Ahogy a Covid-járvány idején az ellátási láncok válságba kerültek, az új autók egyre kevésbé voltak elérhetők, és egyre többen kezdtek el a motorkerékpárok piacán keresgélni. A használt motorkerékpárok azonban kockázatos befektetésnek bizonyulhatnak – sokkal nagyobb valószínűséggel kerülnek balesetbe, és ennek következtében a vásárlók jobban kockáztatják, hogy sérült járművet kapnak, mint az autók esetében.
A tét is sokkal nagyobb a tét a sérült motorkerékpárok vezetése során, mint a sérült autóké. Egy nagy baleset utáni rossz javítás nagymértékben csökkentheti a vezetés biztonságát, és ez a motorkerékpárok esetében súlyos, akár halálos sérülésekhez is vezethet. Az Egyesült Királyságban például a motorkerékpár-tulajdonosok 62-szer nagyobb valószínűséggel kerülnek halálos balesetbe, mint bármely más járműtípus vezetői.
A rejtett károk azonban nem az egyetlen kockázatot jelentik a használt motorok piacán – ott vannak még a kilométer-korlátozások, a megoldatlan biztonsági visszahívások és még sok más. Mennyire elterjedtek tehát a használt motorkerékpár átverések, és hogyan kerülhetik el őket a motorkerékpár-vásárlók?
Még a profi motorosok is hozhatnak rossz döntést
Šarūnas Kezys tapasztalt motoros kaszkadőr szerint 100 000 vagy 200 000 km futásteljesítmény nem sok egy használt autó esetében. Egy motorkerékpár esetében azonban ezek nagy számok.
“A motorkerékpároknál a kilométeróra visszapörgetése ugyanolyan gyakori, mint az autóknál. Ha megnézzük a használt motorkerékpár-hirdetéseket az interneten, azt tapasztaljuk, hogy a legtöbbjük 10.000-20.000 km-es futásteljesítménnyel rendelkezik. A valóságban a tényleges futásteljesítmény ennek tízszerese is lehet” – mondja Kezys.
Még a profi motorosok is hozhatnak rossz döntést, és vásárolhatnak sérült motorkerékpárt.
“Egyszer vettem egy motorkerékpárt egy ismerőstől, ezért nem vizsgáltam meg alaposan. Később észrevettem, hogy a váz két különálló darabból volt összehegesztve, ami arra utalt, hogy a motorkerékpár súlyos balesetet szenvedett. Amikor közelebbről megnéztem, rájöttem, hogy néhány alkatrész nem eredeti, sőt hiányzik is. A kerekek sem voltak megfelelően beállítva. Ha mindezt korábban tudtam volna, nem vettem volna meg azt a motorkerékpárt, vagy legalábbis nem alkudtam volna meg az árát” – emlékszik vissza Kezys.
A motor tényleges futásteljesítményének ismerete szintén segíthet a szervizellenőrzés megtervezésében. Ha a futásteljesítményt megváltoztatják, a sofőrök nem lehetnek biztosak abban, hogy mikor kell kicserélni a láncot és más mozgó alkatrészeket.
Az autótörténeti jelentésektől a motorkerékpárokig
A carVertical autótörténeti jelentési platform a közelmúltban kibővítette portfólióját, és motorkerékpár-jelentéseket kezdett kínálni. A járművezetők ellenőrizhetik a kilométer-számlálási visszaállítást, a lopási nyilvántartásokat, a biztonsági visszahívásokat, a károkat, a tulajdonosváltozásokat és a rögzített képeket. Mindössze a motorkerékpár alvázszámát kell megadniuk, és a jelentés pillanatok alatt elkészül.
“Amióta a carVertical néhány évvel ezelőtt megkezdte működését, ügyfeleink folyamatosan kérték, hogy lehetőségük legyen a gépjárművek előéletének ellenőrzésére. Termékeinket azonban csak akkor vezetjük be a piacra, ha elegendő adat áll rendelkezésünkre. 2022-ben végre elértük ezt a célt. Most már elegendő adat áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy az ügyfeleknek motorkerékpár-előzményjelentést nyújtsunk, miközben azon dolgozunk, hogy javítsuk az élményt” – mondta Rokas Medonis, a carVertical vezérigazgatója.
A motorkerékpár előéletének ellenőrzése lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy sokat megtudjanak egy motorkerékpárról anélkül, hogy látnák azt. Ha egy motorkerékpár súlyos balesetet szenvedett, néha nem is érdemes találkozni az eladóval.
Miért fontos ellenőrizni a motorkerékpár előéletét?
Míg az autósok lassan kezdenek tudomást szerezni a rejtett károkról, a kilométeróra-csalásokról és más csalásokról, sok motoros még mindig a sötétben tapogatózik. A motorkerékpár-történeti jelentés lehetővé teszi az autósok számára, hogy ellenőrizzék a motor múltbeli sérüléseit, a kilométer- és lopási adatokat, a szerviztörténetet, és még néhány fényképet is megtekinthetnek. Hogyan segíthetnek ezek az információk a használt motorkerékpár kiválasztásában?
Jobb árat kapni. A motorkerékpár előéletének megismerése alkupozíciót biztosít a járművezetők számára, és segít nekik jobb árat kialkudni.
A csalók elkerülése. Egy 10 vagy 20 éves motorkerékpárnak több tulajdonosa, számos sérülése és különböző rejtett problémája lehetett. A motorkerékpár előéletéről szóló jelentés csökkenti annak kockázatát, hogy átverés áldozatává váljon, és ócskavasért fizessen.
A rossz állapotú motorkerékpárok azonosítása. Ha egy motorkerékpár súlyos balesetet szenvedett, előfordulhat, hogy már nem biztonságos vele közlekedni. Egy képzett szerelő azonban egy roncsolt motorkerékpárt fényes műalkotássá varázsolhat. Gyakori, hogy egy motorkerékpár az egyik országban sérülést szenved, majd egy másik országban eladóvá válik. Az előzményekről szóló jelentésből megtudhatják a járművezetők, hogy a motorkerékpár melyik országban volt nyilvántartásba véve, és megakadályozhatják, hogy veszélyes vásárlást kössenek.
Csak az Egyesült Államokban évente 90 000-100 000 motorkerékpáros baleset történik. E motorkerékpárok egy részét eladják, és az új tulajdonosoknak gyakran fogalmuk sincs a korábbi károkról.
Mindezzel együtt meg kell jegyezni, hogy a motorkerékpár előéletének ellenőrzése nem helyettesíti a szerelőjét. Egyes károk vagy kopások nem fognak megjelenni a jelentésben, ezért mindig érdemes szakember tanácsát kérni.