Szeptember 4-én és 5-én zajlik a 14. Coop Rally, amely az idén Kelet-Magyarország 8 állomáshelyét érinti – jelentették be a szervezők a keddi budapesti beharangozó sajtótájékoztatón. Az esemény a magyarországi élelmiszer-feldolgozás egyik legfontosabb seregszemléje.
Ugyanez a sajtótájékoztató Miskolcon is megtörtént ma délben, ahol dr. Rédei István a CO-OP Hungary Zrt igazgatóságának tagja, Tóth László az Észak-Kelet pro-coop igazgatóságának elnöke és Kozsnyánszky Gyula cégvezető informálta a sajtó munkatársait.
A verseny célja az élelmiszer-ipari partner vállalatok tevékenységének megismerése és a kiváló minőségű és biztonságos hazai élelmiszerek népszerűsítése – emlékeztetett Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár. Felidézte azt is, hogy a kormány célja, hogy az itthon megtermelt alapanyagból, nagy hozzáadott értékből, idehaza előállított biztonságos élelmiszerekkel lássuk el a magyar családokat, illetve ezek exportjával erősítsük a nemzetgazdaságot, növeljük a vidék megtartóképességét és hozzájáruljunk a fenntarthatósághoz.
Az idei Coop Rally jelentőségét jól mutatja – folytatta –, hogy a résztvevők a hazai élelmiszer-kereskedelmi piacon évente mintegy 2 ezer milliárd forintot kitevő termékértékesítést, és a Coop Csoporttal együtt több mint 50 ezer munkavállalót képviselnek. A 100 százalékban magyar tulajdonú Coop-üzletlánc évtizedek óta együttműködésre szólítja a magyar termelői és a vállalkozói réteget azért, hogy közösen segítsék a hazai élelmiszer-ipar fejlődését – emlékeztetett. Az elmúlt csaknem másfél évtizedben a szakmai program 111 kiváló magyar élelmiszeripari szereplő tevékenységét mutatta be a nagyközönségnek. Az esemény jelentős marketingértékkel is bír, hiszen a minőségi magyar élelmiszerek és gyártóik ismertségét növeli, valamint a fogyasztói tudatosságot erősíti, éppen ezért a kormány, az Agrárminisztérium „teljes szívvel áll a kezdeményezés mögé” – fogalmazott az államtitkár.
Zsigó Róbert kiemelte: amikor vásárlóként magyar vagy hazai feldolgozású terméket választunk, az nem csupán érzelmi döntés, hiszen a jó minőségű magyar élelmiszerek ma már felveszik a versenyt az importált dömpingáruval. A hazai biztonságosabb és egészségesebb – mutatott rá –, és gazdasági értelemben is ésszerű döntés, hiszen az alapanyag-feldolgozás során keletkező hozzáadott érték Magyarországon marad, emellett pedig a fenntarthatóságot is szolgálja, hiszen egyrészt kiegyensúlyozott ágazatot jelent, másrészt lényegesen kisebb környezetterheléssel jár.
Az államtitkár beszámolt arról, hogy a Magyar Termék Nonprofit Kft. kutatása szerint ma már a vásárlók jelentős része hajlandó akár többet is fizetni a magyar eredetű áruért. Két, tulajdonságaiban megegyező, azonos árú termék közül a magyarok közel 86 százaléka a hazait választja, mintegy 53 százalékuk pedig 10 százalékkal magasabb árat is hajlandó fizetni a hazaiért a külföldivel szemben, ha az eredetet védjegy igazolja.
Az államtitkár aláhúzta: az élelmiszer-ipari termelés jövőjét nagy mértékben a változó vásárlói szemlélet, valamint a környezetterhelés csökkentésnek a célja fogja meghatározni.
