utca kereszteződésében, a NIF Zrt. által építendő turbókörforgalom központi látványelemének megtervezésére. A cél az volt, hogy a körforgalom közepére olyan látványelemet helyezhessen ki Miskolc, amely méltóképpen fogadja a városba a 3-as főúton keresztül érkezőket.

Az ötletpályázatra sokan sokféle technikájú és tematikájú tervvel jelentkeztek. A beérkezett pályamunkák közül az elbíráló szakemberek – két kategória szerint – három-három díjazott tervet választottak ki, egy hetediket pedig különdíjra javasoltak. A legjobb pályamunkák készítőit jutalomban részesíti Miskolc MJV Önkormányzata, a Radio M Reklám és Marketing Kft. és a Miskolci Fürdők Kft.

Az ünnepségen a díjazottak ajándékcsomagjait Szopkó Tibor, Miskolc MJV alpolgármestere adta át, Szunyogh László, Miskolc MJV főépítésze, és Czifrusz Natália, Miskolc MJV főkertésze társaságában.

Szopkó Tibor alpolgármester elmondta: „A pályázat lényege az volt, hogy bevonjuk, közös ötletelésre, tervezgetésre serkentsük a miskolciakat, azokat a polgártársainkat, akiknek hasonlóképp izgatja a fantáziáját, ilyen legyen a közeli jövőben városunk, hogyan változzon, merre fejlődjön. Hasonlóképp, mint ahogy a városvezetés tagjait is ez foglalkoztatja, legújabban például a jelentős állami beruházás keretében megvalósuló úgynevezett Y-hidas felüljáró csomópont, amelynek pontos szerepéről és hasznáról egyelőre még csak elképzeléseink, reményeink lehetnek, de amely beruházás sokféle jövőbeni hatásával már ma számolnunk kell. Ilyen hatás lehet, hogy a martin-kertvárosi felüljárótól kicsit odébb, de éppen a belvároshoz közel, tehát még inkább frekventált helyen alaposan megváltozik majd a közlekedés, illetve az illető forgalmi csomópont és környezete. Erről a turbókörforgalomnak nevezett objektumról kellett már elkezdenünk gondolkodni az elmúlt hetekben-hónapokban, és ennek folyamatába szeretnénk már idejekorán bevonni a városlakókat. Hiszen a jelenlegi városvezetés felvállalt és meghirdetett irányvonala az úgynevezett részvételiség: nevezetesen hogy amiben csak lehet, mindig egyeztessünk azokkal, akiket az a dolog érinteni fog. A város mindenfajta fejlesztési, építési terveivel kapcsolatban közösen alakítsuk ki a kereteket, együtt találjuk ki, mi és hogyan valósulhasson meg mindnyájunk örömére, elégedettségére. Így szeretnénk ezt tenni most a Király és Vörösmarty utca találkozásánál hamarosan megszületendő új műszaki létesítmény tekintetében is. Örülök, hogy ebben segítségünkre voltak és lesznek – ezt a segítségüket szeretnénk a mai alkalommal megköszönni.”

Szunyogh László városi főépítésztől megtudtuk: „Harmincnál is több pályamunka érkezett be, különféle színvonalú, de egyaránt érdekes ötletekkel, olyanokkal, amikre magunktól nem gondoltunk volna.

A felhívásban még nem volt feltűntetve, de a bírálat során úgy alakult, hogy megkülönböztetjük a terveket, aszerint, hogy ’profik’ vagy ’amatőrök’ nyújtották be. Így két kategóriát állítottunk fel a díjazásnál a szakemberek és a laikusok jutalmazására. Sőt, még egy különdíjat is létrehoztunk, mert egy család nem csak leírta-lerajzolta az elképzeléseit, hanem egy kis installáció formájában meg is mutatta, itt azt szerettük volna értékelni, hogy szülő és gyerek együtt gondolkodott és alkotott.

A legtöbben a pályázók közül hasonló ötleteket fogalmaztak meg. A legtöbben Miskolc nevezetességeit, épületeit kívánták megjeleníteni makettek formájában: avasi kilátó, Palotaszálló, Tiszai pályaudvar és hasonlók. Szintén gyakori javaslat volt, hogy legyen ez a teresedés egy ’zöld sziget’ a lakótelepen. Mindkét kezdeményezést megértettük és elfogadtuk.

Fontos tudni, hogy ez a turbókörforgalom egy közlekedési sziget lesz: gyalogos nem megy be a közepére. Tehát nem parkot kell oda képzelni, padokkal, sétányokkal.

Mindkét kategóriában akad tehát olyan tervezet, ami továbbgondolásra érdemes. A ’profik’ között elsőként díjazott pályamunka szerint acélszalag fut körbe a belső terület peremén, és ez a szalag a különböző irányokban egy-egy nevezetes épület sziluettjét rajzolja ki. Ez azért jó ötlet, mert a körforgalom átmérője olyan nagy, hogy a közepére rakott ’szobrok’ kevésbé volnának láthatóak. Ennél a tervnél viszont megvalósítható, hogy középre egy valóságos ’erdő’ kerüljön, azaz buja vegetáció. A fenti ötletek benyújtóival szeretnénk a továbbiakban is szakmailag együttműködni a megvalósítás érdekében.”