Kedvelem a nagy kocsikat. Amelyeknek a magas vezetőüléséből messzire leláthatok a köröttem guruló limuzinokra. Azokat, amelyeknek a kormánya mellől sokkal előbbre tekinthetek, s beleshetek a mellettem elsuhanó buszokba. Megélhetem, milyen lehet a perspektíva a teherautósok, a kamionos pilóták világában. Így aztán, az immár csaknem félszáz éves B kategóriás jogosítványom birtokában aligha tudtam volna nemet mondani a nagy lehetőségnek, a csaknem tíz méter hosszú Crafter kipróbálásának.
Ebbe természetesen nem be, hanem felszállni kell. Pattanni is lehet, könnyedén, biztonságosak a fogódzkodók. Jó szokásom indulás előtt magamra szabom a vezetőülést, beállítom a tükröket a lehető legkényelmesebbre. A középső visszapillantót kár is keresni. Néhány kilométer kellett, hogy megszokjam, itt csak a két külsőre kell hagyatkoznom. Bár már hátsókamerás visszapillantóval is rendelhető. Ezen én nem is spórolnék.
Elsőre kiszúrom, hogy a pilótának egy vesekőkímélő, lágyan ringó olajteleszkópos minden szögben variálható fotelt terveztek. A műszerfal a luxus Volkswagenekre hajaz. Tulajdonképpen az összes fontos kapcsoló, a rádióé és a légkondicíónálóé is könnyen elérhető közelségben van. Tudvalevő, hogy az ilyen járművek vezetőinek ez az irodája, s a második otthona. Ha ez így van nem feledkeztek el a tulajdonos teljes komfortérzetéről, dúskálhat a rekeszekben, a tárolókban és a könnyen kézre álló pohártartókban. S úgy, hogy még hárman is kényelmesen elférnek a kormányos mellett a fedélzeten.
Mi tagadás, a személykocsi után szokni kell egy csaknem dupla hosszúságú jármű manöverezését. Hiszen amikor egy kecses rátartással befordulok, a Derkovitsra a furgon raktere még a Csabai kapuban van. Miközben arra is figyelek, hogy az útra belógó fák lombjait se taroljam. Különben a magasított jármű homlokterét a légterelők mintájára formázták. Aki járatos az aerodinamikában az tudja, ez a megoldás is száz kilométerenként egy liter gázolaj megtakarítást eredményez. Ha hozzávesszük, hogy tökéletes a start-stop rendszere el kell hinnem, nem fogyaszthat többet, mint egy hasonló méretű dízel személykocsi. Miközben az óriási rakterének szinte minden szöglete kihasználható. A hátsó és az oldalajtók nagysága és nyitási szöge pedig szinte minden áru szállítására alkalmassá teszi.
Mint amatőr tesztpilóta aligha érdemes belebonyolódni a jármű motorjának az elemzésébe. Azt tudom, hogy ahányféle Crafter van – mentő és tűzoltó, lakóautó, kombi és platós vagy első, hátsó és összkerék meghajtású a lóerőkben is nagy a választék. Számomra a vezethetőség egyszerűsége lepett meg a legjobban. Az elektronikus kormány mechanika segítségével a személykocsiknál megszokott könnyedséggel megy a manőverezés. A tartozékként beszerelt sávtartó pedig minden előnyével a luxuskocsik komfortját kínálja.
Vezetési élményeimet megosztottam a barátaimmal, akik olyat is észrevettek, ami nekem fel se tűnt. A kiskerekes furgon alacsony raktere szinte minden szállító számára ideális, ki berakodásnál illetve mozgás közben a lehető legoptimálisabb a jármű súlypontja.
A tesztidő mindössze szűk egy hét. Elegendő, hogy megszokjam, s már is hiányoljam az újszerű vezetés élményét. A nagy kézműves / magyar fordításban ez lenne a Crafter /minden ízében egy vállalkozó barát konstrukció. A próbavezetés idején jó értelemben csak lenézhettem a fülkéjéből. Ezen túl nekem kell felnéznem a Crafterre. Erre a jól megkonstruált mini kamionra.
Kerényi László fotóival