Kitért arra is, hogy az elmúlt években a hazai élelmiszeripar jövedelmezősége és eredményessége is jelentősen növekedett, 2010 óta az ágazat teljes árbevétele közel 50 százalékkal nőtt, az export aránya is dinamikusan növekszik. Ezzel párhuzamosan – a növekvő támogatásoknak köszönhetően – emelkedik a beruházási kedv is.
Megjegyezte: míg a korábbi években nem volt külön forrás az élelmiszeripar számára, 2014-től több mint 300 milliárd forintnyi fejlesztési forrás áramlott az ágazatba, részben hazai, részben uniós támogatásokból. Hozzátette: évről évre növekszik a feldolgozottság mértéke.
Zsigó Róbert hangsúlyozta: a kormány komolyan veszi mind a feldolgozóipar fejlesztését, mind a vidék megerősítését.
Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója arra emlékeztetett, hogy a Coop-üzletlánc az egyik meghatározó szereplője a magyar élelmiszer-kereskedelemnek, továbbra is a legnagyobb lefedettséggel rendelkezik Magyarországon, továbbra is több tízezer embert alkalmaz és tavaly is növelni tudták a forgalmukat. Megjegyezte: éles versenyhelyzet a jellemző, s kihívást jelent a piaci pozíció őrzése, megtartása. Mint elmondta, közel 60 százalékos részesedéssel bír a magyar tulajdonú kereskedelmi szereplők között.
Beszélt arról is, hogy a Coop egyre többet áldoz a környezetért, így például – egyedüliként az üzletláncok között – elindította a használt étolaj visszagyűjtését, de az energiahatékonyság javítása érdekében is sokat tesznek.
Közölte: a Coop-üzletlánc választékában meghatározóak a magyar termékek, a vásárlók számára egyre fontosabb szempont, hogy hol készül a termék.
Tóth Géza arra hívta fel a figyelmet, hogy a rallyhoz jelentős kommunikációs kampány is kapcsolódik a magyar termékek megismertetés és a népszerűsítés érdekében.
Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke a társadalmi felelősségvállalás kapcsán arra emlékeztetett, hogy a Coop-osok számára fontos a szövetkezés, egymás támogatása, együttműködés, illetve maga a társadalom támogatása. A tevékenység közül négy területet emelt ki: lakossági alapítványukat, a Coop Segély Alapítványt a szolidaritás kifejezésére, a Bartolák Mihály Alapítványt, amely Coop-os szülők, nagyszülők gyermekeinek, unokáinak tanulmányait segíti, valamint a kiváló együttműködést a Magyar Olimpiai Bizottsággal (MOB), aminek keretében támogatják az olimpiai csapat felkészülését a tokiói olimpiára.
Kulcsár Krisztián, a MOB elnöke a 2020-as tokiói olimpiáról szólva elmondta, hogy mintegy 150-170 fős delegációval számolnak. A várható eredményeket illetően hangsúlyozta: racionális prognózist fogalmaztak meg, álláspontjuk szerint 13-15 érem várható.
Az idei Coop Rallyn közel 100 élelmiszeripari, kiskereskedelmi, szolgáltató és médiacég csapata 106 autóval, 3 médiabusszal vesz részt. Szeptember 4–5. között Kelet-Magyarország 6 meghatározó gyártó és forgalmazó központjához, valamint 2 COOP tagvállalathoz látogatnak el. A mintegy 300 résztvevő 640 kilométert tesz meg nyolc állomást érintve.
A rendezvény fővédnöke Nagy István agrárminiszter.
A COOP Gazdasági Csoport jelenleg közel 700 kis- és középvállalkozást számlál. Tavalyi árbevétele 627 milliárd forint volt. Több 10 ezer alkalmazottjával az ország egyik legnagyobb kistelepülési foglalkoztatója. Az üzletláncnak 1700 településen, közel 2500 franchise boltja van, valamint további 2000 üzletet lát el áruval és naponta 1,5 millió vevő fordul meg üzleteiben – olvasható a társaság helyszínen kiosztott közleményében.